LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel za 04 mei 2024 02:07

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Ouderlijke Dramas.
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 05:20 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Lieverds, wat ik vooral veel tegenkom, momenteel, is ouderlijk drama.

De dramas waar, vooral moeders inzitten t.a.v. hun kinderen.
Ik ben ook zo een moeder zeg ik er haastig bij.
Zorgen om de kinderen.
En een van de dingen die we niet zien, denk ik, is dat onze kinderen (en dan vooral de jonge kinderen) een afwezigheid van drama hebben.
Ze hebben niet de zorg die wij hebben.
Ze lijden niet onder de angst waar wij onder lijden.
En dat maakt dat ze aanmerkelijk minder last hebben van de zgn. ellende die er over ons heen valt nu en dan.

We kunnen elkaar, maar vooral onze kinderen een enorme gunst bewijzen door dit bewust te worden volgens mij.
Want het is maar helemaal de vraag of ze onze steun wel zo nodig hebben eigenlijk.
Ik denk zelf van niet nl.
En onze zorg al helemaal niet!

Deze gedachte maakte mij van de week enorm verdrietig eigenlijk.
Ik voelde me opeens beslist overbodig toen mijn zoon in een groot verdriet verkeerde.
Wat is er schat? Waarom ben je zo verdrietig?
Ga weg mama! :x
En hij knalde de deur dicht en verdween in de x-box.

Ik zat te huilen: wat kan ik voor hem doen?
Is dit nou mijn schuld?
Waar zit zijn verdriet?

En ja, ik begin te zien dat het helemaal niet om hem gaat hier maar om mij.
Ik zit in MIJN verdriet.
In MIJN zorg.
In MIJN drama.
En de beste "hulp" waar hij overigens niet van gedient is, is om hem los te laten en vertrouwen te hebben in zijn draagkracht.
Die vele malen groter is dan de mijne.
En hoe komt dat?
Omdat hij gewoon niet in zijn drama gaat zitten.
En dat kan ik niet zeggen.....ppff....wat een les!

Lieverds, hoe zien jullie dit?



_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 07:34 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Ik denk lieve schat, dat dit niet alleen van deze tijd is, maar iets dat elke generatie weer gebeurt.
Nou ja, niet elk kind is een avonturier en niet elke ouder afgestudeerd in drama.
Dat lijntje is heel dun hoor!
Het verschil tussen avontuur en drama.
De pijn is er niet minder om, dat zeker niet, maar het weten dat grenzen er alleen maar zijn, om tegenaan te schoppen, maakt het wellicht wat gemakkelijker.
Stel je voor dat je als moeder een cirkel trekt waarbinnen je kind moet blijven, waar zijn ze dan het meest te vinden?
Juist aan de rand, of net over de cirkel.
Zeg nu eens; the world is yours!
De expansiedrang, is geminimaliseerd, omdat er geen verboden (dus geheimzinnig, avontuurlijk, of ronduit gevaarlijke gebieden zijn)
Zo zie ik nog de moeder staan huilen, omdat haar ketelbinkie naar zee ging en stoer zoals ie was, geen afscheid van zijn moeder wilde nemen.
En zie ik nu jongens naar Aghfanistan( en meiden) vertrekken, wiens grootste zorg twee jaar geleden nog hun acné was.
Natuurlijk zijn er gevaren, maar voor hen is er geen verschil tussen de Xbox vijand en real life.
Sterker nhog.
Stel dat zón jongen als Felix( dag schat) is afgewezen door een meisje/jongen.
Dat brengt verdriet met zich mee, logisch toch?
Stel dat hij tegen moeder zou zeggen wat eraan scheelt.
Zegt moeder, ach jungske, maar ik hou toch van jou!
Tje, daar zat ie nou echt op te wachten.
WEG MA, moeven, toch?
Eigenlijk kun je ze het best laten gaan, daar waar het avontuur lokt, geef ze goede schoenen( lees basis) mee en zegen ze;
Het ga je goed kind, ik zie je wel weer een keer, hetzij nu, hetzij later.
1hart1

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 07:49 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
oh lieverd,

heel herkenbaar hier hoor.
Kan eigenlijk situaties genoeg opnoemen waarbij ik zo graag de kinder
over iets heen wil tillen.
:shock: met mijn zgn. goede bedoelingen....
Ik realiseer mij maar al te vaak dat misschien juist hierdoor ik hen minder de kans geef hun eigen lessen te leren.
En iedere keer verbaasd het me opnieuw hoe ver ze eigenlijk al zijn op hun eigen pad.
Inzichten waar ik met regelmaat veel kan leren.
Oh joh....en dat GA WEG mama......zo herkenbaar!
En eigenlijk wat heerlijk, ik durfde dat vroeger toch echt niet te zeggen tegen mijn ouders....en mijn kinder durven dit gelukkig wel.
Moet er niet aan denken dat ze die zelfde gevoelens over uitten hebben als hoe ik destijds zelf ervaarde.
Dus welk drama is er dan eigenlijk ...
Misschien het drama van dat moment....
Iets willen betekenen en in je zorg zitten dat kan je drama noemen of je noemt het gewoon je eigen leer-proces.
Zorgen op zich is immers natuurlijk en niet verkeerd tenzij je de ander belet het eigen pad te bewandelen en dus de eigen gewenstte groei.

pff enne, ben jij het niet die mij daar een tijdje geleden aan her-innerde.
Dat onz....kinderen de "last" helemaal niet als zijnde ervaren...... :wink:
oh ik zie dat Annemiek intussen heeft gereageerd.....

oh geef ze goeie schoenen....nou dat dekt toch eigenlijk een hele lading...

liefsss 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 08:06 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Dank voor jullie reacties!

1hart1 1hart1

Nou Miek, ik denk dat het juist wel van deze tijd is.......
Op zich speelt dit spel natuurlijk al generaties lang.
Dat wel.
Maar ik bedoel eigenlijk dat deze kinderen daadwerkelijk anders zijn.
Alsof ze zich veel beter her-inneren wie ze van oorsprong zijn.
Dat ze een beter zicht hebben op de illusie waar wij ons lichtelijk bewust van aan het worden zijn.
En het lijkt er op dat zij een fakkel dragen.
...enfin, ik weet er de woorden niet voor te vinden.

Wat me enkel opvalt is dat het best een uitdaging is om anders naar deze kinderen te gaan kijken.
Stonden we vroeger bij een begrafenis en werden we geacht verdrietig te zijn, de laatste begrafenis die ik meegemaakt heb (Emel) had meer iets van een feest dan van een droevige toestand.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het hele gegeven "drama" op zijn schrede aan het wenden is.
En dat t.a.v. onze kinderen die dit duidelijker begrijpen dan wij denk ik?

Ja Shena, precies wat je zegt: het mogen uitten van je gevoel.
En dan zonder schuldgevoel.
Gewoon....jij past niet op mijn feest, hup klaar maar...?
Hij past ook niet op haar feest dus daarmee is alles opgelost.
Hoe duidelijk kan het maar zijn.

EN ja schat, die schoenen!
Daarmee is eigenlijk ook alles al gezegt . 1hart1 8)


_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 08:54 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo 04 dec 2005 18:44
Berichten: 564
Lieve Ruth.

Vanuit deze moeder ook veel herkenning hoor :!: En ik vind het prachtig wat Annemiek beschrijft. Weet je wat ik bij mijzelf wel ervaar dat mijn zorgen ook minder zijn geworden nu. Het is anders omdat ze juist zo goed voor zichzelf weten op te komen en omdat ze zich zo goed weten te uitten. Hierdoor is het voor mij ook makkelijker om ze te laten zijn zoals ze zijn. Als ze bv ruzie maken, heb ik daar last van en kan me ermee gaan bemoeien of proberen het op te lossen, maar nu zeg ik jongens ik vind het niet leuk als jullie ruzie maken en als jullie dat wel willen ga dan maar even naar boven. Dat willen ze dan ook niet en hup probleem opgelost. De oudste had laatst ruzie op school en ik zag het aan zijn gezicht, ik vroeg hem wat er was gebeurt en hij valt huilend in mijn armen dikke snikken en superverdrietig. Nadat hij uitgehuild was vertelde hij mij het verhaal dat zijn droom uitgekomen was zijn beste vriend had hem verraden. Oh dit raakte mij ook wel natuurlijk en er zijn ook momenten dat hij ontzettend boos is en niet voor rede vatbaar is dat raakt me ook maar het gaat gelukkig allemaal vanzelf en is snel weer over. wat ik hier mooi aan vind is dat dit soort gebeurtenissen juist ruimte schept om dingen uit te leggen een opening wordt er gemaakt om op een toepasselijke manier gesprekjes te beginnen waar ze wat mee kunnen juist omdat ze het zelf mee hebben gemaakt.

mijn zorgen om de kinderen is er zeker nog wel maar niet zo overdreven als het altijd geweest is, doordat zij zo duidelijk zijn in wat ze op dat moment nodig hebben of juist niet daardoor lijken de zorgen ook sneller opgelost of minder lang en overtrokken. De problemen en/ zorgen zijn inderdaad boeiende uitdagingen voor beide kanten en heel leerzaam. Ik vind het echt bewonderingswaardig hoe de kinderen zo makkelijk alles weer kunnen loslaten, zij doen niet moeilijk maar houden het juist zo simpel mogelijk.

Liefs van Brighteyes :wink:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:03 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Nou bemoedigend wat je schrijft lieverd.
En kijk?

Hij geeft perfect aan dat hij zijn verhaal kwijt wil.
Gewoon huilen en vertellen.
En daarmee geeft hij eigenlijk ook meteen aan dat de schoenen (van Annemiek :wink: ) passen.

En dat geeft ons weer het veilige gevoel dat hun omgeving kennelijk veilig en liefdevol genoeg is om dit te delen.
En ja.....wat wens je dan nog meer als ouders? 1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:21 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo 04 dec 2005 18:44
Berichten: 564
Weet je wat ik wens als ouder :?:

Dat ik in staat zal zijn om in woorden en daden mijn Goddelijke vonk te laten schijnen zodat onze kinderen niet tegen de problemen van ons verleden hoeven aan te lopen. Ik hoop dat ze dat bespaart zal blijven dat ze door ons voorbeeld hun eigen goddelijkheid weerspiegeld zien, en zich altijd veilig mogen voelen waar ze ook zijn en geloven in hun eigen kracht. Dat wens ik als moeder dat ik de steun en kracht mag ontvangen om ze te laten opgroeien tot dat wat wij in wezen zijn. Ik heb gisteren met vragen geworsteld over hoe hiermee om te gaan t.o.v. de kinderen en het antwoord was. Laat ze gewoon lekker kind zijn en als ze zelf met vragen komen vertrouw er dan op dat je het juiste zult doen. Oh ik als moeder wil het soms graag goed doen dat ik het daardoor mijzelf heel moeilijk maak, terwijl dat niet hoeft dus dat heb ik geleerd het wijst zich allemaal vanzelf.

Voor alle kinderen :idea: :idea: :idea:

Liefs van Brighteyes


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:29 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
misschien een klein stukje verder meelopen ruth? :wink:


wow bright....de goddelijke vonk laten schijnen in al wat je doet of zegt mooi hoor

dat onze kinderen niet tegen de problemen van ons verleden hoeven aan te lopen. en als dat nu is wat ze wensen lieverd is het volgens mij voor ons alleen kijken en wanneer we gevraagd worden om te steunen er ZIJN

Liefs Shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:35 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo 04 dec 2005 18:44
Berichten: 564
Ja precies Shena, het gaat zoals het gaat en wij hoeven er alleen maar te "ZIJN" :idea: :idea: :idea:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:35 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Tjee, kippevel hier.
Wat een wens lieverd, geweldig. 1hart1

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 09:58 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 14 sep 2006 14:54
Berichten: 620
Lieve Brighteyes

Wat een mooie wens, ik denk dat er vele ouders samen met jou deze wens uiten zodat onze kinderen weten dat wij er altijd voor ze zullen zijn maar ook dat zij hun zorgen en probleempjes NIET altijd hoeven te vertellen, ook als zij daar even geen behoefte aan hebben.
Zij weten echt wel hoeveel wij van hun houden en dat er altijd een plaatsje voor hun zal blijven waar zij hun zorgen neer kunnen leggen zodat we het samen delen en proberen oplossingen te zoeken. 1hart1

Lieve Ruth, lieve moeder, kleine kinderen worden groot en voor alles komt een oplossing.

Liefs Truus


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 10:07 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Ik heb totaal geen last van mijn moedergevoelens :D

We kunnen zoveel van onze kinderen leren. Wanneer stoppen we nu met denken dat wij het beter weten?

Mooi gezegd Brighteyes, laat ze vooral gewoon kinderen zijn. Iets waar wij eigenlijk ook weeer naar verlangen, maar denken dat we dat niet meer kunnen/mogen, want we krijgen te horen dat het leven geen spel is. Misschien is dat het toch wel?

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 11:03 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
:lol: hmm...Bear, geen last van moedergevoelens.
Ge zijt ne gezegende.
Maar Berengevoelens dan?
Beertjes maken is een wonder.
Beertje zijn een hoop gedonder...komt nu in mij op.
Maar wellicht komt dat in jou helemaal niet op. :wink: 1hart1

Ja precies Shena, zo zag ik het ook opeens....:
Wat als ze er nou voor kiezen?
En wat als ze nu precies wél tegen dezelfde problemen oplopen als wij gedaan hebben? (denk ik aan drugs, liefdesverdriet, depressieviteit, leegte enz.)
Dan zullen we, zoals Vader Bear hier zegt, kunnen zien hoe zij het oplossen en ervan leren.

Voor alle mamas en papas.

1hart1 1hug1 1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 11:16 
Offline

Lid geworden op: zo 17 sep 2006 13:00
Berichten: 1104
Citeer:
Mooi gezegd Brighteyes, laat ze vooral gewoon kinderen zijn. Iets waar wij eigenlijk ook weeer naar verlangen, maar denken dat we dat niet meer kunnen/mogen, want we krijgen te horen dat het leven geen spel is. Misschien is dat het toch wel?




It is never to late for a happy childhood.

_________________
Ik ben precies daar waar het leven me hebben wil. Mijn leven is dus perfect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 11:30 
Offline

Lid geworden op: za 03 nov 2007 13:20
Berichten: 171
Lieve Ruth

Als vader ken ik die reflex van willen helpen en je machteloos voelen omdat je niks kunt doen.

Ik heb het met vallen en opstaan geprobeerd te leren.

Wat mij veel geholpen heeft is als ik aan mijzelf vroeg:

Hoe zou ik nou hebben gewild dat mijn ouders op zo'n situatie gereageerd hadden?

dat heeft er veel toe bijgedragen dat ik zijn pijn, verdriet, woede enz niet overnam.

Als neveneffect werd ik ook nog geconfronteerd hoe mijn ouders met mij, en hoe ik met mijn ouders ben omgegaan. Wat dat betreft heb ik heel veel van mijn zoon geleerd. Bedankt Daniel!

Adrian


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 11:51 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Ruth,

Een berenmoeder verlaat haar jongen op het moment dat zij vind dat ze genoeg weten om alleen te leven. Ze keer zich dan om en keert nooit meer terug. Daarbij zeg ik niet dat wij dat als mensen zouden moeten doen, maar in gedachten komt het op hetzelfde neer. De kinderen mogen het zelf allemaal leren ontdekken. Dus ze donderen maar lekker een eind heen. :D

Lieve Vick,

Citeer:
It is never to late for a happy childhood.


Precies! En zo is het!

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 14:43 
Offline
moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 15 jul 2006 13:36
Berichten: 2380


Ik heb geen kleine kinderen meer en heb ook geleerd van ze dat mijn intense bezorgdheid niet gewenst is.

Ze hebben wel degelijk hun drama's maar ik ben zover gekomen dat ik helemaal los aan de kant sta te kijken en alleen in gedachten ze de kracht wens om hun problemen aan te kunnen.

Het maakt dat zij zich vrij kunnen voelen al hebben ze het nog steeds niet door.
Dus is er grote afstand en misverstanden maar deze moeder is ten eerste zichzelf geworden en de rest komt best in orde zoals alles in het Universum.

Liefde? jazeker...en de deur ( lees "Hart ") staat altijd voor ze open.

Liefs van Nel. :idea:

_________________
Nel is op weg met vallen en opstaan maar met Licht in het hart.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 15:23 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
hihihi ze donderen maar een end heen....ja ergens wel ja. :lol:



Adrian schreef:
..Hoe zou ik nou hebben gewild dat mijn ouders op zo'n situatie gereageerd hadden?
..


Hier zeg je iets moois Adrian.
Dit komt bij mij ook wel eens voorbij.
En dan kom ik er vaak achter dat ik toch ook met rust gelaten wilde worden.
En dat betekende dan niet dat ik niet van mijn dierbare ouders 1hart1 1hart1 hield of hou.

Hm..ja.....Ja dat helpt inderdaad. :D

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 17:08 
Ik heb geen kinderen, maar denk wel dat als je ze los kunt laten dat het voor allen ruimte geeft, ook voor jou Ruth!
Dit heb ik geleerd van een moeder die met haar dochter bij ons op het seminar was, van het weekend. (Trouwens ook van mezelf en mijn moeder)

Zij had het eerst moeilijk met haar dochter, maar nu ze haar los had gelaten en zij het huis uit was, voelden allebei zich vrij en ze zijn wel samen naar het seminar gekomen, maar dan als vriendinnen kreeg ik het idee....heel mooi om te zien. (de jonge vrouw was ook in Almen, misschien weet je het nog Ruth, ik zeg niet hoe ze er uit zag, maar ze zag er mooi uit, zoals wel meer mensen trouwens....:wink: )

Liefs,
Saskia


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2007 19:13 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
hihihi ik weet gelijk wie je bedoelt Saskia. :lol:

Afbeelding

Ja daar komt het ook op neer hè, vertrouwen.
Vertrouwen hebben in je eigen kinderen.
Je hebt ze die stoute schoenen meegegeven en je kunt erop vertrouwen dat het goeie schoenen zijn.
Dus is het niet nodig steeds te verzolen of nieuwe veters te kopen.
Om in de metafoor te blijven.

Ja prachtig die vriendschap tussen ouders en kinderen.
Daar gaat het, volgens mij, steeds meer naar toe in de toekomst.

1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.