LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel di 16 apr 2024 14:28

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Wijsheid van de Tolteken
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 15:33 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Wijsheid van de Tolteken.

Na het lezen van de boeken over de Tolteken die leefden van de 10e tot de 12e eeuw in Mexico, heb ik besloten om die teksten in mijn eigen woorden neer te zetten. Bij het lezen van die teksten had ik het idee in mijn eigen dagboek te lezen. Alle ervaringen die ik de afgelopen 4 jaar ben ondergaan komen terug in deze teksten. Ik vind het prachtig om te zien dat wat ik heb ervaren niet nieuw is maar al duizend jaar bestaat. Wat ik dan jammer vind is dat op deze teksten een copyright is gezet waardoor het niet zonder meer mag worden gedeeld met iedereen. Daarom heb ik besloten om dat in mijn eigen woorden te doen en hoop dat het daarmee zoveel mogelijk zal worden gedeeld met iedereen. Veel plezier met het lezen en het eventueel toepassen ervan in je eigen leven.

Verwond door gedachten

In feite zijn we allemaal Goeroe. We kunnen precies dat creëren dat wat we denken te kunnen. Wij maken met onze eigen gedachten onze eigen ik. We leven door te kopiëren wat we om ons heen zien en gaan steeds meer geloven in de illusie die we hebben gemaakt van onszelf. Als we met anderen in contact komen creëren we rollen die we gaan spelen en het spel is begonnen. We maken een beeld van anderen en van onszelf. We vinden dat terug in allerlei (religieuze) teksten, maar vaak lezen we het en leggen het naast ons neer. De illusie groeit op die manier met de jaren. Iedereen heeft de macht om zijn eigen ik te creëren en het enige verschil met een ander komt in uitdrukking tot de acties die je neemt. Je hebt nu alles voor jezelf gecreëerd: je verleden, je overtuigingen, je conditioneringen, je rollen en maskers en oefent daar jaren in om die te perfectioneren. Als het diep tot je doordringt dat wij dit allemaal kunnen en doen, kun je ook de illusie daarvan inzien. Je hebt geleerd om boos, verdrietig of jaloers te zijn en daarmee geleerd om de realiteit even te verdringen. De mensen om je heen zullen je vertellen dat het bij het leven hoort dus zul je hier ook van overtuigd gaan raken. Maar heeft het wel nut om de werkelijkheid weg te stoppen?

Bij onze geboorte hebben we een natuurlijke emotie meegekregen en dat is angst. En het is goed dat we dit hebben gekregen want dat behoed ons voor gevaar. Wij breiden echter deze angst uit met onze illusies door woede, angst, haat en jaloezie. Door te vergelijken met anderen wordt onze angst groter en groter en leren wat het is om te lijden. Om dit alles niet al te erg te maken creëren we iets anders: Het ontkenningssysteem. We leren onszelf en anderen te bedriegen en als we denken dat we gelijk hebben, hebben we “gewonnen” en leveren daarmee ons geluk en onze vrijheid in.

Als wij dus alles geloven wat we hebben gecreëerd, leven we in wat de Tolteken noemen de Helledroom. De Hel is de plaats van het lijden, de oorlog, geweld, haat, etc. We leren allemaal om deze dromen te dromen. Als kind beginnen we met laten we zeggen 5% angst en 95% liefde en handelen daar naar. Bij volwassenen kunnen deze percentages zelfs volledig zijn omgedraaid. Als we beseffen dat iedereen zijn eigen droom droomt en veel angsten zelf heeft gecreëerd, kun je aanschouwen hoe mensen hun droom leven en alleen maar medeleven tonen omdat zij dit (nog) niet beseffen. Wat voor anderen een drama kan zijn, kan voor jou een komedie zijn. Het is maar hoe je het spel speelt. Het lijkt soms wel alsof we hiertoe gedwongen zijn, maar we hebben het zelf allemaal gemaakt.

Kunnen wij nu ook de andere kant op lopen? Als je dit doet zul je merken dat het echt kan. Alle angst om de andere kant op te lopen blijkt in ene ongegrond. Daar we dit nooit hebben gedaan lijkt het eng en is het nieuw, maar op het moment dat we het gedaan hebben blijkt het allemaal mee te vallen. Als kind kunnen we onbezorgd spelen. We denken niet aan het verleden of de toekomst of wat anderen van ons denken. Maar dan krijgen we te maken met volwassenen. Die zijn besmet met het virus angst en hebben geleerd om te handelen om straf te ontlopen of beloond te worden. En die ziekte is zo besmettelijk dat wij er steeds meer in geloven dat dit bij het leven hoort. Dus worden we geconditioneerd en doen we aannames (overtuigingen). We leren ons net zo te gedragen als zij (rolmodel). We leren goed genoeg te zijn voor onze omgeving (alsof dat zou kunnen!). We passen ons aan naar het gemiddelde en raken onze onschuld kwijt. We worden bang om afgewezen te worden en creëren maskers waarachter we ons verschuilen. We creëren steeds meer een beeld van onszelf en anderen van ons. En wat gebeurd er als die beelden niet meer matchen? We lijden, want we willen belangrijk worden, we willen iets bereiken in het leven. We wille geleefd hebben en door dit streven vergeten we te leven.

Wordt vervolgd……………..


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 18:16 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 03 dec 2005 21:12
Berichten: 1992
Hi Lieve Bear

Kom er effe tussen hoor.

Mijn moeder is kortgeleden overleden en juist door dit mee te maken liep ik in de illussie.
Ik liep op een gegeven moment over straat en wat zag ik, niets bestaat, niets is echt, allemaal illussie.
Er is een rust, een vrede in mij, maar wat wordt me verteld?
Jij valt in een diep groot zwart gat.
En ikke kan niet anders zeggen van nee ik voel vrede, rust en een gevormde cirkel.
En dan nu een ruimte die ik op mijn eigen unieke manier mag en kan invullen, alles is mogelijk, maar ik weet het nog niet.
Een tijd van onderzoeken, want illussie? Hoezo? Welke rol ga ik spelen of zal er op mijn pad ontvouwen.

Nou hihihihi, ik wil eigenlijk zeggen, Tolteken? oh eeuwen en eeuwen terug gaat dit, en wat toen nieuw was is nog ouder dan oud.

Amanna

_________________
Listen

I calm my mental turmoil so that I can listen to my heart.
I discover the small inner voice and I let it guide me.
I trust it totally, for I know that my intuition always
leads me towards my place within the heavenly plan.
Amanna


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 18:43 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Amanna,

Mooie ervaring.

Natuurlijk gaat het eeuwen terug, het blijft zich maar herhalen.

Knuffel Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007 21:12 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Weet je wat er bij me op komt als ik dit lees Bear?

Zou het toen ook zo "makkelijk" geweest zijn als nu?
Ik heb vaak het idee dat het voor ons zoveel makkelijker is om anders te gaan denken dan mensen in de middeleeuwen.
Maar...dat geldt dan voor Europa hoor.
Want hier gaan we naar Mexico denk ik?
En daar was het misschien toch spiritueler dan hier.

Ik vond nog een mooie plaat van de pyramide van de zon, gezien vanaf de pyramide van de maan.


Afbeelding

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2007 18:17 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Ruth,

Dank voor je mooie illustratie. Ik weet nog of het makkelijker was. De spanjaarden hebben er tenslotte een eind aan gemaakt.

Het vervolg:

Volwassen worden

Vanaf jongs af aan creëren wij een illusie omdat wij het niet begrijpen. Wij worden gestraft voor dingen, terwijl wij aan het spelen en het ontdekken zijn. En we begrijpen dit niet. Ineens hebben spullen waarmee we spelen een “waarde” en worden ouders (en andere leraren) boos op ons. Dan wordt er naar ons geschreeuwd of krijgen we slaag. De boosheid wordt op ons losgelaten en wij trekken die persoonlijk aan omdat we niet beter weten. We kijken om ons heen en zien allemaal mensen die gekwetst kunnen worden. Wij zijn in onze jeugd afhankelijk van die mensen en denken dat zij alles weten. Zij zorgen voor ons, dus dienen wij hier dankbaar voor te zijn. Hoe kan dit als ze boos op ons worden? We leren dus al heel snel om te doen wat van ons wordt verwacht. En we leren alle regeltjes wat wel en niet goed is. Daarbij weten we vaak niet waarom dat zo is en nemen dan genoegen met het antwoord: nu daarom of omdat ik het zeg. Wij vinden dat oneerlijk, maar kennelijk is het niet anders. Soms proberen we zelf uit te zoeken of iets klopt en doen daarbij allerlei aannames. We gaan vervolgens op zoeken naar het bewijs en zullen dit altijd vinden. Hiermee ontstaan onze overtuigingen. Deze zijn dus vaak helemaal niet berust op de waarheid, maar op onze eigen aannames. Ik plaats van dus verder te spelen en te onderzoeken bouwen we één grote illusie op, waar we zelf steeds meer in geloven. We worden steeds meer een kopie van de mensen om ons heen en verliezen steeds meer onze onschuld, vrijheid en liefde. We leren steeds meer om angstig te worden (als we maar niet worden gestraft) en bouwen zo onze eigen gevangenis. Onze ervaringen zorgen steeds meer voor gedachte/emotie-koppelingen zoals angst, woede, verdriet en schuldgevoel. Als kind werden we boos en speelde een minuut later weer met iedereen. Hoe meer je hebt ervaren, hoe meer je gelijk wilt hebben en het kan niet anders dan dat je andere mensen en jezelf pijn gaat doen. Je bent gefrustreerd, je voelt je niet lekker, je hebt je dag niet, je hebt nog zoveel dingen die je moet doen, zodat je je gaat afreageren op anderen. Zijn het personen die krachtiger zijn dan jij, zal je het gaan af reageren aan personen die er geheel niets mee te maken hebben. En dat is nog niets vergeleken bij wat je doet naar jezelf. Je bent niet goed genoeg meer, je bent stom, je haat jezelf, je vind jezelf niet meer mooi, je vind je geen goede ouder meer en je voelt je eenzaam. Je reageert je af op je partner omdat je de opgestapelde emoties wilt uiten en je gelijk wilt halen. Je gaat discussies aan en en voelt je alleen maar goed als je anderen kunt overtuigen van jou gelijk. En je wordt nog eenzamer. Logisch want je scheidt jezelf steeds meer af van het geheel. Eenzaamheid is een gedachte die ontstaat omdat het ego uniek wil zijn. Ik wil de beste ….. worden van de wereld; ik wil dat iedereen tegen me op gaat kijken, zodat ik niet eenzaam meer ben. Als kind was je niet eenzaam, juist door deze illusie van het ego ontstaat de eenzaamheid. Als je weer tot in het diepe bewust wordt dat we allen één zijn, zien we dat er zonder ons ego niets overblijft. En niets is alles. Zo kan er geen eenzaamheid zijn, want we zijn alles. Slecht onze eigen illusie (de gedachte van een ik) houdt dat tegen.

Ons bewust worden van deze zaken kan ervoor zorgen dat we niet meer hoeven te lijden. Lijden hoort niet bij het leven, het is ons (aan)geleerd. Altijd gelukkig zijn is een mogelijkheid. De illusie van het ego kan ervoor zorgen dat je niet waardevol genoeg bent om altijd geluk te ervaren. We verdienen het toch om gestraft te worden? Niet dus. Als je om je heen kijkt zul je mensen zien die (soms) lijden. Ik zie echter ook mensen die nooit lijden. Zij genieten van het leven en het leven stroomt. En iedereen kan dit. Het is geen gave, het is het bewust worden van de illusie, van het spel dat je hebt leren spelen. Als je het eenmaal ziet begrijp je niet waarom je dat niet eerder hebt gezien. Het lijkt zo simpel dan allemaal. Maar wat je niet ziet kun je ook niet veranderen.

Nu oordelen we vaak over onszelf. We vinden dat we schuldig zijn en dat we soms straf verdienen. Elk geloof zit er vol mee. We proberen een ideaal te worden wat we nooit kunnen zijn. We proberen het iedereen naar de zin te maken en niet op iemands tenen te trappen. Intussen keuren we onszelf voortdurend af. Waarom denk je dat we het toestaan dat iemand misbruikt van ons maakt? Omdat we onszelf nog meer misbruiken. Voor sommige mensen kan het zelfs zo lijken dat het hele leven uit lijden bestaat. Het kan toch niet anders. Het overkomt mij allemaal. Je hiervan bewust worden kan je uit het lijden verlossen. Het is maar een droom die je droomt. Niets ervan is waar. Het is een ballon die je door kunt prikken. Zelfmedelijden brengt je niets verder. Je kunt het leven zien als een gevangenis, met lijden, angst en eenzaamheid of je kunt het leven ervaren als vrij om te gaan en te staan waar je wil, reageren uit liefde en beseffen dat alles één is. Je kunt leren om te accepteren van dat wat is. Want meer is er niet.

Wordt vervolgd…………….


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 08 mei 2007 20:27 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Liefde

Er wordt heel veel gesproken en geschreven over liefde. Liefde heeft in onze taal veel verschillende betekenissen. Liefde in een partner relatie is wel een heel ruim begrip geworden. Mensen beloven elkaar, in bijzijn van een heleboel anderen, dat ze elkaar trouw zullen zijn, in goede en slechte tijden bij elkaar blijven en elkaar tot de dood hun scheid elkaar lief zullen hebben. Kortom: het sprookje van de prins op het witte paard.
Hoe kun je dit aan iemand beloven, terwijl je helemaal niet weet of je dit kunt waarmaken, terwijl je dit in elk geval wel van je partner verwacht omdat die dat ook heeft beloofd.

Na de tijd van de verliefdheid (mijn partner heeft wel een aantal dingetjes die me niet bevallen, maar dat verandert wel als mijn partner me beter leert kennen), begint de machtsstrijd. De grenzen worden eenmalig vastgelegd en daar valt zelden nog iets aan te tornen. “Dat hebben we toch al afgesproken?”, kan ervoor zorgen dat je voor lange tijd gevangen kan blijven in die afspraak. Daarna komt de strijd in wie het beste kan manipuleren. Wie is de dominante en wie is de onderworpene? Het respect verdwijnt langzaam en we zoeken ruzie totdat de grenzen weer duidelijk zijn gesteld. Vanaf de zijlijn is duidelijk te zien dat ze elkaar steeds meer pijn doen en de liefde steeds meer uit de relatie verdwijnt. Onze partner wordt de favoriete persoon om onze woede op af te reageren, ook al heeft die hoogstwaarschijnlijk niets met de boosheid te maken.

Wij zijn de relatie begonnen omdat we ons alleen voelden en doordat we elkaar steeds minder respecteren voelen we ons weer alleen. We kiezen dan soms om uit elkaar te gaan, want alleen is dan vaak nog een betere keuze dan samen alleen. Soms blijven mensen ook bij elkaar ondanks dat ze elkaar pijn doen. Dat is meestal als je eigenwaarde zo laag is dat je jezelf nog meer pijn doet dan de ander aan jou. Als je eigen grenzen hoger waren zou je dit niet toestaan. Bij mensen die lang bij elkaar zijn hoor je vaak dat ze het als overwinning zien dat ze het “zolang met elkaar uitgehouden hebben”.

Liefde, respect en houden van begint bij jezelf. Als je jezelf niet kunt respecteren en waarderen is het dan zinvol om dit in een partner te gaan zoeken, die jouw probleem op die manier gaat oplossen? Partners zoeken elkaar vaak op om te vinden wat ze zelf missen en kunnen dan “niet meer zonder elkaar”. Logisch dat als je dan elkaar gaat dat het dan pijn doet. Je hebt een stuk dat je zelf mist in de ander herkent en bent daar misschien zelf wel een beetje jaloers op (al zal je dat niet toegeven natuurlijk).

In het toneelspel van het leven speel je vaak maar een paar rollen en bent blij dat je de andere rollen bij een partner kan vinden. Deze partner zal je echter nooit “compleet kunnen maken”. Je bent al compleet, maar je mist nog een aantal zaken die je niet durft te spelen op het toneel en dus begint het idee dat je moet gaan groeien. Dat je dingen moet gaan leren die je tot nu toe nooit hebt gedaan. Dat je ineens alles moet kunnen, want anders heb je van alles gemist in het leven. We zijn intussen zo druk bezig met het proberen dat te verbeteren, dat intussen het leven aan ons voorbij gaat. En dan zijn we ineens oud geworden zonder dat we hebben kunnen genieten van alles om ons heen. Ons leven is veel te kort om tijd weg te gooien aan ruzies, woedeaanvallen, jaloezie, bezitsdrang en machtsspelletjes. Pas als we dat leren inzien dan kunnen we genieten van onszelf, van de partner en van alle mensen die we tegenkomen. Als we de strijd niet meer voeren dan is wat over blijft echte liefde.

Wordt vervolgd…………….


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 17:49 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Liefde en Angst

Iedereen creëert zijn/haar eigen illusie. Doordat iedereen zijn eigen gedachtes heeft, zullen twee mensen nooit gelijk zijn. Er zullen altijd verschillen zijn ook al kijken meerdere mensen naar dezelfde persoon. Zelfs mensen die jou heel goed kennen weten niet hoe jij precies in elkaar zit of denkt, want zij hebben hun eigen beeld van jou gevormd. Zelfs je ouders, je kinderen of je partner kunnen een fantasie over jou hebben die geheel anders is dan de fantasie die je hebt over jezelf. Daarom is respect voor elkaar’s beelden hebben zo belangrijk. We kunnen en zullen nooit precies hetzelfde zijn. Onze overtuigingen en gedachten zorgen voor een verschil, ook al zijn we als ééneiige tweeling geboren.
In een relatie kun je wel denken dat je hetzelfde voelt, maar het zijn twee verschillende mensen, met verschillende beelden. Zelfs het zien van de kleur rood is niet hetzelfde als dat iemand anders dat waarneemt. Elke relatie die we met iemand of iets hebben is op zich weer een nieuwe gecreëerde illusie. De relatie die je hebt met je ouders, kinderen, partner en vrienden hebben allemaal hun eigen invulling gekregen en zijn allemaal gekleurd met jouw eigen plaatjes. Het lijkt op die manier wel dat elke relatie een eigen leven gaat leiden. In werkelijkheid is dit de illusie van de afgescheidenheid. Je hebt relaties met een aantal mensen en dus geen relaties met de overige. Is je buurman die naast je woont anders dan een buurman die 10.000 km verderop woont? Onze huidige denkbeelden over relaties zijn het gevolg van het kopiëren van het gedrag om ons heen. Een relatie bestaat niet, alleen maar in gedachten. Een man en een vrouw zijn aan elkaar gebonden door een gedachte van trouw. In een relatie moet je allemaal zaken van die persoon weten om de relatie in stand te kunnen houden. Is dat waar? Nee, je hoeft niets te onthouden. Iemand zei ooit eens tegen mij: “ Ik ben liever eerlijk, want dan hoef ik niets te onthouden”. En in die ene zin zit zoveel waarheid in. Niets onthouden geeft zoveel rust. We hebben geleerd dat we van alles moeten onthouden, maar is dat niet uit angst?

Tijdens je gemaakte illusies komen er ook nog emoties langs. En de twee hoofdgroepen waarin emoties kunnen worden onderverdeeld zijn liefde en angst. Een relatie wordt begonnen uit de angst om alleen te zijn. Relaties kunnen wel voor 95% uit angst en voor 5% uit liefde bestaan. En ook al is dat getal soms lager zal de weegschaal vaker naar de angst doorslaan dan naar de liefde. Om dit te kunnen zien kijken we naar de kenmerken van handelen uit liefde en uit angst.

Liefde kent geen moeten. Als we denken dat we dingen moeten of omdat het zo hoort of dat we denken dan het van een ander moet komt er altijd verzet. Onze natuurlijke staat is liefde en door angst komen de moetens en het verzet ertegen. Uit liefde doen we alleen maar dingen die we willen doen. Liefde kent geen verwachtingen. Angst is verwachting. Als we dingen verwachten (van onszelf, van anderen) dan zitten we dus in angst en ervaren het soms zelfs als pijnlijk. Als verwachtingen niet uitkomen voelen we ons gekwetst (alsof iemand anders je zou kunnen kwetsen). Niemand anders kan ons kwetsen, dat is onze eigen verantwoordelijkheid.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 30 okt 2007 17:49 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
De ideale relatie

In een ideale relatie kun je je partner volledig accepteren zoals hij/zij is. Als je partner dit namelijk ook kanheb je een ideale situatie; je mag beiden volledig zijn zoals je bent. Zonder een voorwaarde. Maar kunnen wij wel onvoorwaardelijk zijn? Misschien dat het wel mogelijk is, maar van mijzelf weet ik dat ik dat (nog) niet ben. IK kan wel steeds meer mijn voorwaarden onderzoeken, inzien waar het vandaan komt en op die manier loslaten, toch heb ik nog altijd mijn verlangens, mijn oordelen over anderen, mijn wensjes en mijn idealen.

Hoe meer ik de verantwoordelijkheid neem over mijn eigen aandeel in de relatie, hoe meer ik er achter kom dat het hier eigenlijk allemaal om gaat. Vroeger nam ik een stuk van mijn partner op mijn schouders en cijferde daarmee mijzelf weg. Of ik gaf de ander de schuld van mijn toestand en kon daardoor dus van mijzelf wegvluchten door het buiten mijzelf te leggen. Nu ik steeds meer inzie dat ik “alleen maar” aan die 50% hoef te werken is het steeds eenvoudiger aan het worden. Ik hoef alleen maar mijzelf te zijn (te worden) en dan is mijn 50% in de relatie ideaal. Als iemand mij dan niet kan accepteren zoals ik ben is dat in feite niet mijn probleem. En dat verklaart ook direct dat niet zo maar klikt tussen iedereen. Het is net als bij huisdieren. Als je gek bent op een kat neem dan geen genoegen met een hond en probeer dan zeker niet van de hond een kat te maken. In feite doe je de ander een plezier als je niet bij elkaar past om langer bij elkaar te blijven. Gun elkaar de kans om een partner te vinden die bij je past en die elkaar kunnen accepteren zoals ze zijn. Dus als je een kat zoekt, ga dan net zolang door tot je een kat gevonden hebt. Waarom zou een partner zich voor jou aan gaan passen? Om zichzelf kwijt te raken en dingen te gaan doen die eigenlijk helemaal niet bij die persoon horen? Uiteindelijk wordt die persoon weer Egoïstisch en gaat kiezen voor zichzelf. En egoïsme is niet slecht zoals we vroeger hebben geleerd. Wees liever gelukkig alleen dan ongelukkig samen. Zoek (vind) iemand die jou kan accepteren zoals je bent. Je wilt vrij zijn in de dingen die je wilt doen of het nu is als je alleen bent of als je samen bent, maakt niet uit. Als je in het begin je vrijheid inlevert, is het vaak lastig om die weer terug te krijgen. Je hebt jezelf dan gevangen gezet.
Je zult dus eerst mogen leren om van jezelf te houden (egoïstisch), voordat je voor jezelf op kunt komen. En dat is niet altijd makkelijk. Vanaf het begin van de relatie worden er vaak afspraken gemaakt die later onbespreekbaar blijken te zijn. “Dat hebben we toch afgesproken?” (en dat is ook zo). Het wil echter niet zeggen dat een mens maar zijn hele leven consequent moet zijn. Morgen mogen we er heel anders over denken dan vandaag. Als je al beseft dat je voor 100% verantwoordelijk bent voor je eigen leven, waarom zou je dan afspraken maken?

Ik ben dat dus in de praktijk gaan doen en heb geen enkele afspraak meer gemaakt. Ik doe datgene wat ik zou doen als ik alleen zou zijn. En daardoor hoeft er niets te worden afgesproken. Het eten maken, de was doen, opruimen, het maakt niet uit, alles is mijn verantwoordelijkheid. Doet de ander hier ook zijn/haar stuk in dan is dat alleen maar meegenomen en is dat een cadeautje. Als de ander daar niet zijn verantwoordelijkheid in neemt is dat niet mijn zorg. De ander mag daar mee doen wat hij/zij wil. Natuurlijk is het geweldig als de ander zich ook 100% verantwoordelijk voelt, want dan is de relatie ideaal. Maar ook al is dat niet zo heeft het geen zin om een telling bij te houden wie wat heeft gedaan en of het wel in balans is. Het bijhouden van de score beperkt je namelijk in je vrijheid. Door niet te vergelijken kun je vrij worden. Door niet meer te streven in balans te zijn ben je vrij. Je hoeft je daar niet meer mee bezig te houden. Ik geniet van elk moment van mijn vrijheid en daardoor gebeuren de dingen vanzelf en houd ik enorm veel tijd over. Tijd die ik anders zou weggooien met vergelijken. Dat een ideale relatie bestaat mag ik nu ervaren. Wij hebben beide de ideale partner gewenst en dat is uitgekomen. IK heb begin leek het zelfs onwerkelijk. Maar ik besef steeds meer dat het is omdat wij onszelf beide hebben geaccepteerd en beide vrij willen zijn en blijven. En dat kan dus zeker ook binnen een relatie, zolang je maar jezelf kunt zijn een blijven. Hierdoor is het genieten van het leven alleen nog maar intenser geworden. Het maakt dan niet uit waar je woont, wat je “bezit”, wat je doet, wat je nastreeft. Het simpelweg (jezelf) zijn en genieten van dat wat op je pad komt is de grootste beloning van het vrij zijn. En wat valt er dan nog onder controle te houden: Precies: helemaal niets!

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 10 nov 2007 21:42 
Offline

Lid geworden op: za 03 nov 2007 13:20
Berichten: 171
wat een herkenning!
Toltekenwijsheid was mijn ingang in de spiritualiteit.
Carlos Castaneda's beschrijvingen van zijn belevenissen met de tolteekse sjamaaan Juan Matus hebben heel veel in beweging gezet bij mij.

Bedankt voor deze mooie wijsheid


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 08:17 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Adrian,

graag gedaan. Mooi om te lezen dat je er zoveel in herkent.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 16:07 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 28 jul 2007 22:01
Berichten: 397
dag Bigbear. ooooh ik bedoel BigWisebear :lol: .

Mooi , heel mooi.

Dank je wel voor het plaatsen. Ik heb het met heel veel plezier gelezen.
Ik ken deze Toltekenwijsheid niet maar het is exact de materie waar ik zef mee bezig om allemaal te leren en heel fijn dat je de moeite hebt genomen dit allemaal te typen. :idea: :idea: :idea:

liefs Wikvaya 1hug1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2007 16:24 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 06 okt 2007 13:00
Berichten: 178
Ik vind het ook mooie teksten, was leuk om te lezen.

bedankt voor de moeite die je hebt genomen!

_________________
'' Als u datgene wat u nodig hebt aan de ander geeft, heeft u 't niet meer nodig, want u hebt 't al anders had u het niet kunnen geven ''


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wijsheid van de Tolteken
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 13:49 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
De verhalenvertellers

Toen ik jong was probeerde ik mijzelf te leren kennen en ik deed dat door om me heen te kijken en te luisteren. Er werden allerlei verhalen verteld en ik wist niet dat deze verhalen voor het grootste gedeelte uit leugens bestonden. Dus heb ik er vele als waar aangenomen en daarom bestaat mijn verhaal dus nu ook voor het grootste gedeelte uit leugens. Ik probeerde aan de maatstaven te voldoen en zocht dan externe goedkeuring van wat ik deed. Het bleek echter dat die goedkeuring nooit kwam, omdat het meeste op leugens was gebaseerd. Ik moest me gedragen, leren om een baan te krijgen, mocht geen kind meer zijn op een bepaalde leeftijd, kortom er werd van mij verwacht dat ik voortdurend iets moest worden. Ik begreep toen alleen niet dat ik al goed was zoals ik was en er eigenlijk niets verbeterd hoefde te worden. En doordat ik een verkeerd beeld van mijzelf aan het maken was (en dus ook van anderen) raakte ik steeds verder van mijzelf af. Mijn verhaal (het drama) werd alsmaar groter en groter en de conditioneringen stapelden zich op. Ik kon de realiteit al lang niet meer zien, want het was volledig verkleurd door mijn eigen verhaal. De afgelopen jaren heb ik een stuk van mijn verhaal weer afgebroken en ben van plan om al die conditioneringen los te laten. Vroeger was ik afhankelijk van mijn ouder, mijn leraren en dus van mijn verhaal. Het was om te overleven. Nu heb ik het niet meer nodig en mag ik mijn eigen verhaal herschrijven. En bij het herschrijven, schrijf ik geen leugens meer, want de waarheid (de realiteit) is veel mooier. Ik ben mijzelf volledig gaan waarderen en daardoor mogen alle leugens nu verdwijnen. Ik ben steeds meer eerlijk, want dan hoef ik niets meer te onthouden en is mijn verhaal steeds duidelijker en simpeler geworden. Ik zal niet beweren dat het makkelijk is om al mijn conditioneringen te vinden. Gelukkig heb ik mensen om me heen waarbij ik in de spiegel kan kijken en zo mijn conditioneringen kan vinden. Alle mensen zijn ook precies goed zoals ze zijn en de meeste hebben net zoals ik hun eigen verhaal. Hierdoor is het voor mij makkelijker om met mensen om te gaan. In de verhalen van andere mensen kan ik ook boodschappen vinden die weer belangrijk zijn voor mijzelf. Het drama van andere mensen heeft echter niets met mij te maken en hierin voel ik me dus ook niet meer aangesproken. Ik trek me niets persoonlijks meer aan. Dat zegt echter niet dat ik van alles mag leren om me heen. En leren op de manier zoals het eigenlijk is bedoeld: ontdekken. Ik las gisteren een prachtige uitspraak: “Kinderen hebben geen problemen met leren, ze hebben problemen met leraren”. Leren is leven en het leven is een stuk mooier en makkelijker als je dit kunt zonder je verhaal. Het verhaal zorgt voor het lijden, voor de conflicten. Zonder het verhaal is er alleen maar liefde. En als het verhaal weg is, ben ik er dan nog steeds? Natuurlijk. Ik ben de kunstenaar van het verhalen verzinnen. Dus schrijf ik een nieuw verhaal, zoals ik ook dit verhaal schrijf. En dat zal ik altijd blijven doen. Dat is de kracht van creëren die we allemaal hebben.

Wat doe je met jouw verhaal?

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wijsheid van de Tolteken
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 21:33 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 23 aug 2007 20:45
Berichten: 331
Hi Big Bear,

Mooi gegeven en mooie vraag. Ik wil graag proberen die te beantwoorden.

Voor mijn gevoel werd ik een tijd geleefd. Ik leerde veel door te kijken naar mensen. Dat doe ik nu nog. Ik observeer veel. Vroeger was het zo, en nu nog wel soms, dat ik graag bij de leraren was. Dat bood mij veiligheid en zo hoefde ik niet met mijn leeftijdsgenoten om te gaan. Wat betreft die eerlijkheid, dat raakte mij wel. Jij hebt hetzelfde al eerder tegen mij gezegd. Ik ben zeer zeker voor eerlijkheid, maar ik merk dat ik er soms wel moeite mee heb. Eerlijkheid is soms best moeilijk en soms ook makkelijk. Het is een oud patroon waar het vandaan komt. Niet de waarheid vertellen was soms overleven voor mij. Een conditionering dus. Ik heb het gevoel dat ik aan het begin sta om die conditioneringen los te gaan laten, alleen vind ik het moeilijk om daar een goede manier in te vinden. Ik zie/voel het vaak gebeuren, maar dan....
Mijn verhaal, is voor een groot gedeelte al geschreven. Ik heb nu nog niet het idee dat ik het zelf schrijf. Ik ben me nu wel bewuster van wat er gebeurd en hoe ik 'gestuurd' wordt. Dat stemt mij vredig en probeer daar van te leren.

1hart1

Liefs
Anjasa

_________________
Luister naar je hart. Het fluistert, dus luister er goed naar!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wijsheid van de Tolteken
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 21:48 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Anjasa,

Citeer:
Het is een oud patroon waar het vandaan komt. Niet de waarheid vertellen was soms overleven voor mij. Een conditionering dus. Ik heb het gevoel dat ik aan het begin sta om die conditioneringen los te gaan laten, alleen vind ik het moeilijk om daar een goede manier in te vinden. Ik zie/voel het vaak gebeuren, maar dan....


Je beseft dat je het vroeger nodig had om te overleven. Wat doet het nu met je als je daarnaar kijkt? Levert het je wat op of is het een "schijnbare winst".

Met conditioneringen hoef je op zich niets te doen. Alleen maar in te zien dat ze volledig niet waar zijn.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Wijsheid van de Tolteken
BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2008 22:08 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 23 aug 2007 20:45
Berichten: 331
Lieverd,

schijnbare winst? Goeie vraag, daar ga ik over nadenken/voelen.

Liefs
Anjasa

_________________
Luister naar je hart. Het fluistert, dus luister er goed naar!


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.