LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel wo 01 mei 2024 18:28

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Vraagje aan Waterdruppel
BerichtGeplaatst: vr 17 mar 2006 10:35 
Hoi Waterdruppel en anderen,

Gisteren heb ik niet alleen op een baby gepast, maar ook op zijn vierjarige broertje, die de avond daarvoor nogal ziek geweest was.
Hij was al weer aardig opgeknapt, dus we hadden een gezellig "ziek-zijn-feestje" waarbij ik o.a. heb voorgelezen uit Jip en Janneke.

Jip en Janneke zagen Sinterklaas en waren daar achteraan gelopen. Ze konden natuurlijk nog niet zo snel lopen en ze raakten Sinterklaas kwijt en bleven Sinterklaas zoeken, straat in straat uit en toen waren ze verdwaald. Diepe droefenis! Maar gelukkig, plotseling zagen ze hun buurman, die zei: "Stap maar in de auto, dan breng ik jullie weer thuis."
Eind goed, al goed.

"Dat mag jij dus nooit doen," vertelde ik mijn vier-jarige vriendje, "Je mag niet in de auto stappen bij mensen die je kent en niet bij mensen die je niet kent. Altijd moet eerst papa of mama dat goed vinden".
Dat werd een lange conversatie, want als je vier bent, dan heb je over zo'n boodschap vééél te vragen. Bovendien wat moet je doen als je verdwaald bent en je mag niet zomaar in een auto stappen van iemand die jou wel eventjes thuis brengt.
Uiteindelijk zijn we de situatie gaan spelen. Hij wilde een slechte man spelen die kinderen pijn deed en ik was de kleine jongen die verdwaald was. Een reuze leuk spelletje. Ik ben geen makkelijk jochie, ik speelde dat ik de "slechte man" beet en schopte. En mijn vriendje vond het zo leuk, we hebben het wel zes keer in allerlei variatie's gespeeld totdat ik er schoon genoeg van had en vond dat hij het die avond ook maar met zijn papa moest gaan spelen.
"O heeft jouw papa dat ook met jou gespeeld?' :lol: Die vraag heb ik dus maar eventjes niet beantwoord.

Mijn vraag aan jou Waterdruppel is: Wat leren jullie officiëel over de voorlichting aan kindjes over de gevaren in deze maatschappij? Krijgen jullie daar richtlijnen voor? Komt het in jullie opleidingen aan de orde?

En mijn vraag aan de anderen is eigenlijk; Dit is een tijd waar iedereen bezig is zich naar zijn liefde toe te bewegen. Ieder in zijn eigen tempo, maar toch.
En in deze tijd leer ik een kleine jongen dat het goed is om te bijten en te schoppen als ie de zaak niet vertrouwt. Hoe kan ik dat rijmen? Soms krijg ik het allemaal niet aan elkaar gebreid. Dan is het niet meer één geheel.

liefs Vick


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 17 mar 2006 10:47 
Lieve Vick ,

Wat mooi van je om je dit ter harte te nemen. Neem van mij maar aan dat je er goed aan doet. Zelf ben ik , toen ik nog jong was , tot twee maal toe in een wagen gestapt om me naar mijn bestemming te voeren. Naief en onschuldig als ik toen was , me niet van kwaad bewust , waren dit toch minder leuke ervaringen. Ik heb er gelukkig niets aan over gehouden , maar op dat moment verkeerde ik wel in angst. Had ik toen kunnen denken dat de vreemde man waarbij ik instapte , totaal andere bedoelingen had dan me naar mijn bestemming te brengen. Nochthans had ik op dat moment vrij snel door wat de bedoeling van die man was en ik gebruikte mijn listen om er zo snel mogelijk weer uit te geraken. Ja , hoewel ik de ervaring van de eerste keer nog niet vergeten was , ben ik er toch nog een tweede keer ingetrapt. Zo'n mensen zijn zo sluw dat ze je toch in de wagen krijgen , ze praten je er gewoon in en ik was toen zo goedgelovig dat ik er in trapte. Ik ben toen enorm bang geweest en heb gehuild en gehuild , maar goed , het is allemaal nog goed afgelopen.
Ik kan zo'n initiatief alleen maar ondersteunen en ben je enorm dankbaar dat je je hierover ontfermt.

Helmut


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 17 mar 2006 10:59 
Hoi lieve Helmut,

De tranen springen me hier in de ogen.
Dank je wel voor je lieve reactie.

Maar toch; Hoe zie jij het dan dat we allemaal graag de kinderen die aan ons toevertrouwd zijn willen leren over liefde, maar dat we ze in feite moeten leren dat het goed is om te schoppen en te bijten zo hard je kan als dat nodig is?

liefs Vick


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 17 mar 2006 11:36 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 20:33
Berichten: 773
Tja lieve Vick ,

Ik begrijp je frustratie wel een beetje , we streven allemaal naar een liefdevolle wereld , waarin we ons bewust zijn dat we verbonden zijn met elkaar , in , met en door liefde. En nu moet je aan de kinderen duidelijk maken dat ze mogen schoppen en stampen , dat valt natuurlijk niet in het plaatje dat we hebben van de toekomst die we samen willen creëren. Maar zolang die wereld die we willen scheppen nog niet is gemanifesteerd , zitten we nog steeds in de dualiteit van goed en kwaad. Ik begrijp je wel hoor , het is alleen even moeilijk om het onder woorden te brengen. En hoe maak je dit nu aan een kind duidelijk? Je kan niet ontkennen dat dit bestaat in deze 3d wereld van dualiteit en vanuit dat opzicht is het goed de kinderen duidelijk te maken dat er nog steeds mensen zijn die nog niet zo ver zijn geëvolueerd dat zij volledig in liefde kunnen leven. Nochtans ben ik ervan overtuigd dat de kinderen van deze tijd al een heel stuk verder staan in hun ontwikkelingen dan ik in mijn tijd. Vanuit dit punt kan je dus best vertellen hoe de vork in de steel zit. Ze kunnen het verstandelijk misschien niet direct begrijpen , maar ze voelen het wel. Moeilijke materie hoor. Zonder afbreuk te doen aan de mensen die tot zulke daden in staat zijn , waarmee ik wil zeggen dat je deze mensen niet mag afbreken vanwege hun daden , kan je de kinderen er wel in liefde op wijzen dat deze mensen nog niet goed weten hoe ze met zichzelf om moeten gaan. Als je oordeelt over deze mensen , zullen de kinderen dit ook gaan doen en dat is toch wat we willen vermijden. We kunnen slechts de kinderen waarschuwen dat nog niet iedereen zo ver is geëvolueerd dat ze het kwaad achterwege kunnen laten en dat ze beter oppassen voor deze mensen. Als we de kinderen leren dat ze krachten hebben die ze naar eigen keuze kunnen gebruiken , om zichzelf te verdedigen in het geval dat ze geconfronteerd worden met zo’n persoon en we hen kunnen duidelijk maken dat deze krachten bedoeld zijn om er in liefde mee om te gaan en niet om ze voor het kwade te gebruiken , denk ik dat we al een stapje verder staan. Het is belangrijk dat we de kinderen leren waarom sommige mensen tot zulke dingen in staat zijn , dan zullen de kinderen ook begrijpen dat het schoppen en stampen slechts een verdediging is naar zichzelf toe. Als we de kinderen kunnen leren om niet te oordelen of haat te voelen tegen deze personen , maar compassie aan leren naar zo’n mensen toe , zullen zij ook beter kunnen omgaan in zo’n situaties. Er is niets verkeerd aan het zichzelf verdedigen tegen zulke personen , zolang ze deze personen later maar niet gaan haten , want dan kunnen deze kinderen die krachten ook op een verkeerde manier gaan gebruiken en dat is toch iets wat we niet willen. Als we de kinderen kunnen leren om liefde te tonen tegenover deze mensen , zonder zich te laten doen , zullen ze zichzelf kunnen verdedigen zonder dat ze achteraf gaan oordelen over zulke mensen. Ik zou de kinderen duidelijk maken dat er nog mensen op deze aarde rondlopen die nog niet correct met hun krachten kunnen omgaan of ze voor de verkeerde doeleinde gebruiken , dat zij over dezelfde krachten beschikken en deze kunnen aanwenden om zichzelf te verdedigen , zonder afbreuk te doen aan hun belagers. Belangrijk is dat kinderen weten waarom mensen zulke daden stellen en dat ze moeten oppassen voor deze mensen zodat ze hierin niet zelf betrokken worden en als het dan toch gebeurt , dat ze deze krachten dan wel mogen gebruiken om zichzelf te verdedigen. Als je hen dan ook duidelijk kunt maken dat ze deze krachten ook op andere liefdevolle manieren kunnen gebruiken , zal het kind zelf leren omgaan met deze krachten. Ik hoop dat ik wat verwoord heb wat ik wil zeggen.

Liefs , Helmut.

_________________
Peace-Love-Unity-Respect.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 17 mar 2006 18:51 
Gôh Helmut,

Mooi. Je geeft me een hoop om na te denken. Aspecten die ik nog niet had gezien en die ook in ons gesprekje niet echt aan de orde zijn gekomen. Mijn vriendje had er overigens wel naar gevraagd: "Waarom willen mensen kleine kinderen pijn doen?" Mijn antwoord: "Dat weet ik niet."
Pfff, het was echt een ingewikkeld gesprek. Ik geloof wel dat ik neutraal en zonder veroordeling over die mensen gesproken heb. Al was het alleen al om het gesprek zo begrijpelijk mogelijk te houden.

Dank je wel voor je nieuwe gezichtspunten. Ik heb weer wat om over na te denken.

liefs Vick


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 18 mar 2006 10:13 
Lieve Vick,

Hee wat leuk een vraag speciaal aan mij! :oops:

Nee wij leren op school niets over de gevaren in de maatschappij en hoe je hierover voorlichting kunt geven.
We leren wel over bijvoorbeeld de systeemtheorie, dat is een theorie over familiebanden e.d. En we leren dat je vanuit een maatschappelijke visie naar een probleem kunt kijken, of vanuit een persoonlijke visie. Zo heb je een aantal visies.
Maar dat is dus meer algemeen, wat we leren in de opleiding. Waarschijnlijk ligt het dan aan de student zelf, aan zijn normen en waarden hoe hij dingen overbrengt naar de cliënten toe.

Zo heb ik wel een leuk voorbeeld:
Als een kind een boer laat op mijn stage, zeg ik altijd dat ik een ' sorry' wil horen. Ik vind dat niet horen om een boer te laten en daarom vind ik dan dat je je excuses aan moet bieden.
Maar een ander kan zoiets hebben van: ach het is maar een boertje, dat is toch hartstikke normaal, dat mag iedereen laten gaan.

Voor zover mijn bijdrage als antwoord op jouw vraag!


Sjonge wat een interessant gesprek had jij met dat jongetje zeg!!
Wauw, misschien kun je dit gesprek een andere keer voortzetten, nu je ook nog die gezichtspunten van helmut erbij hebt...
Wie weet, vraagt het jongetje er de volgende keer wel weer naar.

Liefs,
Waterdruppel


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 18 mar 2006 10:58 
Offline

Lid geworden op: vr 17 feb 2006 20:23
Berichten: 36
de vraag was voor waterdruppel...

maar ik kan hem vanuit het oogpunt van het basisonderwijs beantwoorden.
Er wordt veel andacht besteed aan voorlichting op alle gebied.
omgang met mensen en elkaar, verkeer, voedsel, gezondheid, hygiene, zelfredzaamheid.

Al deze dingen staan in de kerndoelen beschreven=een wet en elke school is verplicht kinderen voor te lichten. nu verschilt dit natuurlijk wel per school hoe ze dit kinderen aanleren.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 18 mar 2006 13:03 
Hoi lieve Waterdruppel,

Ja, het was een heel interessant gesprek, maar of we het ooit voort zetten, dat weet ik niet. Ik probeer altijd aan te sluiten bij waar het kind zit of bij dat wat de situatie biedt. Ik zou niet goed weten hoe je zo'n gesprek vanuit het blauwe hineinen moet starten.

Ik was gewoon heel nieuwsgierig wat en hoe de mening hierover van deskundigen was of dat toekomstige deskundigen daarover les krijgen, want daar kan ik dan ook weer van leren, weet je.

liefs Vick


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 18 mar 2006 13:07 
Hoi Mirri,

Ik begrijp dat jij de PABO doet of hebt gedaan. En dat er in het basis onderwijs wel regels voor voorlichting zijn.

Leren ze jullie ook hoe je dat moet doen? Of kunt doen?
Zijn er sites waar ik daarover kan lezen of wil je er zelf iets over vertellen? Als je zin hebt.
En dan heb ik het dus speciaal over voorlichting over gevaren, niet over sexuele voorlichting of over verkeers-voorlichting.

liefs Vick


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 14:24 
Offline

Lid geworden op: vr 17 feb 2006 20:23
Berichten: 36
ja er zijn veel methodes waarin handreikingen worden gedaan, lessen, werkbladen, kringesprekken, van alles en nog wat waarin kinderen wordt geleerd met gevaar om te gaan.

wat voor gevaren bedoel je?

verkeersgevaar?
gevaarlijke mensen?

gevaar..
het is zo breed.

k kan er veel over vertellen. lol
maar k weet niet wat voor gevaar je bedoeld:)
:D

maar k gok op (het topic terug lezende) zelfredzaamheid/weerbaarheid, voor jezelf opkomen.
"gevaarlijke mensen"

de basis hiervan is zelfvertrouwen. Het kind zelfvertrouwen meegeven zodat het zich weerbaar kan maken. De emotionele ontwikkeling is hierin erg belangrijk en is een essentieel uitgangspunt van het pedagogisch handelen.
Er zijn speciale lesmethodes en projecten die kinderen bijv vertellen wat ze moeten doen alsd een vreemde hen aanspreekt, hoe je ruzies oplost, hoe je omgaat met mensen die anders zijn, wat te doen bij pestgedrag, vechtpartijen enz. noem het maar op.

na ja kan er nog veel meer over vertellen, maar wat voor gevaar bedoel je? Dan kan ik je misschien wat specifiekere info geven. :)

Doeeeeewj doeeeewj.
Mirri


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.