LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel vr 19 apr 2024 22:33

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Kinderen die gepest worden
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 09:34 
Offline

Lid geworden op: zo 17 sep 2006 13:00
Berichten: 1104
Het klinkt een beetje onlogisch om kinderen die gepest worden te behandelen met bloesem-remedies. Je zou toch denken, dat je beter de pesters kunt behandelen, dan is het probleem voor de kinderen die gepest worden gelijk over.

Maar, ik ken die kinderen die pesten niet.
Die zoeken niet zo makkelijk hulp, die voelen zichzelf "geweldig"
en het kind dat gepest wordt is wèl heel ongelukkig.

De jongen die elders op dit forum genoemd wordt is zelfs zo wanhopig dat hij liever niet meer op aarde wil zijn. En als je wanhopig en klein gemaakt bent door de pesters dan blijf je een uitstekend slachtoffer voor deze pesters.

Vandaar dus Bloesem-Remedies voor kinderen die gepest worden

De beste remedie tegen deze inmense wanhoop en suïcidaliteit is de Australische Waratah.
Het volgende dat we deze kinderen willen geven is zelfvertrouwen. Een kind met zelfvertrouwen zal niet snel gepest worden. De Californische Sunflower is daarvoor uiterst geschikt. En dan zouden we het fijn voor ze vinden als ze weer vrienden maken. Daar is de Nederlandse Beemdkroon heel geschikt voor. en dat ze ook weer wat vertrouwen krijgen in die vrienden. Daar is de Californische Mallow heel geschikt voor.

Verder ligt het er nog een beetje aan wat al dat pesten met het desbetreffende kind gedaan heeft. Misschien is er wrok of gemelijkheid ontstaan of misschien er is een zekere onverschilligheid ontstaan.
"Ze vinden mij toch niks, dus ik probeer het ook maar niet."
Dit zijn allemaal zaken die later aangepakt kunnen worden.
Zoals ik het zie, moet je kinderen altijd zo snel mogelijk terug op de rails zetten zodat hun ontwikkeling door kan gaan.

liefs Vick

_________________
Ik ben precies daar waar het leven me hebben wil. Mijn leven is dus perfect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 21:04 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
Lieve Vick,

Dank je wel.....
Ik zal je wel even mailen voor een duidelijker beeld.

Liefs shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 16:45 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 06 okt 2007 13:00
Berichten: 178
Vroeger als kind vanaf de kleuterschool werd ik al gepest.. ik heb alleen nog nooit mijn mond open gedaan zelfs niet tegen mijn lieve ouders waar ik het best had kunnen vertellen.
Ben er nu zeker ervan overtuigd dat ze mij echt oprecht hadden kunnen helpen. Blijkbaar wilde ik het zelf oplossen en dat achtervolgt mij nog steeds in het leven. Zeg niet dat het fout of goed is maar het is iets waarvan ik heb geleerd en sterker door ben geworden.

Ben ook ervan overtuigd dat dit goed voor me is geweest. De zelfrealisatie die ik nu heb op dit gebied had ik anders niet verkregen als ik het bijvoorbeeld niet had ervaren. Dus ben er ergens wel dankbaar voor..

Ik heb mij er uiteindelijk zelf wel kunnen redden. Tegenwoordig leven we wel in gewelddadiger tijd. Graag deel ik wel het volgende mee; bemerkt je dat je kind nogal gesloten is en graag op zichzelf is, dat die zeker wel het een en ander bewust meemaakt en hoog waarschijnlijk veel nadenkt en veel voelt. Ook al zeggen ze niks of zeggen dat er is niks is.

Als ik erop terug kijk dan zijn er wel veel symptomen die ik had waaruit bleek dat ik gepest werd. Dit weet ik nu omdat ik het zelf heb ervaren.
Heb je dat niet dan zul je het misschien minder snel herkennen.

Daarom geef ik dit als een tip wat misschien iemands gevoel kan bevestigen wat ik hier boven heb geschreven.


:wink:

_________________
'' Als u datgene wat u nodig hebt aan de ander geeft, heeft u 't niet meer nodig, want u hebt 't al anders had u het niet kunnen geven ''


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 06 okt 2007 22:15 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ik denk dat er iets aan pesters gedaan mag worden (als je ze kunt achterhalen), maar ook aan kinderen die gepest worden.
Een van de kenmerken van een gepest kind is onzekerheid, en geloof maar dat ik weet waar ik over praat.
Mijn zoon werd gepest en niet alleen door de kinderen op zijn school, maar door willekeurig passerende kinderen, als hij van de bibliotheek kwam zaten de boeken onder de modder omdat ze door (voor hem vreemde) kinderen uit zijn hand waren geslagen.
Kennelijk straalde hij het uit.
Nu kun je zeggen dat je daar je zelfvertrouwen wel door kwijtraakt en dat is ook zo, maar hoe is het begonnen, door geen zelfvertrouwen, of door het pesten????
Maar een groter probleem was hoe geef je hem weer zelfvertrouwen.
Het helpt niet als je hem thuis zelfvertrouwen geeft, d.w.z. als hij zich thuis veilig voelt, is er tenminste een plekje op de wereld, waar hij veilig is, en waar hij rust heeft.
Op het moment dat hij erachter kwam hoe hij in elkaar zat (hoogbegaafd, grote motorische achterstand, laat puberend, wat een ander zegt heeft meer met de ander te maken dan met jou, overgevoelig voor kleur/geur en smaakstoffen) ging het in een sneltreinvaart beter. Hij kreeg zelfvertrouwen, hij ging zien dat hij wel iets (veel) waard was.
De moeilijkheid is om erachter te komen wat er nou eigenlijk aan de hand is, en een handvat te vinden dat het kind snapt.
Hij heeft in die tijd ook bachdruppels gehad en dat haalde de scherpste kantjes er van af, en het feit dat er naar een oplossing gezocht werd, gaf hem ook weer hoop.
Ik denk dat er aandacht was voor zijn probleem, dat hem dat een stuk veiligheid gaf, maar het zijn wel 10 moeilijke jaren geweest.
En nu geeft hij les op de leonardoschool, om kinderen met dezelfde problemen te helpen, en met succes :)

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 00:09 
Offline

Lid geworden op: zo 17 sep 2006 13:00
Berichten: 1104
Jôh, ik geloof dat ik net een artikel heb gelezen over die school.
Is dat niet de eerste niet particuliere school voor hoogbegaafde kinderen in Nederland. Voor kinderen met een IQ tussen de 130 en 170?

Vick

_________________
Ik ben precies daar waar het leven me hebben wil. Mijn leven is dus perfect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 00:15 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ja :)
Tijl stond ook nog met een zinnetje in dat artikel.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 07:51 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Hier nog zo een gepeste.
Een slachtoffer zou je kunnen zeggen.

Maar wat ik er zelf van ervaren heb is dat dit "slachtoffer" enorm gegroeid is door er krachtiger en sterker en bewuster uit te groeien.
En?
Ik heb het ZELF overwonnen.

Zijn de pesters niet katalysators om de slachtoffers in hun kracht te zetten?

Zo heb ik het wel ervaren als ik er op terug kijk.
Overwonnen angst.
En nu kan ik de pesters er dankbaar voor zijn.

1hart1

Prachtig voorbeeld van Tijl Yolleke, zoals het ook kan en toch vaak ook wel werkt.
Wat ik schitterend vind aan Tijl is dat hij nu zelf gepeste kinderen in hun kracht aan het zetten is.
Les geeft aan kinderen met een bijzonder hoog IQ.
Want: he has been there.


1hart1


_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 08:04 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Ik werd niet gepest, men was bang van me.
Heel eenzaam gevoel, of ik een oude was, temidden van de jeugd.
Later meer, nu naar Walk for Woman. 1hart1

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 08:51 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Hi,

Idem dito hier.
Maar kijk eens naar het rijtje en het is nog niet af.
Wat is de grote gemeenschappelijke overeenkomst?
Juist! We zijn anders en stralen inderdaad iets anders uit. Onze levens krijgen niet meer inhoud door grotere auto's, betere TV's, mooiere spullen, nee, dat bloempje langs de weg, de zon op je bolletje en iets dat meer was dan andere kinderen het ervaarde, een soort roep die maakte dat al dat soap gedoe er niet toe deed, DAT maakte voor ons verschil!
Natuurlijk wordt je dan gepest want je bent ANDERS. Vaak waren dat kinderen met een probleem die pestte, jalours waren of andere problemen hadden maar het niet konden of mochten uitten, of gewoon om mee te doen omdat ze dachten dat we zwak waren en zo voelde wij het ook. Maar kijk eens.... Ze hebben ons geholpen sterker te worden!
Dat verhaal spreekt de kids ook aan. Probeer het maar.

Namasté Karel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 10:08 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ik vraag me toch af of het aan het anders zijn ligt.
Alle mensen die ik erover gesproken heb voelde zich anders.
Ook Annemiek die geen pester was, voelde zich anders.
Ik ben niet bijzonder gepest en ik pestte ook niet , maar ik voelde me toch wel erg anders dan de anderen.
Mijn verklaring was, dat wij anders opgevoed waren dan de anderen, maar is niet iedereen dat?
Mijn zoon is gepest, een dochter van mij ging naadloos op in het geheel van haar klas, echt zo’n kind dat erbij hoort, maar ook zij voelde zich anders, dat was uit haar opmerkingen duidelijk op te maken, maar haar filosofie was, als je je aanpast heb je de minste moeilijkheden. En soms was dat niet makkelijk, maar voor haar makkelijker, dan erbuiten staan
Een andere dochter, was zich bewust dat ze anders was, ze ging niet uit, kende de hitparade niet uit haar hoofd, en liep niet in de nieuwste mode, deed met een aantal dingen niet mee, omdat ze dat niet leuk vond, had de filosofie, ik doe geen dingen die ik niet wil, dat was ook niet altijd makkelijk, maar voor haar was dit weer beter, en zij is ook niet noemenswaardig gepest.
Dus ik denk dat het nog met iets anders te maken heeft.

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 10:20 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Heeft het niet te maken met buitengesloten worden?
Niet erkend in jouw eigen manier van denken?

Ik vind die ene dochter van jou een krachtig voorbeeld van het niet-kiezen voor slachtofferschap Yolleke.
Ze past zich gewoon aan, ook al is ze dan "anders".
Erkenning heeft ze dan kennelijk niet nodig?

Overigens vind ik dat de pesters zelf de bangste zijn als het er op aankomt.
Enkel de angst voor...... is anders volgens mij.
Bang om als te: lief/zacht/te zoet/slap/"watje" enz. gezien te worden.
Dus dan maar een schild en een degen?

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 10:39 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Of heeft het te maken met buitengesloten voelen?
Kinderen hebben allemaal een eigen manier van denken en daar houden ze aan vast, ze zijn aan het leren dat ze individuen zijn, en kunnen daar vaak nog niet goed mee omgaan.
Ik vind dat alle twee de dochters niet kozen voor het slachtofferschap, alleen deden ze het op een andere manier.

Wat me erg geraakt heeft, was die keer dat ik als hulpmoreder in de Efeteling liep met een groepje kinderen, waarvan een grote (letterlijk en figuurlijk) pester. Iedereen waar hij rotopmerkingen over kon maken deed hij.
Ik keek het een tijdje aan en ineens schoot eruit "Ben jij gepest en heb je je voorgenomen dat dat nooit meer gebeurt en daarom pest JIJ nou"
Hij keeke mij aan werd rood, draaide zich om en is de rest van de dag bij mij uit de buurt gebleven.
Ik kon niks voor hem doen :cry:

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 10:46 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Ah ja gepest voelen. Yolleke.
Komt ik weer bij slachtofferschap uit hoor.
We stellen ons op als slachtoffers en mogen leren dat we dat helemaal niet zijn.
Zoiets?

Nou, die opmerking van jou was midden in de roos kennelijk.
Was jij zelf gepest en ging jij daarom terug-pesten?
Of was jij zelf gepest en werd je er wijzer van?

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 12:05 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 28 jul 2007 22:01
Berichten: 397
Hallo, ik heb een ervaring met mijn nichtje hiermee.

Mijn nicht is enorm gepest. Gewoon van school af gepest. Ze is begonnen met annorexia en boelemia. Ze woog op een gegeven moment zo weing dat ze in het ziekenhuis is opgenomen. Wederom is dit ook een overgevoelig kind met een hoge intelligentie. Ze is met al die ellende begonnen toen ze 14 was. Het is een enorm drama geweest voor haar en haar ouders. Ze heeft heel lang in een psychiatrische inrichting moeten verblijven, was volslagen kontaktgestoord. Op een gegeven moment mocht ze begeleid alleen wonen. Wat ze ook hebben gedaan is haar antidepresseiva geven. Dat slikt ze overigens nog steeds. Ze heeft een paar keer geprobeerd om zelfmoord te plegen door haar polsen door te snijden. Ze heeft wel diverse pogingen gedaan om een opleiding af te maken maar is daar niet in geslaagd vanwege haar angst voor mensen. Het ging berg op berg af. Totdat ze op gitaarles een man leerde kennen. Hij heeft haar enorm geholpen. Momenteel is ze met hem getrouwd en hebben ze samen een zoon en heeft ze er een stiefzoon van 12 bij. Het gaat nu hartstikke goed. Het ging weer fout zo vlak na de bevalling omdat ze tijdens de zwangerschap de antidepressiva niet had geslikt en toen ze was bevallen en de hormoonspiegel weer ging veranderen haar oude gevoelens terugkwamen. Zodra ze weer die pillen begon te slikken ging het meteen beter en nu gaat het zelfs heel erg goed. Ik geloof heel erg in natuurlijke geneeswijze dus ik ben wel de mening toegedaan dat bachdruppels een ondersteundende werking kunnen hebben. Overigens heb ik nog een nicht die ook enormgepest is. Die is weer de hele andere kant opgegaan. Van school af, drugs, wilde op haar 16 de ineens moeder worden, al met al, ook een drama, zowel voor haarzelf als haar ouders.
Gepest worden is een enorm probleem. Zelf heb ik er gelukkig nooit last van gehad op school. Ik kan me ook niet herinneren dat er in mijn schoolklassen kinderen werden gepest . Mijn eigen zoon is ook gelukkig nooit gepest.
Er is hier een taak weggelegd voor de school en de ouders. Zowel de ouders van de pesters als de ouders van het kind wat gepest wordt. Ik denk dat begeleiding hierin een enorme grote rol speelt. Want je kunt je gewoon bijna niet voorstellen wat een enorm leed een gepest kind heeft te doorstaan. En daarmee ook de ouders.


Liefs Wikvaya 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 12:29 
Offline

Lid geworden op: zo 17 sep 2006 13:00
Berichten: 1104
By the way, Hoe gaat het nu met jouw zoon Shenan?

Yes Yolleke, ik heb het artikel zojuist teruggezocht en jawel hoor Tijl wordt met naam en toenaam genoemd.

liefs Vick

_________________
Ik ben precies daar waar het leven me hebben wil. Mijn leven is dus perfect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 17:19 
Eerst wilde ik schrijven, toen had ik het toch maar niet gedaan, maar nu zie ik dat er meer mensen zijn die geschreven hebben dat ze gepest zijn vroeger, dus zeg ik het toch....ik ben vroeger heel erg gepest (vanaf de lagere school tot en met de middelbare school) en probeer het nog steeds los te laten, maar het is nog niet helemaal gelukt.

En ik probeerde wel mee te doen, maar dat lukte niet erg, ik was niet zo goed in gym, kreeg pas laat een zwemdiploma (door een soort jeugdtrauma) en was verlegen en kleedde me net iets anders, omdat ik daar geen "verstand van had". Had geen vriendje (op de middelbare school) en werd als laatste gekozen bij groepjes.

Intussen heb ik de mensen vergeven maar het heeft er voor gezorgd dat ik geen zelfvertrouwen meer over had en dat ben ik nu pas een beetje aan het opbouwen.
Dus het waren zeker katalysators, maar daar ben ik nu pas achter.

Wat ik ook ervaren heb is dat een jongen mij waarschijnlijk best aardig vond, maar ging pesten omdat hij inderdaad anders als te lief gezien zou worden. Tenminste dat is mijn conclusie. En sommigen doen dan gewoon mee omdat ze bang zijn om als "softy" beschouwd te worden.

Ik krijg nu pas het besef dat ik best wel iets waard ben, maar het blijft nog een gevecht, voornamelijk met mezelf nu.

Liefs,
Saskia


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 15:17 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 28 jul 2007 22:01
Berichten: 397
Citeer:
Ik krijg nu pas het besef dat ik best wel iets waard ben, maar het blijft nog een gevecht, voornamelijk met mezelf nu.




Hartstikke goed hoor Sas :!: . JIJ BENT EEN WAARDEVOL WEZEN, als je dat maar goed iedere keer tot je laat doordringen. Ik begrijp precies wat je bedoelt al ben ik niet gepest maar hield ik me altijd op de achtergrond op school, ver van de populaire meisjes vandaan. Ik heb hetzelfde als jij hoor, gebrek aan zelfvertrouwen en het is heel moeilijk, zelfs al zeggen veel mensen dat je een waardevol mens bent ,om dat ook van jezelf te vinden.

liefs Wikvaya 1hug1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 20:11 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
Wat een reacties hier en wat een herkenning...
Nou hoe gaat het met mijn zoon.
Heb de school ingelicht over de dingen waar mijn zoon tegenaan loopt/liep? Waarna we het een en ander afgesproken hebben.
De pesters zijn apart genomen en er is iemand aangesteld die hen confronteerd met de gevolgen van de pesterijen.
Mijn zoon heeft, zeg maar een vertrouwens persoon op de school in kwestie. Er staan met regelmaat afspraken gepland, zodat mocht het nodig zijn, hij daar een oor of op een andere manier bv veiligheid kan verkrijgen. Ik heb regelmatig een overleg met de mentor van mijn zoon natuurlijk tot zolang dit nodig is....Denk wel dat het goed is dat ik er vroeg bij ben want het is nu duidelijk waar het gepest vandaan kwam en het wordt niet getolereerd....(tja nu daar zal ik maar voor nu op vertrouwen en tegelijkertijd is het aan mij om in ieder geval alert te zijn)
In de klas zelf is gesproken over plagen en pesten....natuurlijk zonder namen. En de klas is nieuw ingedeeld zodat ook degenen die zo bezig waren met het pestgedrag, niet meer direct naast m zitten.
Ook buiten de lokalen wordt opgelet.....tja en meer kan ik op dit moment niet doen denk ik.
In ieder geval is het fijn te bemerken dat mijn zoon zich serieus genomen voelt en volgens hem heeft hij nu ook meer aansluiting....
En een meeloper zal hij niet worden hoeveel er ook gepest wordt.....
En ja de reden van het gepest...??...ik denk dat het er altijd meerdere zijn.

Liefss Shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 20:15 
Dank je wel Wikvaya!

Om weer even bij alternatieve geneeswijzen uit te komen: ik gebruik al een hele tijd(maanden) dezlfde bloesemremedies (Nederlandse en een Bachremedie) en nu eindelijk heb ik het idee, dat ik weer eens de samenstelling van mijn flesje kan nagaan om te kijken of ik ze nog nodig heb, of andere kan gebruiken.
Het was: Terra; Mycena; Rode Bosvogeltje; Papegaaieblad; Engelwortel en van de Bachremedies heb ik er na een tijdje nog Larch aan toegevoegd en ik heb er heel veel aan (gehad).

Liefs,
Saskia


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2007 20:24 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 23 aug 2007 20:45
Berichten: 331
Om me even bij het rijtje aan te sluiten. Ook ik ben vroeger heel wat gepest. Ik was en voel me nog nog 'anders'. Dat komt vooral door mijn onzekerheid, maar ook omdat ik ook echt anders ben. Ik kan daar trots op zijn, maar het kan me ook in de weg zitten.
Ik kon vooral het verschil voelen als ik naar fietste van mijn wwerk naar huis. Ik kwam dan vaak zo'n giga groep middelbare scholieren tegen. Als ik ineengedoken op ze af fietste, dan reden ze bekant over me heen. Als ik me op blies, me groter maakte, gingen ze echt waar met een boogje om me heen.
Zoals ik dat met de theatersport leerde, met je koplamp op. Is misschien iets voor jou Saskia, gezien je andere topic over energieen en op straat niet gezien worden.
Dan ook even naar mijn zoon, ook hij is anders. Ik merk nu al dat hij dat verbloemd door groots te doen, stoer doen, brutaal zijn en een gevoel van ons (met vriendje) tegen mij als volwassen. Ik ben ergens bang dat hij ook gepest gaat worden. Ik vind het heel moeilijk om ervoor te zorgen dat hij een goede ondergrond krijgt. Volgens mij kan ik niet meer doen dan er liefdevol voor hem te zijn en zijn thuis een veilige plek te laten zijn.

Liefs en licht
Anjasa


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.