LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 28 mar 2024 21:03

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Her-inneren
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 07:13 
Kenden jullie dit verhaal al?
Liefs,
Saskia



Her-inneren


(De koningin en de clochard)


Er was eens een koningin die in een mooi en zonnig land leefde. Elke dag dronk ze wijn, elk dag at ze kaviaar en zo leefde ze kabbelend en zonder zorgen.

Op een dag vroeg de koningin aan haar beste raadgever hoe het met het land ging.

De raadgever antwoordde: ‘Alles gaat heel goed, Majesteit. Wilt u een glas wijn?’

‘Fijn om te horen,’ zei de koningin, ‘dank je wel.’

De dagen met zon, wijn en kaviaar kabbelden weer voort tot de koningin opnieuw aan haar raadgever vroeg: ‘Vertel me eens, gaat het allemaal goed in mijn land?’

De raadgever antwoordde: ‘Er gebeurt niets waar u zich zorgen over hoeft te maken.’

Dat antwoord maakte de koningin nieuwsgierig. ‘Wat bedoel je?’ vroeg ze.

De raadgever schraapte zijn keel en zei: ‘We hebben alles goed onder controle. Wilt u nog wijn?’

Maar de koningin wilde geen wijn, ze wilde weten waar de raadgever over sprak. ‘Vertel me wat er aan de hand is!’ zei de koningin streng.

‘Wel, ziet u...’ begon de raadgever, ‘er zijn mensen in uw land die het minder goed hebben dan wij hier aan het hof…’

‘O?’ zei de koningin.

‘Er zijn mensen die soms niet genoeg geld hebben om eten te kopen,’ vervolgde de raadgever.

De koningin fronste haar wenkbrauwen.

‘Er zijn zelfs mensen...’ ging de raadgever verder, ‘die helemaal geen dak boven hun hoofd hebben, die onder een brug wonen. We noemen die mensen ‘clochards’.’

Dat vond de koningin raar, ze werd zelfs een beetje boos. ‘Hoe kun je nou leven zonder een dak boven je hoofd?’

‘Het schijnt te kunnen, maar veel weet ik er ook niet van,’ antwoordde de raadgever.

De koningin was boos en verbaasd, ze dacht even diep na en zei toen: ‘Ik wil meer over die zogenaamde clochards weten!’

De raadgever begon nerveus aan zijn boord te peuteren terwijl hij voorzichtig vroeg: ‘Wat wilt u precies weten, Majesteit?’

‘Ik wil weten hoe je kunt leven onder een brug!’ zei de koningin.

De raadgever kreeg een rood hoofd. ‘Ik zal deskundigen oproepen om een onderzoek in te stellen!’

Maar de koningin keek de raadgever streng aan: ‘Als ik wil weten hoe het is om onder een brug te leven, dan wil ik dat zélf ervaren! Breng mij vannacht naar een brug. Maak kleren voor me als die van een clochard, zodat ik niet opval als ik daar rondloop.’

De raadgever moest de koningin natuurlijk gehoorzamen en midden in de nacht bracht hij de koningin, die nu gekleed was als een clochard, naar een brug. Daar zei de koningin tegen de raadgever: ‘Ik ga nu onder deze brug kijken. Onthoud te allen tijde dat ik de koningin ben, maar dat je dat nooit mag verraden! Alleen wanneer ik het zelf duidelijk aangeef, mag je dat vertellen. Ik ben, denk ik, over een paar uur terug.’

Onder de brug wandelde de koningin onhandig tussen mensen en rommel door. ‘Dit is heftig,’ mompelde ze. Onthutst door alles wat ze zag, zocht ze een plekje om even te zitten.

Niet ver van haar vandaan zat een oude vrouw met een fles Cognac.

‘Kijk eens wat ik heb!’ zei de oude vrouw met een tandeloze glimlach, en ze toonde met een uitnodigend gebaar haar fles. De koningin nam de fles aan en even later dronken zij en de vrouw samen uit de fles Cognac, terwijl de oude vrouw haar levensverhaal vertelde. Hoe meer de koningin van het verhaal hoorde, en hoe leger de fles raakte, hoe ellendiger de koningin zich voelde. Het duurde niet lang of ze had zoveel gedronken en was zo verdrietig dat ze niet meer wist wie en waar ze was. Ze moest huilen: ‘Is er dan geen God die ons helpt? Kijk ons nou, waarom maken we dit mee?’

Ondertussen begon de raadgever op zijn klokje te kijken. De koningin was nu al drie uur weg. Hij besloot niet langer te wachten en stapte onder de brug. Voorzichtig speurde hij in het rond en bekeek alle clochards heel goed. Het duurde niet lang voor hij de koningin had gevonden. Ze lag huilend in een hoekje, haar vieze kleren in de modder.

De raadgever wist nog heel goed dat de koningin hem de opdracht had gegeven haar niet te verraden. Daarom zei hij niets, maar tilde liefdevol haar hoofd op en probeerde haar beter te laten zitten.

‘Wat moet je van me,’ riep de koningin en ze duwde hem van zich af.

‘Ik kom kijken hoe het met u gaat,’ antwoordde de raadgever.

‘En wie ben jij dan wel, in je mooie kleren?’ vroeg de koningin.

De oude vrouw naast de koningin riep: ‘Pas op voor mooie heren in mooie kleren!’

‘Ik ben...’ haperde de raadgever, ‘... iemand die u wil helpen.’

‘Ah,’ zei de koningin, ‘vertel me dan waarom ik zo moet leven en help me om een beter leven te krijgen.’

‘Ik wil u wel helpen, maar ik mag dat niet zomaar,’ antwoordde de raadgever.

‘Onzin!’ riep de koningin. ‘Als je iemand kunt helpen die zo in de ellende zit als ik, dan doe je dat toch gewoon!’

‘Geloof me...’ zei de raadgever, ‘ik zou u heel graag willen helpen maar ik heb de opdracht om u niet ongevraagd hier uit te halen!’

De koningin keek hem achterdochtig aan: ‘Wie heeft jou gezegd dat jij mij niet ongevraagd mag helpen?’

De raadgever haalde diep adem, sloot een moment zijn ogen, en zei toen heel zacht:

‘Dat was u.’

De koningin hield even stil. Toen zei ze: ‘Dat moet je me uitleggen.’

‘Ik mag het u alleen uitleggen en vertellen als u daar duidelijk om vraagt en dat hebt u nu gedaan,’ antwoordde de raadgever. ‘U bent een koningin, en u hebt een paleis met eten en drinken in overvloed. Maar u wilde meemaken hoe het is om onder een brug te leven, en nu bent u vergeten wie u werkelijk bent.’

De oude vrouw naast de koningin begon te lachen: ‘Dat klinkt wel aardig moet ik zeggen, maar laat je niets wijsmaken. Kijk maar gewoon om je heen.’

De koningin keek de raadgever aan: ‘Wat moet ik doen om een beter leven te krijgen?’

‘U zou zich eerst moeten herinneren waarom u ervoor hebt gekozen om hier onder deze brug te zijn en wat u hier kwam doen,’ antwoordde de raadgever.

‘Ik kan me niet voorstellen dat ik hiervoor heb gekozen,’ zei de koningin.

‘En toch is dat wel zo,’ glimlachte de raadgever.

‘En wat je zei over een prachtig paleis en eten en drinken in overvloed,’ zei de koningin, ‘dat klinkt als een sprookje, als een fabeltje, onwaar.’

‘Mag ik u zeggen dat juist uw huidige situatie veel minder recht doet aan uw werkelijke aard dan mijn verhaal over uw paleis?’

‘Als ik een koningin ben, dan bent u zeker een keizer?’ hoonde de koningin.

‘Integendeel, ik ben een raadgever en u bent mijn koningin,’ antwoordde de raadgever.

‘Het moet niet veel gekker worden,’ zei de koningin.

De koningin en de raadgever spraken nog heel lang met elkaar; net zolang totdat de koningin weer wist dat ze echt een koningin was en ze haar rol als koningin ook weer op zich wilde nemen.

Mensen zijn engelen met een gigantisch geheugenverlies. Steve Rother, De Groep.



Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Her-inneren
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 07:39 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Citeer:
Mensen zijn engelen met een gigantisch geheugenverlies.


4567 Schitterend!

Prachtig voorbeeld Saskia van Her-inneren hoor dit.
Had het nog niet gelezen.
Thnx love

1hart1

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Her-inneren
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 07:54 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 03 dec 2005 21:12
Berichten: 1992
3456 ik wel, maar heel mooi!

1hart1 Amanna

_________________
Listen

I calm my mental turmoil so that I can listen to my heart.
I discover the small inner voice and I let it guide me.
I trust it totally, for I know that my intuition always
leads me towards my place within the heavenly plan.
Amanna


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Her-inneren
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 13:04 
Offline

Lid geworden op: do 31 jan 2008 21:42
Berichten: 91
Ohw, wat een mooi verhaal zeg zxv

_________________
Wie een zonnetje brengt in het leven van een ander.
Wordt er zelf ook door verwarmd
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Her-inneren
BerichtGeplaatst: do 28 feb 2008 19:18 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: di 26 feb 2008 20:32
Berichten: 45
mooi verhaal, ik kon het nog niet.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.