Lieve Kakie,
Ik las in het forum wat speciaal voor calista is ingericht, een bericht van jou wat mij raakte. Het bericht over jou zoon Ayke.
Het raakte me zo omdat er uit je bericht blijkt, dat, je een hoop invult voor de toekomst van je zoon. Niet in de zin dat je hem ergens toe dwingt, dat geenzins, maar meer dat het voor jou al helemaal duidelijk is hoe het Ayke zal vergaan als hij moet omgaan met mensen die ouder zijn dan hij. Ik lees dat er een voorgeschiedenis is, en daaruit maak ik de voorzichtige conclusie dat die angsten gecreeerd heeft. Voelt hij jou angst? Misschien was het de hitte van het moment waarop je het schreef, en denk je er nu al anders over.
Ik wilde je bovenstaande echter wel meegeven.
Ik herken mijzelf voor een gedeelte in Ayke. Is zijn ding nu vooral IQ, zoals je schrijft, het talent wat hij nu ontwikkeld, was dat voor mij EQ, met alle gevolgen van dien. Overgevoelig voor wat anderen voelden, beinvloedbaar, kwetsbaar, en tot bijna alles in staat om erbij te horen. Op latere leeftijd doorgeslagen geweest naar de andere kant: manipulatief, uitspelen van mensen, etc. Anyhow, ook ik paste niet in het plaatje, het gewenste collectief van de school. Klassen hoger of lager, het maakte eigenlijk geen fluit uit. functioneren deed ik niet, althans niet zoals dat gewenst was.
En nu, nu ben ik in balans. Ik weet waar en wanneer ik me af moet sluiten, en wanneer niet. Ik gebruik het woordje 'moet' omdat het voor mij ook noodzaak is het te doen.
Ik toorn niet aan je moederschap. Ik besef dat er liefde is, en moederliefde, en dat dat eigenlijk niet te vergelijken is. Moeders maken lang de keuzes voor hun kind. Ik heb het altijd erg moeilijk gevonden om te voelen vanaf welk moment je een kind mee laat denken en voelen, omtrend dingen die hen aangaan. Wat er in me opkomt is: als ze er klaar voor zijn. Maar dan, wanneer zijn ze er klaar voor?
Tot slot wil ik je het volgende meegeven. Ik heb vanaf mijn brugklas periode een geweldige tijd gehad. En dat kwam voornamelijk omdat ik op een vrije school heb kunnen puberen, en verstandiger heb kunnen woorden. Ik weet niet in hoeverre je weet van het idee achter vrije scholen, maar voor nu is het denk ik voldoende als ik er de volgende uitleg over geef:
Een vrije school, is in basis een gewone school, maar werkt/denkt NIET met het stoppen van kinderen in hokjes. De principes van het omgaan met de kinderen komen van Rudolf Steiner (grondlegger antroprosofie), een Duitse geleerde die als een van de eersten een school oprichte, waarin werd gekeken naar het kind als individu, wat heeft het nodig, waar is het goed in, en wat wil het kind zelf. De gewone lessen worden aangevult met creatieve vakken. Tekenen, handarbeid (met gereedschap en naald en draad), toneel, muziek etc. Misschien klinkt antroprosofie je wat zwaar, maar ik heb gemerkt dat ermee gewerkt wordt, zonder dwang. Het draait om je kind en niet om het hokje. Dat is waarmee gewerkt wordt.
Het bleek voor mij enorm te werken, misschien is het wat voor Ayke?
In licht en liefde,
Aikanaron
|