LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel wo 24 apr 2024 07:10

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Popups
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 19:05 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Het is me opgevallen dat sinds er grote schoonmaak is gehouden op de server, je telkens popups krijgt als je langs lichtwerkerschat gaat of over lichtwerkers forum.nl.
Ik heb de popup vensters geblokeerd, maar kennelijk is het iets anders.
Heeft iemand anders hier ook “last” van.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 19:14 
Ja! En ik vroeg me ook af of het daardoor zo traaaaaag wordt..... :?

Saskia


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 19:36 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Nee pop-ups heb ik niet.
Maar er gaat hieronder wel steeds een briefje open wat duidt op een pop-up blokker.
Dus kennelijk zijn ze veelvuldig aanwezig.

Tja het begint een raar forum te worden hoor.
En of er nou zo hard aan gewerkt wordt? Hm...kweetnie hoor...

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 22:58 
Dames dat is geen pop-ups hahaha
dat heet snap, en snap is iets wat heel leuk is is je kan namelijk meteen zien wat voor site het is en zo heb je dus ook meteen youtube kijk maar als je met de muis alleen erover heen gaat http://nl.youtube.com/watch?v=yw3efo2vs84

greetz merlijn


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 23:38 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Dat klopt wat Merlijn schrijft.

Het is geen extra belasting voor het forum omdat er geen gebruik gemaakt wordt van het database van het forum (het zwakke punt van xsbb) maar gewoon als link gebruikt wordt, rechtstreeks door je browser naar een site toe, maar het is wel een extra belasting voor je computer en je verbinding met het internet.

Het is wel hinderlijk, zeker voor slechtzienden die net ingespannen iets trachten te lezen en dan perongeluk met de muis schuiven en een flits langs zien komen.

Namasté Karel


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 00:15 
:D En voor mensen met een lichamelijke handicap,zoals Annemiek met haar arm,is het juist weer super makkelijk,want met 1 klik ben je op youtube :idea:
liefs Karnayna


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 05:07 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ik snap het handige er nog niet van, ik kan altijd met een klik een nieuw venster openen ook zonder snap.
En met een internet verbinding van 5kb/sec gaat het toch tellen als je er telkens overheen komt.
Die 5 kb is ook de reden dat ik youtube bijna nooit laadt, duurt veel te lang. ;)

Maar ik begrijp dat het niet uit te zetten is.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 07:15 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Nou Yolleke, het is wél uit te zetten hoor, die raampjes.
Want dit is nl. door ons zelf ...eh.....aangepast zal ik maar zeggen.
Ik dacht ook eerlijk gezegt dat het iets anders was....had het me anders voorgesteld.
Dus het is een vergissing mijnerzijds.... :oops:


Jij zegt hier iets Karel over xxsb.
Is dat inderdaad het zwakke punt? De database?

Mijn oren staan overeind.

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 08:10 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Lieve Ruth,

Staat je goed hoor die opstaande haze-oortjes :P maar dit heb ik jullie ongeveer een jaar geleden al uitgelegd.
(ff technische pet op)
Kijk xbss biedt in principe gratis fora aan, waar je wat extra's bij kunt bestellen. Om het goedkoop te houden hebben ze één groot database waar alle berichten van alle fora in worden opgeslagen. Dat kun je ook zien aan de nummers die in de adres balk bovenin zichtbaar worden als je een topic opend om b.v. te lezen. Dat maakt ook dat je geen backup kunt krijgen van jullie forum omdat alle fora samen opgeslagen zijn.
Ik plaatste gisteren avond een bericht en vrij kort daarna nog een en dan kun je aan de nummering zien dat er veel meer berichten tussen zaten dan rond die tijd op dit forum geplaatst waren. Dat zijn berichten op andere fora bij xbss.

Je kunt je wel voorstellen dat als het druk is er veel mensen inloggen, lezen en eventueel berichten plaatsen. Alle handelingen met het forum betekend dat het programma iets moet opzoeken in de database, b.v. de gegevens als je inlogt, een tekst als je een topic opent, etc.
Om het verkeer te regelen laten ze om de beurt mensen toe om gegevens te zoeken of te plaatsen. Vooral als iemand iets corrigeert in een oud bericht, dan moet er van alles gebeuren, zoals b.v. plaatsmaken voor een groter bericht, datum van bewerking opslaan etc. Er is een maximum gesteld aan het aantal mensen dat tegelijkertijd de website op mag, maar ook voor hen die van de database gebruik mogen maken. Daarnaast is er bovendien een wachttijd ingesteld voor mensen die ingelogd zijn, maar kennelijk niets doen. Als die tijd voorbij is wordt men uitgelogd om het bezoekers getal zo laag mogelijk te houden.

Als het druk is (spitsuur) betekend dat een file. Dat zijn de momenten waarbij je bericht maar niet geplaatst lijkt en als je lang moet wachten kun je zelfs intussen uitgelogd zijn. Als je dan maar door klikt om te plaatsen belast je de database toegang nog meer omdat iedere klik een bericht plaatsing betekend en dus één wachtende meer, waardoor je ook nog eens de toegang voor anderen blokkeert en niet alleen anderen op dit forum.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Namasté Karel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 09:39 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Afbeelding

Gewéldige uitleg Karel!! Hup een kaart: Afbeelding

Ik begrijp het helemaal.
Ik vind dat je een duidelijk beeld schetst en je zou zo een seminar kunnen geven en rijk worden en gelukkig.
Maar dat ben je al dus?
Geen seminar en wij krijgen gratis een cursus.
Het is pracht!

En ja, dit heb je een jaar geleden ook al verteld maar toen stonden de oren weliswaar rechtovereind maar dat was omdat er een havik overvloog.
En ja....dat leidt dan af zal ik maar zeggen. :wink:

Als je nu toch die pet ophebt hè lieverd, zou je me dan nog iets willen vertellen over phpbb in het algemeen en fora in het bijzonder?

Ik begrijp dat xsbb een tak is van phpbb?
En dat phpbb een van de grootste leveranciers is van fora?
Of heb ik dat mis?

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 12:42 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
En dan nog even over de pop-ups Yolleke.

Ik vind het lastige dingen en het installeren ervan is door een misvatting van mij liefdevol gedaan.

Ik merk nu echter dat dit helemaal niet is wat ik wilde dus lieve merlijn en Miek: sorry voor het werk wat eraan was, maar eh......kan het weer gewoon terug zoals het was? ..

:oops:

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 13:24 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
:lol: dank je Ruth,

Dit doet me denken aan de interviews :wink: ok 2e vraag....

Fora
Een forum is een plek waar mensen met elkaar kunnen babbelen. Dat gebeurde al in de romeinse tijd en duurde soms zo lang dat ze er maar ligbanken of sofa's bij uitgevonden hadden :wink: . Kijk maar eens naar deze link voor wat uitleg Forum.
In het begin waren fora eenvoudig omdat het internet nogal duur was en de bandbreedte (beschikbare ruimte om iets te verzenden) beperkt. Later werden de fora uitgebreider en ook mooier terwijl ook de techniek verbeterd werd omwille van veiligheidsmaatregelen die helaas noodzakelijk zijn sinds er lieden op het internet vertoeven die het leuk vinden om andermans plezier te vergallen.

Hoe staat het er in het nu voor met fora en hun mogelijkheden?
Een forum wordt aangestuurd door een script, een soort programma dat uitgevoerd wordt op het moment dat het nodig is. Tevens is er een database nodig voor de gegevens. Dat kan een tekst database zijn dat ergens op de site bewaard wordt, of een database dat ergens op een server staat en geraadpleegd wordt voor het bewaren of opzoeken van gegevens. Deze laatste wordt over het algemeen als veiliger en, als het gaat om grote hoeveelheden tekst, sneller werkt dan een tekstdatabase.

Je hebt fora die in netwerken of op het internet op een server draaien. Een server is een computer die verbinding heeft met het net en b.v. websites op de harde schijf heeft staan die opgeroepen kunnen worden vanaf b.v. jouw computer thuis. Heb je zelf een plaats op het internet dan kun je een script zelf op een site plaatsen, verbinden met een database en zelf inrichten en onderhouden naar je eigen smaak. Ook de veiligheid kun je zelf aanpassen en b.v. mensen of groepen op IP nummer bannen voor de gehele site. Tevens heb je dan de beschikking over een of meer e-mail adressen met de naam van de site, b.v. ruth@lichtjes.nl.

Er zijn ook fora die je kant en klaar kunt gebruiken als je niet beschikt over een plaats op het internet (server). Vaak ben je dan afhankelijk van de leverancier van het geheel en soms wordt er reclame gemaakt om de kosten te drukken, zoals bij MSN altijd reclame wordt toegevoegd aan een verzonden bericht.
Van grotere fora die worden aangeboden, vaak gratis, zijn soms versies beschikbaar om met slechts één wat uitgebreider script en één database meerdere fora aan te kunnen bieden, wat diskruimte bespaart. Voor de beheerder van dat script betekend dat minder werk en slecht steeds één script onderhouden respectievelijk upgraden naar een nieuwe versie. De gebruiker heeft minder zeggenschap over aanpassingen omdat veel aanpassingen voor alle fora gelden die bij de leverancier zijn ondergebracht. Het is wel gemakkelijker voor iemand die minder technisch is zo'n forum te beheren.

Er zijn verschillende fora-scripts verkrijgbaar, betaald en gratis.
Ik ga nu voor het gemak even uit van een gratis forum-script dat op een site geplaatst kan worden.
Een keuze is soms lastig te maken. Argumenten voor een keuze zijn veiligheid, de taal waarin het geschreven is (vaak PHP), de instelbaarheid van opties alsmede de hoeveelheid opties en de verkrijgbaarheid van thema's (de kleur en de afbeeldingen die gebruikt worden om het forum in beeld te brengen.
Hoewel ieder voor zich een keuze kan maken geef ik hier als voorbeeld weer hoe ik tot een keuze kom uit de brei van aangeboden fora-scripts.
Stap 1 - Maak een plan/lijst van zaken die je in ieder geval wil kunnen doen met je toekomstige forum.
De bediening voor bezoekers moet in het Nederlands zijn of minimaal over een toegepaste Nederlandse vertaling beschikken.
Ik wil de forum toegang kunnen beschermen via een spam lijst (een zwarte lijst van notoire spammers).
Ik wil misbruikers kunnen uitsluiten via IP-ban.
Ik wil de te kiezen namen beperken via een lijst (b.v. geen GvD en dat soort troep).
Ik wil topics kunnen onderverdelen in groepen
Ik wil leden groepen kunnen maken met per groep speciale opties (b.v. toegang tot een apart forum).
Ik wil dat de plaatjes geupload kunnen worden om externe links te vermijden.
Ik wil dat de plaatjes, als ze te groot zijn, automatisch tot een maximum formaat worden terug gebracht.
Ik wil dat er een spelchecker beschikbaar is voor de gebruikers.
Ik wil moderatoren kunnen toevoegen per forum, topic-groep en topics.
Ik wil over verschillende thema's kunnen beschikken, zoals het basis thema (is het logo goed inpasbaar?) een kerstthema, winter en nog wat van die typische feestdagen.
Ik moet simpel een backup kunnen maken en downloaden en ook weer uploaden kunnen als het nodig is.
Het moet mogelijk zijn admins in te stellen op een verschillend nivo.
De opper admin is de leiding en verdere admins kunnen dan voor verschillende zaken ingesteld worden.

Stap 2 - Welke zaken heb ik ter beschikking?
Gelukkig ben ik zelf provider. Ik heb een domeinnaam ter beschikking met daaraan gekoppeld webruimte. De gebruikte taal kan Perl, CGI, Ghostscript, PHP, Java, SSI, C/C++, of Python zijn, maar de meest gebruikte is toch wel PHP 4 of 5(5 wordt volgend jaar algemeen doorgevoerd).
Ik heb een database MySQL.
GD Library, ImageMagick zijn handige zaken voor het automatisch aanpassen van afbeeldingen.
Beveiliging van directories e.d. is ook handig.

Stap 3 - Welke scripts komen in aanmerking?
Ik kijk naar phpBB. Komt aardig uit de bus maar als ik de script controleer op zone-H (via search op phpBB en SMF) dan valt die door de mand wat veiligheid betreft met minimaal 50 zwakheden, de laatste in 2007.
Kijk ik naar mijn favoriet SMFdan zie ik maar 6 zwakheden, waarvan de laatste in 2004 voorkwam.
Nou das duidelijk, phpBB valt voor mij wat veiligheid betreft af.
(Deze scans kun je natuurlijk ook maken op andere scripts maar het voorbeeld is duidelijk.)

Stap 4 - Plaatsen en eerst testen!
Installeer het script, voeg er de Nederlandse vertaling aan toe, installeer de thema's, pas de huisregels aan die getoond worden bij het registreren en ga aan de slag.

Tot zover.

Namasté Karel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 14:06 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077

...oke. Een lijst van wensen zeg jij.
Heel goed schat! Afbeelding

Eenieder die aanvullingen wenst te geven is daartoe van harte uitgenodigt! 1hart1

Ik wil een forum wat niet langzaam is zoals dit.
Het hoeft voor mij niet gratis te zijn.
Oke wat kost zo een forum nou helemaal, zeg 24 euro per jaar of zoiets?
Nou voor 2 euro per maand hebben we dan toch heel wat plezier niet?

Liever heb ik dan een forum wat goed draait, meer dan genoeg ruimte heeft om plaatjes e.d. neer te zetten.
Wat ik beslist NIET wil is een grote dikke balk bovenaan waardoor je steeds naar beneden moet scrollen om te zien waar ergens onderaan een bericht staat.
En wat ik ook beslist NIETNIETNIET wil is reclame.



Het zou fijn zijn als
-er uitgebreid ruimte is voor emoticons.

- Er wat templates bij gelevert worden waardoor het uiterlijk een beetje aangepast zou kunnen worden.

- het adminpaneel mogelijk aangepast is aan een ...laten we zeggen...semi-dummy zoals ik.

- Er misschien een helpdesk is waar iemand woont zonder steeds afwezig te zijn of op vakantie.

- het veilig genoeg is om, zoals jij zegt, IP`s op te kunnen vragen, aanmeldingen in te stellen en spamfilters erbij te krijgen.

- De fora aan te passen zoals het hier nu kan want dit werkt perfect wat mij betreft.

Back-ups vind ik denk ik niet zo belangrijk.
Want het bewaren van allerlei berichten...ja kweetnie.....is dat zinnig?
Dat doen we nu ook niet volgens mij?

Wat jij nu noemt: een spelchecker...bedoel je een spellingschecker?

Die logos van Kerstmis enzo vind ik ook wel leuk hoor.....maar volgens mij kan dat nu ook al?
Alleen snap ik dat dan allemaal weer niet.

Oow lieverd, zie je nou toch?
Weinig mannen aan boord...hadden we daar niet een of andere topic over lopen? :wink:

Nu ik ben erg dankbaar voor dit seminar Heer Karel.
Ik heb direct al weer enorm veel geleerd.
Wij puzzelen nog even en gaan ons licht eens opsteken bij SMF.

1hart1

En intussen gaat onze Jan even beheerder zijn om de pop-ups mogelijk weer naar huis te sturen.

Alvast dank ook aan Jan.

1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 14:45 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Ruthazel schreef:

Oow lieverd, zie je nou toch?
Weinig mannen aan boord...hadden we daar niet een of andere topic over lopen? :wink:


Wat een onzin zeg. Ik ken vrouwen die soms nog beter in dit soort kennis zijn dan ik. Jij bent misschien niet zo goed in dit gedoe maar kunt weer veel beter mensen uit de knoop halen. Ik ken mannen die al in de stress zitten als ze een kopje moeten afwassen, afdrogen en grote paniek als ze het moeten opruimen.

Nee hoor man of vrouw maakt niet uit, maar de een leert dit makkelijker dan de ander. Ieder zijn vak zeg ik maar.

Namasté Karel


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 15:45 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
:lol: Nee hoor lieverd, helemaal geen onzin.
Is het waar of waar dat hier weinig mannen aan boord zijn?
En dan: hoe komt het dat van alle aanwezige ladys er (denk ik?) niet een tussen zit die dit zo uit kan leggen als jij EN! in zo een paneel de weg weet?

Is het intussen niet zo dat alle technische handelingen door mannen zijn gedaan?

Nou?
Vertel? :wink: 1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 16:03 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Nee hoor, Annemiek heeft ook al veel gedaan ook in een e107 forum indertijd bij w4a.

Het hoeft niet zo te zijn dat de dames het hier niet kunnen. Ik zag van Golden light al enige inbreng. Misschien een beetje angsthaas voor al die techniek? :)
Namasté Karel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 17:18 
Ach en ik ben een klein beetje thuis in simpele websites maken, maar niet in hoe een forum werkt. Geen tijd om het uit te zoeken, anders verblijf ik echt mijn hele leven op internet.... :wink:

Liefs,
Saskia


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 21:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Citeer:
..Misschien een beetje angsthaas voor al die techniek?
...


Is dat waar of waar wat je daar zegt?

:oops:

En inderdaad Karel, Us Miek heeft hier een hoop gedaan!
Geen haas. 8)


1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.