LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel zo 05 mei 2024 02:50

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 10:24 
Een eerder in de Topic Openheid getikt bericht naar hier verplaats.
En ik zou graag van jullie weten wat jullie zouden doen..

Mogge allemaal,

Citeer:
Natuurlijk lieve Simone, mag je nooit iemand kwetsen met je openheid. Maar voor mij betekent dat niet dat ik dan dus ook niet “open” kan zijn. Ik heb het gereedschap van comminucatie meegekregen, en dat is zo krachtig.


Citeer:
Als je de keuzes maakt vanuit je intuitie, kies je een weg en je volgt die weg. Je kijkt niet naar de eventuele andere mogelijkheid, want je hebt gekozen. Je weet dat je die weg weg gaat bewandelen, punt



Ik wil met deze 2 quotes in het achterhoofd een stukje uit mijn levenssituatie vertellen, waar ik nogal bij puzzel.

Een vriendin van me heeft erg veel moeite met haar leven op orde te krijgen.
Heel lang heb ik haar de ruimte gegeven, van zich af te praten, te huilen, te uiten in verdriet en boosheid, ze zat er volledig klem in
Zette zichzelf in een neerwaartse spiraal en wat ik ook probeerde ik kon haar er niet uit halen.
En eerlijk gezegd, voelde het ook telkens heel dubbel.
Energie vretend..
Omdat ik door het depressief zijn heen, telkens ook de controle die ze uitvoerde voelde. En haar heel bepalend bezig zijn.
Ook als haar en mijn kind in dezelfde ruimte aanwezig waren.

Dat was tot lang toe heel frustrerend< want tegelijkertijd kon haar soms ook waarnemen, als aanwezig aan een voorzijde en een achterzijde.
Kracht van achteren, slachtoffer van voren.

Ik heb heel open getracht haar te verduidelijken, wat ik zag en voelde.
En dat kon ze ook beamen.
Maar ze voelde zich ingepakt door haar zwakte.

Ik voelde mijn onvermogen meer voor haar te kunnen doen en heb er op het hart gedrukt goede hulp te zoeken.

Uiteindelijk heeft ze zich op willen laten neem in de psychiatrie.
Maar voor dat die keuze er werkelijk kwam en die lag haar heel zwaar,
nam ze een te grote hoeveelheid slaappillen, maar werd net op tijd gevonden.
Dan volgt een heel lang verhaal.
met nog 2 pogingen.
Emoties bij mij, rondom haar dochtertje.
Veel stress ook bij haar man, die niet meer weet hoe "goed"te doen.
en de gang van haar in en uit ziekenhuizen.

Hoe ga ik hier nu open mee om.....?
En hoeverre heeft je verantwoordelijk voelen voor een ander daar iets mee van doen....
Haar dochter woont bij me in huis nu. En moeder heeft geheel de verantwoordlijkheid voor haar los gelaten ?
Maakt dat haar slachtofferrol niet nog completer?
Ik puzzel wat af, moet ik eerlijk zeggen.
Want mijn intuitie zegt heel sterk.
Ze speelt voor een deel een overduidelijke rol van manipulator..
Ben ik dan hard?
Want ze is zo de weg kwijt, dat een ander deel in haar ook intens verdriet voelt.
Dat voel ik ook.
Maar welke weg bewandel ik nu.
En hoe blijf ik mezelf trouw, iets wat ik tracht te doen.
Ik heb gekozen voor afstand van het manipulatieve stuk.
Die kan ik haarscherp voelen...
Als we dus contact hebben sluit ik dat deel volledig buiten. En geef haar geen enkele ruimte, bij mij te slachtofferen.
Ik zie haar reactie daarin en de verwarring, maar ik zie ook de rust die er ontstaat, naast dat ze zich gekwetst voelt.
Ik gebruik zeg maar mijn open ontkennen en bewust afsluiten, om haar meer in haar kracht te zetten. En het werkt.
Maar het schept ook afstand.
Die noodzakelijk is mijn inziens.
Ik laat me niet meer mee zuigen in haar energie.
Maar zij raakt steeds meer een los geslagen bootje, ook in het circuit.

Mijn liefde voor haar zit hem dus vooral in het wakker maken van die kracht, maar ergens kwets ik wel, omdat zij uit een heel veilige zone, waar ze al jaren in vertoefd gedwongen word, zo iets.
Ik ben natuurlijk , maar een fragmentje in alles wat er gebeurd.
Maar ik moest juist zo aan haar denken, bij het open zijn in wie je bent, kwetsen, compassie, accepteren van.
En dan een punt durven zetten...
Want wat is dan de intentie van je open /gesloten zijn.

Lieve groetjes Simone



Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 11:01 
Hi Lieverd,

Ja moeilijk he? Valt ook allemaal niet mee.

Kzal je zeggen het manipuleren, het slachtoffer zijn en daardoor heen het werkelijk niet goed weten van je vriendin, das moeilijk.
En dan voor haar, want zij speelt, als ik zo even mag zeggen? die rol al langer en dus mag ze gaan zien dat het niet meer nodig is.
En bij jou voel ik ook tegelijkertijd die vertwijfeling van
zet ik haar in haar kracht
geef ik haar de ruimte
ben ik er onvoorwaardelijk voor haar
en hoe stel ik mijn grens?

vragen en voelen en nog eens voelen is het.
lieverd ga alle facetjes eens langs en wees geduldig, met haar met jezelf en laat de situatie, de gevoelens en alles wat er komt en is stromen.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen

kijk en voel met open vizier

handel en bepaal je grens en kies iedere keer zoals het voor jezelf goed voelt

lieverd dat is wat ik op het moment doe en tuurlijk het is moeilijk, maar mogelijk om de stroom stromend te houden voor jezelf.

tja openheid, nu ben je open en straks denk je misschien oh laat maar waaien en ook dat mag.

Ik hoop dat je me een beetje aanvoelt wat ik je wil zeggen en anderes mag je het in de prullenbak gooien

liefs Amanna


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 01 jun 2006 11:31 
Lieve Simone,

Ik begrijp dat dit dubbel voelt. Zelfs de zin die je daar gequote hebt, ik schrijf even verkort op je mag nooit een ander kwetsen. Is al dubbel.
Vanuit uit innerlijk weten kunnen we alleen onszelf kwetsen. Wat niet wegneemt dat we alle uitingen van anderen aan ons makkelijk/ of terecht vinden. In deze ga ik toch meestal uit van hoe ik mijn leven beleef dat is wat voor mij bekend is. Op dit gebied is hetgene wat mij kwetst wat een stuk waar ik nog veel in moet uizoeken, voelen etc.
Mijn antwoord in deze is daarom eigenlijk op overeenkomstig met het antwoord van Magda. Zolang de manier waarop je met je vriendin omgaat de manier is die voor jou innerlijk goed voelt volg dan die weg. Laat jezelf niet door het denken in de weg zitten....wat als...
Als ik de stukken geschreven in openheid lees dan zie ik een betrokken meelevende/denkende/schrijvende :lol: :lol: :lol: simone dus laat de puzzel los. Doe wat goed voelt in deze en dient het niet meer hetgeen wat je voor ogen hebt...laat dan in liefde los.
Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je haar kwetst we hebben allemaal onze eigen verantwoording over ons leven. Soms mag je even leunen en vervolgens pak je zelf weer even op.
Zo denk ik er ongeveer over.... weet niet of je er iets aan hebt

Liefs Shenandoah


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 07:43 
Dag Shenan, dag Magda..

Tuurlijk heb ik er wat aan. Ik voel me gezien in ieder geval.
Dank jullie wel.

En ook dat is waarom ik het ook neerschreef.
Ik zie zoveel mensen die haar kennen reageren met een ach en wee.
Dat ik mezelf wel eens alleen voel, met de situatie.
Omdat ik niet (meer) zit in ach en wee.
En jullie schrijven voelt als helder, duidelijk en betrokken op waar ik zit.
En ik herken in jullie ook wat ik eigenlijk ook vind, maar er naar handelen is dan nog net iets anders, omdat het denken blokkeerd.

Ik besef ook meer en meer, ook door meerder ervaringen in mijn leven waarin ik mezelf telken male verloor in het verdriet van een ander.
Dat meelijden niet werkt.
Dat klinkt wellicht erg afstandelijk.
Maar meeleven is werkelijk iets anders. Je kunt op een ander deel van een ander inhaken, die dieper ligt of zo.
Ik begrijp dat nog niet helemaal, maar voel wel van alles...

Een deel van de kracht in wie ik ben is voelen en de afstand kunnen nemen van wat aan de oppervlakte gebeurt.
Alleen is het nog heel troebel
En heb ik nog heel veel te leren.
Vandaar dat ik me hier op het forum uit en graag steun wil ontvangen van anderen , die begrijpen wat ik bedoel..


Ik kon dat nooit, "afstand" innemen, omdat ik in de emoties ging zitten.
Zo een borrelde pot van prut bijna.
Ik dacht dat dat liefde was....

Voor mij gaat dat niet meer op nu.
Ik mag blijkbaar de rol van "Bitch" dragen.
Is me ook al velen malen verteld door allerlei mensen.
Maar ik ben liever aardig.... :)
Dus ik zeg niet wat ik werkelijk voel.
Hoeft ook niet, als daar niet om gevraagd wordt.
Maar ik kan niet anders meer, als het wel gevraagd wordt.
Liefde is soms niet wat het lijkt. En het zet me in een verbinding die blijkbaar bij me hoort. Ook al betekend het op menselijk vlak, kan het even niet beter uitdrukken, dat ik "alleen" kom te staan.
Ik ben er nog niet helemaal uit , maar ik voel dat het klopt.
Dat rolde even uit me "pen".
En zet me hier wellicht in de manenschijn en niet het zonnetjeslicht, maar het niet anders...
:wink: :wink:
Dag meiden
Knufff Moon


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 02 jun 2006 10:07 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Simone,

Dat je alleen komt te staan is waar, maar wel met iedereen verbonden.

Het spreekwoord eerlijkheid duurt het langst is er niet voor niets.

Meelijden werkt inderdaad niet. Dat zegt niet dat je niet mee mag leven met wat mensen meemaken. Je hoeft niet onverschillig te worden door niet meer mee te lijden. Liefde is mee leven met de ander. Je voor kunnen stellen wat erg het moet zijn voor de ander, zonder dat je het hoeft te voelen. De energie die kant op sturen zonder dat de "negatieve" energie bij je terugkomt. Je hoeft die energie niet te accepteren.

Dit heeft ook met het beeld Bitch te maken als je begrijpt wat ik wil zeggen. Eerlijk zijn hoeft niet te betekenen dat je hard moet zijn. Je mag ook liefdevol eerlijk zijn.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.