LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 28 mar 2024 12:44

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Relaties
BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 17:20 
Offline

Lid geworden op: za 03 dec 2005 16:45
Berichten: 16
Relaties

Als een relatie niet meer werkt, durf dan los te laten. Zo maak je ruimte om weer een ander te ontmoeten die veel beter bij jou past. Veel mensen geloven niet meer in de Liefde, geloven niet dat er voor hun ook iemand hier op de Aarde rondloopt die echt bij hen past. Als je hier niet in geloofd dan zal jij zeker nooit een relatie ervaren die op Liefde gebasseerd is. Dan zal je genoegen nemen met minder en zal je relatie eerder een Voorwaardelijke zijn dan een Onvoorwaardelijke.

Als je je relatie wilt redden werk daar dan aan, het is niet altijd nodig om uit elkaar te gaan. En je hoeft elkaar niet altijd los te laten om ruimte te scheppen om weer een ander aan te trekken die beter bij je zal passen. Vaak is loslaten de oplossing om ruimte te scheppen tussen beide partners zodat ieder afzonderlijk aan zichzelf kan werken tot je weer overweg kan met jezelf en de ander.

In veel slechte relaties zie je dat er vaak maar 1 persoon energie steekt om de relatie te redden tot ze er zelf aan onderdoor gaan en geen energie meer overhouden voor zichzelf. Jezelf wegcijferen voor de ander is het ergste wat je kan doen, Jij bent ten alle tijden het belangrijkst in je eigen leven.

Je relatie is een afspiegeling van jezelf, het laat je zien wie jij op dit moment bent, hoeveel jij jezelf Gunt en Waardeert. Vaak maken mensen keuzes die meer gericht zijn op het Uiterlijke/Lichamelijke ipv het Innerlijke, gezamelijke interesses en een Geestelijke band. Zo'n geestelijke band is je basis voor een goede relatie. Je hoort het overal om je heen dat mensen juist dit missen in hun relatie en daardoor werkt zo'n relatie dan ook niet zoals men zou willen, het is ook de reden waarom zoveel mensen uit elkaar gaan.

Vergeet ook niet dat we allemaal veranderen, naarmate je volwassener wordt leer je jezelf beter kennen. Ga je jezelf meer als liefde erkennen en ervaren dan zal je ook eerder een partner willen die bij jou past, iemand die ook liefde is want wat je bent dat trek je aan. Een relatie aangaan met iemand die meer vanuit Angst leeft, zal alleen maar botsen want de problemen zullen tussenbeide komen.

Tenzij de ander bereid is te werken aan zichzelf en zijn/haar angst transformeert in liefde. Maar ja, helaas zijn er maar weinig mensen die zichzelf zo waardevol voelen dat ze de tijd en energie in zichzelf steken om te transformeren. Veel mensen klampen zich aan elkaar vast vanwege :

financiele redenen, omdat ze bang zijn om alleen te zijn, vanwege de kinderen, omdat ze zich veilig voelen, niet de energie hebben om opnieuw te beginnen met een ander, omdat ze gewend zijn bij elkaar te zijn, niet durven los te laten, uit gemak, bang om de ander te kwetsten en de relatie te verbreken, bang voor de reactie van de ander (zeker als je te maken hebt met iemand die suicidaal/psychisch niet in orde is).

Redenen om geen andere relatie aan te gaan/durven: Bindingsangst of angst uit het verleden waar men misschien slecht behandeld is tijdens die relatie (s) en daardoor geen relaties meer wilt of durft aan te gaan. Mensen houden zich helaas teveel vast aan oude overtuigingen en dingen die er in het verleden gebeurd zijn. Niet iedereen is hetzelfde en niet elke relatie hoeft daardoor hetzelfde te verlopen.

Durf jezelf te gunnen wat je waard bent, als jij liefde bent, zal jij zeker liefde aantrekken in je leven. Ben jij angst dan zal je ook angst aantrekken in je relatie. Dit soort relaties vertellen je dan ook dat je nog lessen te leren hebt en de ander kan jou spiegelen door zijn/haar gedrag. Heb je op en aanmerkingen op je partner en zou je willen dat die ander verandert? Weet dan dat jij de keuze maakt om bij die persoon te blijven en jij degene bent die die ander niet volledig accepteert zoals ze nu zijn.

Ga niet wachten tot de ander verandert, iemand verandert niet voor jou, alleen voor zichzelf en wanneer ze er aan toe zijn. En tja, sommige mensen veranderen helemaal niet, die zullen voor ons altijd het goede voorbeeld blijven voor hoe wij niet willen zijn/worden. Wanneer een relatie niet meer werkt, durf je dan los te maken en opnieuw te kiezen voor iemand die wel bij jou past. Je zal zien, hoe meer jij jezelf erkent als Liefde, hoe meer mensen jij ook in je omgeving aan zal trekken die ook Liefde zijn.

Hier kan je meer lezen over Soulmates Relaties

http://members.lycos.nl/ivybisoen/

Liefs Ivy

_________________
Je hebt je Les geleerd als je het Verleden niet laat ..... Herhalen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 22:46 
Relaties

Ik heb veel geleerd over relaties. Het belangrijkste dat ik heb leren inzien is dat de verantwoordelijkheid van elke relatie in mijzelf ligt. Als een ander iets doet wat ik anders zou doen, wil je in eerste instantie dat de ander dit gaat veranderen, zodat ik daar mee om kan gaan. Kortom: mijn probleem schuif ik af op de ander zodat ik zelf niet meer verantwoordelijk hoef te zijn. Natuurlijk werkt het zo niet. Maar we kopiëren dit gedrag vaak van onze medemensen en komen zo zelf in de moeilijkheden. Dit besef heeft voor mij een relatie een heel andere betekenis gekregen. Een relatie is niet een wij, maar een spiegel van jezelf. Dat wat je geeft zul je ook terugkrijgen. Behandel mensen zoals je zelf behandeld zou willen worden.

Ik vind het erg als mensen worden gezien als “bezit”. Onze taal en cultuur zit er vol van. Je kunt echter niemand bezitten. Niet je partner, niet je kinderen, niet je ouders. Ik durf dan ook rustig te stellen dat ik nooit meer zal trouwen. Een belofte van trouw kun je nooit afgeven. Zolang je samen bent kun je genieten van elkaar en voelt het niet meer goed samen, ga dan uit elkaar. Ik geef wel elke partner een belofte van scheiding. Dat wil zeggen dat mochten we uit elkaar gaan ik er alles aan zal doen om beiden weer verder te kunnen gaan en elkaar te steunen in het nieuwe leven. Het feit dat je niet meer met elkaar kunt leven hoeft toch niet te betekenen dat je het elkaar moeilijk gaat maken? Als ik boos ben op iemand kijk ik eerst waar die boosheid vandaan komt en besef altijd dat het MIJN boosheid is. Boosheid op een ander is een illusie, een irreële gedachte. En die is zo weer verdwenen als je dat door hebt.

Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd in een relatie is “zeg wat je wilt”. En dat lijkt zo eenvoudig, maar dat is het helemaal niet. Vaak hebben we het idee dat we al weten hoe de ander daar over denkt, dus zeg je het al niet meer. Een voorbeeld. Ik denk dat ik weet dat mijn vriendin het niet leuk vind om de hond uit te laten, dus ik gaat alleen. De gedachte is mijn vriendin wil toch niet mee, dus ik ga gewoon. Maar als ik nu zeg wat ik wil: Ik zou het leuk vinden als je meegaat om de hond uit te laten, heb je zin om mee te gaan? Dan geef je je partner de kans om zelf te denken en die te laten beslissen. Gaat die toch niet mee, dan is dat haar/zijn keuze en leg je je daarbij neer. De kans bestaat nu echter dan je wel krijgt wat je uitspreekt en je zien dat dit vaker gebeurt dan je denkt. Als je niets zegt weet je ZEKER dat je niet krijgt wat je wilt. (dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat je zou willen). Daarom is het zo belangrijk om te zeggen wat je wilt!

Wat ik nog meer heb geleerd is “doe alleen dat wat je leuk vind”. In mijn vorige relatie heb ik alleen maar geprobeerd het mijn partner naar de zin te maken. Daarmee zet je jezelf op de tweede plaats en vind al snel niets leuk meer. De enige persoon waarvan je zeker weet dat die tot het eind van je leven bij je is, ben jezelf. Dus zorg goed voor jezelf. Doe geen dingen waar je geen zin in hebt. Ook niet voor je partner. Dat wil niet zeggen dat je niets meer voor elkaar over hebt. Doe het vanuit jezelf en voor jezelf. En als je geen zin hebt in die verjaardag: Ga dan niet! Gooi geen tijd weg. Ga alleen als je ervan kan genieten en ga niet omdat de ontvanger dat zo graag wil. Ga omdat jij het leuk vind. Het leven is niet oneindig.

Liefs en warmte, 1beer1 Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 16:02 
Mooi stukje van Eckhart:

"Waardoor worden wij afhankelijk van een andere persoon?

De reden dat de liefdesrelatie een zo intense ervaring is die zo wijdverbreid wordt gezocht is de volgende: hij schijnt de mensen te bevrijden van een diepgeworteld angstgevoel, van behoeftegevoelens, van een gebrek aan volledigheid. Deze gemoedstoestand maakt deel uit van de "condition humaine" in zijn fase van onbevrijdheid en onverwezenlijktheid. Hij omvat zowel een fysieke als psychologische dimensie.

Op het lichamelijk plan, en dat is overduidelijk, bent u niet volledig, en zult u dat nooit zijn: u bent man of u bent vrouw. Dat wil zeggen de helft van het geheel. Het streven op dit niveau naar het geheel, naar de volledigheid, ofwel naar het Ene, uit zich door de aantrekkeingskracht tussen de mannelijke en vrouwelijke seksen; de behoefte van een man een vrouw te hebben, en van een vrouw om een man te hebben. Er bestaat een bijna niet onderdrukbare behoefte om zich te verenigen met de tegenovergestelde energie, polariteit.

Deze lichamelijke impuls is van geestelijke oorsprong. Het is het steven de dualiteit te beëindigen, en terug te keren tot de staat van volledigheid. Op het lichamelijk vlak benadert de sexuele vereniging dit het meeste. Daarom biedt deze de meest bevredigende lichamelijke ervaring. Maar sexuele vereniging is een vergankelijk moment, een kortstondige extase.

Zolang u in de seks uw heil zoekt, bent u bezig te proberen een eind te maken aan de dualiteit in de wereld van de vormen, zonder dat u dat ooit zal lukken. U krijgt hier een aantrekkelijk voorproefje van het paradijs voorgeschoteld, maar u hebt er niet het recht te blijven, want na de handeling vindt u zich weer terug in een afzonderlijk lichaam.

Op psychologisch vlak is dit gevoel van gebrek en onvolledigheid zeker nog groter dan op het lichamelijk niveau. Zolang u zich identificeert met uw gedachtenwereld, bepaalt de buitenwereld uw eigenwaarde. In andere woorden: u vormt zich een beeld van uzelf aan de hand van dingen die per slot van rekening niets met uw eigen wezen te maken hebben: uw sociale rol, uw bezittingen, uw lichamelijk voorkomen, uw successen en mislukkingen, uw geloofspatroon, enz.

Dit valse ik, geschapen door uw gedachtenwereld, door uw ego, voelt zich kwetsbaar, weinig zeker, en zoekt onophoudelijk naar nieuwe dingen om zich te identificeren om een geestelijke indruk te krijgen dat het bestaat. Maar niets kan dit valse ik duurzame bevrediging schenken.

Zijn angst blijft bestaan. Evenals zijn gevoel van tekortkoming en behoefte.

Dus als deze zo bijzondere situatie zich voordoet (verliefdheid) lijkt deze een antwoord te geven op alle problemen van het ego en alle behoeften te vervullen. Tenminste, zo lijkt het in het begin. Alle zaken die voorheen betekenis voor u hadden, lijken minder belangrijk te worden. Eén enkel onderwerp vult uw belangstelling, en vervangt de rest, geeft zin aan uw leven, en maakt het u mogelijk uw identiteit te bepalen: de persoon waarop u verliefd bent. U bent niet langer een geïsoleerd deeltje in een vijandig heelal. Dat is in ieder geval de indruk die u hebt.

Uw wereld kent nu een centrum: de geliefde. Het feit dat dit centrum zich buiten u bevindt, en dat u per definitie uw identiteit nog altijd bepaalt ten opzichte van iets dat buiten u staat, lijkt u in het begin van geen enkel belang. Wat telt, is dat de ondergrondse gevoelens van onvolledigheid, angst, onbevredigdheid die zo karakteristiek zijn voor het ego, lijken te zijn verdwenen. Zijn ze het werkelijk? Zijn ze vertrokken, of verbergen zij zich onder de oppervlakte van dit gevoel van geluk?

Als u in uw relatie zowel liefde als vijandigheid kent, emotioneel geweld, etc. is het zeer waarschijnlijk dat u liefde verwart met afhankelijkheid van het ego, liefde met gevoelsmatige afhankelijkheid. Het is onmogelijk dat u op het ene moment van uw partner houdt en op een ander moment hem/haar aanvalt. Echte liefde heeft geen vijand. Als uw "liefde" er één heeft, betekent dit dat het geen liefde is, maar veeleer een grote behoefte van het ego om zich meer volledig te voelen en meer diepgaand zichzelf. En deze behoefte wordt tijdelijk vervuld door de ander. Voor het ego biedt dit een vervangingsmiddel van het heil (heel zijn), en gedurende zekere tijd geeft dit daadwerkelijk bijna de indruk dat het daarom gaat.

Maar er komt een moment waarop uw partner gedragingen vertoont die niet overeenkomen met uw behoeften, of tenminste die van uw ego. De gevoelens van angst, lijden en tekortkomen die deel uitmaken van het ego, en die op de achtergrond geraakt waren door de liefdesrelatie, komen opnieuw met meer scherpte aan de oppervlakte. En wat nog meer is: uw partner is de bron van al dit leed. Zoals met alle andere afhankelijkheden, bent u in de zevende hemel zodra u de drug gebruikt, maar telkens komt er weer een ogenblik dat deze geen uitwerking meer op u heeft. Nu uw partner de schuld krijgt, projecteert u uw ongenoegens naar buiten er pleegt u agressie op de ander. Deze agressie kan bij de andere lijden oproepen, waardoor deze een tegenaanval onderneemt. Op dit punt aangekomen, hoopt het ego onbewust nog altijd dat zijn agressiviteit of zijn pogingen te manipuleren, een voldoende bestraffing zijn om de ander te bewegen zijn/haar gedrag te veranderen. Als dat lukt wordt uw lijden opnieuw gecamoufleerd. Alle afhankelijkheid spruit voort uit een onbewuste weigering uw lijden onder ogen te zien en om dit lijden te leven. Deze afhankelijkheid begint en eindigt in het lijden. Aan wat voor substantie u zich vastklampt - alcohol, voedsel, illegale en legale drugs, personen - u bedient zichzelf met iets of iemand om uw lijden en pijn te verbergen.

Dit is de reden waarom er na de euphorie van het begin in vele relaties zoveel lijden is.

Maar de relatie op zich is er niet de oorzaak van. Hij openbaart slechts het lijden en de kwelling die reeds in u aanwezig zijn. Alle afhankelijkheden functioneren op deze manier.

Alle afhankelijkheden bereiken een punt waarop zij geen invloed meer op u uitoefenen, maar waardoor u het lijden des te sterker voelt.

Trouwens de meeste mensen proberen aan het hier en nu te ontsnappen om in de toekomst een of ander heil te bereiken. Het eerste waarover ze struikelen als zij zich zouden concentreren op het hier en nu is hun eigen lijden."

Eckhart Tolle

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 18:42 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Hoilo Bear.
Komt ie weer met zo een diepdenkerig stuk hoor..... Afbeelding

Op mij komt het over als een litanie van hoe het niet moet.
Ik kan eigenlijk niet zoveel vinden hoe het dan wel zou "moeten".
Want breng dat eens tot een praktische uitvoering?

Bijv. deze:


Zolang u in de seks uw heil zoekt, bent u bezig te proberen een eind te maken aan de dualiteit in de wereld van de vormen, zonder dat u dat ooit zal lukken. U krijgt hier een aantrekkelijk voorproefje van het paradijs voorgeschoteld, maar u hebt er niet het recht te blijven, want na de handeling vindt u zich weer terug in een afzonderlijk lichaam.

Goed. Het kan nooit de bedoeling zijn dat we afhankelijk worden van sex. Mee eens. Maar wat is een alternatief? Dan maar geen sex meer?
Of gelukkig zijn met jezelf?
Want in liefde verbinden is een van de dingen die ik hier toch echt mis in dit stuk.

Ja sorry dat ik het zo zeg maar bij het lezen van zoiets struikel ik al onmiddelijk. En ik zie jou al denken......

Afbeelding

Oke.
Als je dat zegt doe ik dat.
Heel simpel.
Afbeelding

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 19:53 
Lieve Ruth,

Met het stukje dat jij aanhaalt kan ik ook niets mee. Het is voor mij ook de keuze om het stukje in zijn geheel te plaatsen of de BIGBEAR-EDIT versie. Wie ben ik om een keuze te maken wat ik goed vind. Misschien heeft een ander er wel wat aan. Het gaat mij om de essentie van het verhaal. Dus kies ik ervoor om het geheel te plaatsen.

Liefs en warmte, 1beer1 Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2006 20:41 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Nou..geef mij maar de 1beer1-EDIT versie maar hoor, die vind ik volgens mij veel leuker.

Maar... wie het leze die leze het.
Is ook zo.

Afbeelding

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.