LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel za 04 mei 2024 13:57

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Vergeven
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 23:04 
Offline

Lid geworden op: za 03 nov 2007 13:20
Berichten: 171
Hoe kun je jezelf vergeven wat je anderen aangedaan hebt?

Ik kan mezelf vergeven wat ik mezelf aangedaan heb.
ik kan anderen vergeven wat ze mij aangedaan hebben.

Ik vind het afgrijselijk om aan te kijken wat voor lichamelijke en geestelijke schades ik anderen toegevoegd heb. Ik kan dat mezelf niet vergeven.

Kan iemand me daarmee op weghelpen?

Liefs
Adrian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2007 23:30 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ik weet natuurlijk niet over wat voor schades jij het hebt.
Voor mezelf weet ik dat ik het mezelf niet kwalijk neem dat ik “fouten” heb gemaakt.
Ik deed dingen omdat dat op dat moment het beste leek.
Soms pakte dat goed uit en soms “fout”, als het “fout” uitpakte was dat een les voor de volgende keer.
Als ik kwaad werd, mensen gekwetst heb (ook wel eens bewust) deed ik dat omdat ik op dat moment niet anders kon. Uit onmacht, uit woede, uit onvermogen.
Dat is toen gebeurd, ik heb ervan geleerd, de ander heeft ervan geleerd, er is niks meer aan te veranderen, ook al zou je dat willen. Dus ik beschouw het als een les, en laat het los.
Maar nogmaals, ik weet niet over wat voor situatie jij het hebt, dus als het bovenstaande niet op jou slaat, je weet waar de prullenbak is ;)

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 02:41 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 19 sep 2006 13:11
Berichten: 521
Lieve Adrian,

De enige weg naar verlichting loopt via liefde, door liefde bereiken we hogere nivo's en door liefde kunnen we oud zeer loslaten.

Jezelf vergeven is de sleutel tot verlichting, het in liefde loslaten van het oude lesmateriaal als de les(sen) begrepen zijn. Dat anderen stukjes van dat lesmateriaal hebben meegekregen leid alleen maar tot dankbaarheid voor de kans opnieuw iets in liefde te leren.

Als iedereen zichzelf vergeeft en anderen liefdevol als aangever van lessen vergeeft, valt er niets meer te doen dan het pad te vervolgen dat uiteindelijk leid tot het één zijn met de bron, het eindpunt of juist het begin?

Namasté

_________________
Hare Krsna, hare Krsna, Krsna Krsna, hare hare, hare Rama, hare Rama, Rama Rama, hare hare.
Dit is een mantra gericht op de energie Krisna. Spreek dit gebed 3, 21 of 108 keer uit en je zult hulp ervaren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 08:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Lieve Adrian, kan alleen maar zeggen wat mij soms wel helpt bij zo een gevoel.

Ik begin dan met op te schrijven (van me af te schrijven) wat het precies is waar ik kwaad/machteloos/schuldig over ben.
Oke, dat is mijn schuld geweest.
Bah! :x

:arrow: :oops:

En als het lukt om dat duidelijk in beeld te krijgen zet je een mogelijkheid open voor de volgende fase.
En bij mij is dat verdriet.

Maar ik weet niet of het voor jou iets op levert, van je af schrijven.

tìs goed schat.
Je hebt rottige streken uitgehaald maar heej, het hele lieve stuk is groter hoor.
En je wordt steeds liever. :wink:
Je hebt het goed gedaan!

1hart1 1hug1 1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 09:44 
Offline

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:42
Berichten: 33
Goeie vraag Adrian en een vraag waar menigeen mee zal worstelen. Vooral als je begrijpt dat het een keten is. Als je jezelf niet kunt vergeven dan kun je niet echt onvoorwaardelijk van jezelf houden en als je dat niet kunt dan kun je ook niet echt onvoorwaardelijk van anderen houden. Dus jezelf vergeven is een sleutel tot verdere groei. Ik schaar mij aan de zijde van Puran. Maar dat geeft nog geen antwoord op jouw vraag.

Misschien dat dit helpt: stel je gaat dood en je verschijnt voor God zelf. Naar mijn overtuiging gebeurt dat helemaal niet maar stel het je nu eens voor. Hoe denk je dat God zal reageren op jouw "zonden"? God die oneindige liefde is en niets meer dan dat. God die ons gevraagd heeft ons af te zonderen van de oceaan van liefde om als druppel te ervaren zodat onze ervaring bijdraagt aan al wat is en de kennis van God over zichzelf. Het boeit God niet wat voor kwalificatie wij aan een ervaring geven, hij wil dat wij ervaren en iedere ervaring is vanuit zijn perpectief een goede ervaring. Die God zal jou niet veroordelen maar in liefde ontvangen en als er iets te vergeven valt (wat gelet op het bovenstaande eigenlijk overbodig lijkt) zal hij dat in zijn oneindige liefde doen.

Wie, zo vroeg ik me af toen ik voor het eerst voor jouw vraag stond, ben jij nu helemaal als God dat wel doet (naar mijn verweachting en overtuiging). Waarom kun je dat zelf dan niet?

Dan volgt een redenering dat het allemaal zo slecht was en schade toe heeft gebracht. Bedenk dan dat heel veel dader/slachtoffer relaties al voor de incarnatie zijn overeengekomen. Want hoewel dat heel vreemd lijkt vanuit ons perpectief waar wij ervaringen onderscheiden in goede en slechte, zijn er gewoon zielen die een slachtoffer ervaring aan hun palet van ervaringen willen toevoegen. En daar heb je een dader voor nodig dus zoek je die tevoren op en maak je in beide levensboeken daar een afspraak over. Dus misschien heb jij alleen gedaan wat was afgesproken.

Ik hoop oprecht dat je hier iets aan hebt zodat je in liefde jezelf kunt vergeven en de zware schuldlast van je schouders mag laten glijden.

Om shanti.

_________________
licht op het pad van alle lichtwezens.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 12:19 
Offline
moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 15 jul 2006 13:36
Berichten: 2380
Lieve Adrian

Wat voel ik met je mee. Ook ik heb zoveel schade aangericht in dit leven zowel als vorige levens . Toch , toen ik mezelf kon vergeven en anderen, zag ik verbanden zoals Ed ze beschrijft. Die schade is slechts hier op aarde aan materie of een lichaam maar dat is niet de ziel.
De ziel is niet te beschadigen en probeer dat in gedachten te houden.
Het is soms moeilijk maar niet onmogelijk.
Ook dit heeft met vergeving op alle fronten te maken en dan is er geen schade.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs van Nel. :idea:

_________________
Nel is op weg met vallen en opstaan maar met Licht in het hart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 17:07 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: ma 29 okt 2007 12:55
Berichten: 213
Lieve adrian,

Er valt weinig toe te voegen aan het moois wat al boven geschreven is., ik kan het alleen ook op mijn manier omschrijven.

Ik ben van mening dat geen mens van nature opzettelijk iemand kwaad doet puur en alleen om diegene pijn te doen. Gebeurtenissen, levenservaringen, vorige incarnaties, persoonlijkheid, gevoel op dat moment; dat alles heeft ervoor gezorgd dat jij in het verleden op een bepaalde manier gehandeld hebt. Je deed het misschien onbewust of toch bewust, maar dat was in jouw ogen op dat moment de enige manier van handelen die je aan kon.
Ik geloof er niks van als je oprecht iemand pijn gedaan hebt, zo zwart/wit is het leven niet, alles heeft zijn redenen. Mensen raken gekwetst en erger nog; je kwetst mensen. All part of the game, hoe lullig dit ook klinkt.
Soms zijn er perioden in je leven waarop je echt niet anders kon en je gewoonweg voor jezelf moest kiezen. Schaam je er niet voor, je bent ook maar aan het leren.
Vergeet niet dat veel botsingen tussen mensen voor je incarneert al 'besproken' worden. Beiden hebben dan de mogelijkheid te leren van zoiets en te groeien.
Als er geen botsingen zouden zijn geweest, dan hadden we ook niks geleerd.

Vergeef jezelf, je bent een prachtmens, zoals iedereen is..


Liefs,lotte


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 21:55 
Offline

Lid geworden op: za 03 nov 2007 13:20
Berichten: 171
Lieve mensen, allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.
Elk antwoord heeft me geholpen en het mooie vind ik dat die antwoorden ook nog eens in voor mij de juiste volgorde kwamen.

Bedankt Yolleke dat ik het drama kon loslaten. Ah, zo nuchter als jij het er neer zet. Heerlijk. Toen kon ik zeggen: hallo Adrian, wordt het niet eens tijd om gewoon eens te gaan kijken wat er fout gelopen is?

Bedankt Puran dat je me duidelijk maakt waar het uiteindelijk om gaat, één zijn met de bron.

Bedankt Ruthazel voor je idee dat ik het opschrijven kan, dat heb ik gedaan en daardoor is veel duidelijk geworden, woorden laten zich niet zo gemaaklijk afleiden door emoties als gedachtes. Enne bedankt voor die aai over mijn bol.:)

Bedankt Ed voor je heldere uitleg. Daardoor kon ik het de juiste vorm geven.

Bedankt Nel voor je troostrijke woorden dat ik een ziel niet kan beschadigen. Dat was de sleutel om het verdriet los te kunnen laten.

Bedankt Lotte
Inderdaad, van nature kan ik geen mens opzetelijk kwaad doen. Nu kan ik weer van mijzelf houden.

Liefs
Adrian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 21:58 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo 04 dec 2005 18:44
Berichten: 564
:idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :wink:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 06 dec 2007 22:06 
Offline
moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 15 jul 2006 13:36
Berichten: 2380
Lieve Adrian

Je hebt de kern weer in jezelf gevonden...Licht en Liefde en wat heel belangrijk is , jouw eigen mooie kracht.

Dikke knuffel van Nel. :idea: :idea: :idea:

_________________
Nel is op weg met vallen en opstaan maar met Licht in het hart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 07 dec 2007 00:10 
Offline

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 00:07
Berichten: 1713
Afbeelding

_________________
Afbeeldingdikke engelenknuffel flower

Je kunt een mens niet veranderen, je kunt hem slechts de weg wijzen.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.