LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel za 04 mei 2024 10:45

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De bruiden van Isis ?
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 08:27 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: ma 10 jul 2006 10:47
Berichten: 616
Wie, o wie krijgt er (naar aanleiding van de lichtcirkel gisteren bij Ruth),associaties binnen bij De bruiden van Isis ???

Mijmer, mijmer...*smile*......Simone



Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 08:50 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: ma 10 jul 2006 10:47
Berichten: 616
Ben ik nog even.

Gisteren stond er vlak voordat we de cirkel deden een Regenboog boven het huis van Ruth. Van Oost naar West.

Hij stond er niet, maar toch stond hij er wel "ergens". Ik vond dat zo wonderlijk en moeilijk op te benoemen in de groep zelf.

Maar ik wil het toch neer schrijven hier omdat het zo groots voelde...

Knuf Simone


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 09:11 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 03 dec 2005 21:12
Berichten: 1992
Hi lieverd,

Weet je ik kan hier nog geen antwoord op geven eigenlijk, ik voel
me vol en leeg tegelijk, net alsof ik een nieuwe weg ben ingeslagen.

Ik ga maar effe naar buiten om uit te waaien, hihihihi gaat goed lukken
vandaag zo met die storm.

Later als er stukjes op z'n plek zijn gevallen komt het


Liefs Amanna


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 09:57 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Citeer:
Ik ga maar effe naar buiten om uit te waaien, hihihihi gaat goed lukken
vandaag zo met die storm.

Nou, naar ik meende had ik een redactievergadering vandaag, dus op de snor daarheen, sta ik voor een stil huis, maar wel uit gewaait.
Tjee Simone, hier rinkelt het wel, maar ik weet nog niet van waar dat geluid komt, trouwens jouw Anna( bij mijn kristal) blijft ook door klinken.
Voor mij lijkt het alsof we met zijn allen op een nieuwe school zijn geweest en daar een dik pak met boeken, lijsten en roosters hebben gekregen, eenmaal weer thuis, mag je dat allemaal een plekje gaan geven.
Ik kan wel zingen, gewoon van plezier.
Zwaai,zwaai, grote Moeder.
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:02 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Ik heb al wel iets gevonden Moon;

Isis. Isis is de Griekse vorm van het Egyptische Au-Set, Ay-see, Aset, Ashet, Iset of Eset. Haar naam is ook het woord voor 'troon'. Ze is de godin van de wijsheid en heerst over het huiselijk leven, de vruchtbaarheid en de landbouw; ze rouwt om de vegatatiegod Osiris als deze sterft en zoekt hem overal. De Romeinen vereerden haar als beschermgodin van de zeevaarders en uitvindster van het zeil. Andere namen zijn Moeder van god; de Betoverende; Moeder van de zon. Een oude vorm van Isis' naam was Asjesj; deze is verwant aan het Soemerische of Kanaänitsche Asjera. Zij was de moeder van de wet.
Isis wordt in verband gebracht met de hondsster Sirius (Sothis) of het sterrenbeeld Canus Major (grote hond). Haar geliefde was Osirus. (Orion). Deze god sterft jaarlijks en keert terug. Haar kind is Horus. Met Osiris en Horus lag Isis aan de basis van een agrarische cultus, waardoor zij door de Griek Herodotus gelijk werd gesteld aan Demeter. Osiris kwam overeen met Dionysos, die in Demeters mysteriën het heilige kind was.
Attributen: troon, kroon; slang; vleugels. Koeiehoorns. Zeven sluiers. De ankh.
Veel over Isis is bekend door de mythologie zoals die is beschreven door de Griekse Plutarchus. Isis had in de Griekse en Romeinse wereld betekenis als mysteriegodin, in een van de in die tijd zeer populaire mysteriegodsdiensten. In de Romeinse tijd was ze zo geliefd dat haar verering nog heel lang heeft kunnen bestaan. Haar tempel bij Philae werd pas gesloten in het jaar 551, in opdracht van keizer Justinianus.
Van haar oudste betekenis is vrij weinig bekend. In oude piramideteksten daterend van ca. -2200 rouwde zij om haar overleden echtgenoot Osiris. Zij zocht de stukken van zijn uiteengereten lichaam bij elkaar en bracht hem in de gedaante van een gier weer tot leven.
De oudste cultus van Isis was misschien die van Abydos, een stad bij de noordelijke delta ('Beneden-Egypte'). Zij en Osiris werden al vroeg in de Egyptische geschiedenis door de priesters van Heliopolis opgenomen in de cultus van Ra, maar sinds het Nieuwe Rijk, vanaf ca. -1500, was hun dienst niet meer beperkt tot enkele centra, maar werden ze overal in het land vereerd. Osiris was Isis' broer en minnaar. Rituelen uit een late periode worden uitgevoerd door geschoren, kale priesters; ze houden de metten en vespers, maken muziek en kennen doop, wijwater en processies. Ze wordt afgebeeld als moeder gods met edelstenen, met het Horuskind op schoot of aan de borst. Horus wordt gelijkgesteld met de zon; Isis is dus net als Hathor moeder van de zon. Hathor legde het zonne-ei als de Nijlgans; Isis is de baarmoeder van Horus. Dit is in feite de betekenis van Hat-hor (huis of baarmoeder van Horus).
Isis en Hathor worden soms voorgesteld als de Heldere moeder en Donkere moeder. Latere dynastieën noemen Nephtys, Isis zuster, wel de Donkere moeder. Het was deze twee-eenheid die de farao's eeuwig leven op dezelfde manier als Osiris eeuwig leven gaven.
Isis was in bezit van de macht van het woord. Volgens sommige teksten had ze de kennis hierover listig ontfutseld aan Ra; andere teksten vermelden dat ze deze had verkregen van Thot, de god van het schrift. Met de kracht van het woord kon ze Osiris het leven teruggeven. Isis wordt ook wel vereenzelvigd met Sjesjeta of Sesjat, de schrijfster van de goden, die de geschiedenis vastlegt en Thot de kennis van het schrift leerde. De kunst van het schrijven werd beschouwd als een gave van Isis of Sjesjat (ook wel van Ma-at of Menos). Geschreven letters symboliseerden de scheppende kracht van het woord of Logos; wie het woord kende, had de macht om de wereld of het leven te scheppen.
Het levensteken de ankh wordt wel de 'Sleutel van de Nijl" genoemd. Dit symbool geeft de mystieke vereniging weer tussen Isis en Osiris, die het jaarlijkse stijgen van de Nijl veroorzaakte en hiermee de vruchtbaarheid van het land. De aardse Nijl wordt weerspiegeld als de hemelse Melkweg. De Melkweg werd gezien als de melk die vloeide uit de uier van de hemelse koe, een verschijning van Isis of Hathor. De vier poten van de koe steunden op de vier hoeken van de aarde.
Isis wordt afgebeeld met een troon op haar hoofd, waarmee wordt aangegeven dat zij de troon is waar de farao op zit. Haar naam en het woord voor troon zijn identiek.
Tot de rituelen behoren uitingen van rouw en smart: in Bousiris slaat iedereen zich na de offers van verdriet op de borst (Herodotus). Het kind Horus met het valkenhoofd sterft door een schorpioenbeet, maar herrijst door ingrijpen van Thot. Ook haar minnaar Osiris sterft en herrijst. Over hele aarde zoekt zij zijn verspreide ledematen; alleen de fallus ontbreekt. Hiervoor in de plaats plaatst zij een steen. Met haar vleugels zweeft zij boven hem en wordt ze bevrucht met het kind Horus; ze waait zij hem nieuwe levensadem in. In het nieuwe rijk versmolt ze vaak met Hathor, en werd met haar koeiehoorns afgebeeld. Isis werd vooral vereerd door vissers en zeelieden.
Op een gravering op een Romeinse tempel uit het begin van onze jaartelling is te zien hoe aan Isis manden met graan worden geofferd, die worden bewaakt door een slang. Isis baart haar kind Horus terwijl zij zich voor Seth verbergt in het papyrusriet, waar Horus opgroeide. Het papyrus had symbolische betekenis als een plaats voor geboorte en wedergeboorte. Papyrus maakt een belangrijk deel uit van de decoratie in graven, als teken dat het graf een plaats is waar de dode wacht op zijn wedergeboorte.
Het huwelijk van Isis en Osiris werd gevierd op 19 juli. Isis' verjaardag viel op 15 augustus. De wederopstanding van Osiris vond plaats op 13 november.
Van; http://www.nissaba.nl/godinnen/beschrij.shtml
Afbeelding

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:10 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
En over Anna(oftewel Hanna)
Hannahanna. Hittitische of Hoerritische grootmoedergodin. 'Hanna' betekent 'grootmoeder'. Ze werd vereerd in Anatolië. Ze was moeder aarde. Ze stond in verband met de schepping, geboorte en het lot. De Hittieten noemden haar Hwanhwanar, en zij was getrouwd met de heilige koning tijdens het Puruli-feest. Later verdween de koning naar het rijk van haar afgrond, waar hij de Heer van de Doden werd. Zijn naam was Samael, en zij komen overeen met de bijbelse Hannah en haar zoon Samuel. De namen Samael en Samuel komen overeen met de titel van de hindoegod van de doden Yama, 'Samana', in zijn functie als geleider van de zielen.
Hana was in Oud-Iraans de naam voor de stamoudste, en betekende 'grootmoeder'. Varianten van Hannahanna zijn de namen Hannah, Anna of Nana. In het Engels is nan nog altijd een woord voor grootmoeder. De Anatolische godin was de grootmoeder van de maagdelijke Mari. De godin Inaras werd wel haar maagdelijke aspect genoemd. In de christelijke traditie is de grootmoeder van Maria Anna, de moeder van Elizabeth of Elisjaba.
Het Hittitische ideogram voor Hannahanna komt overeen met dat voor Dingirmah ('Grote Godin') of Nintu. In de proto-Hattische tijd werd ze genoemd naast de godin Katahziuuri, en naast de god Telipinu. In de mythologie kwam ze voor als helpster tijdens de zoektocht naar een verdwenen kind. Zij stuurde een bij, die het kind terugvond.
Van http://www.nissaba.nl/godinnen/beschrh.shtml

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:11 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: ma 10 jul 2006 10:47
Berichten: 616
:wink:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:13 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Hihi, zei jij oermoeder?
Nana. Phrygische godin bekend uit de Griekse mythologie. In Anatolië heette ze Anna.
Nana was de moeder van Attis, de geliefde van Cybele, aan wie ze ook werd gelijkgesteld. Dan is Nana bijvoorbeeld een naam voor de Phrygische of Anatolische Moeder der goden, de moeder van Attis. Nana werd zwanger van Attis na het inslikken van een rijpe amandel of het zaad van een granaatappel. De amandel was afkomstig van de amandelboom die voortkwam uit het geslachtsdeel van de hermafrodiete Agdistis, nadat deze zichzelf had gecastreerd, een daad die later ook door Attis zou worden verricht.
Een reflectie van deze Aziatische mythe lijkt terug te keren in de geschiedenis van Mariatta uit het Finse Kalevala-epos.
Als Nana wordt vereenzelvigd met Cybele is Attis zowel Cybeles geliefde als haar zoon.
In Mesopotamië kende men ook de mannelijke maangod Nanna, die soms werd genoemd als de vader van Inanna. Ook de Noren kenden een maangodin Nanna, de echtgenote van Balder.
Nana was ook een naam van de planeet Venus.
In een Parthische tempel in Nisa bevond zich een inscriptie voor N.N.Y.S.T.N (Nana Isten), (Nana de godin), een verwijzing naar een oermoeder of oergodin.
Van; http://www.nissaba.nl/godinnen/beschrn.shtml

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Trouwens een heel interessant forum gevonden, over oa Godinnen.
http://www.nissaba.nl/nisphp/index.php

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:46 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
Nou zeg :shock: de oudste cultus van Isis was misschien die van Abydos

ach .... zo kom ik weer een hond van me tegen

Liefs Shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 10:53 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Heette jouw hond Abydos?
Heel bijzondere naam hoor!
Hoe kwam je erbij om hem zo te noemen dan?
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 11:16 
Nou eigenlijk Annemiek, de lieve hond had deze naam al van de vorige baas gekregen.
Heb destijds de naam niet uitgezocht. Wel zelf een naam toegevoegd Cin Oir . Klonk in mijn oren Iers.

Liefs Shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 11:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Aha, vandaar :lol:
Even gegoogeld op Cin Oir en King Oir en kwam een heleboel tegen, maar allemaal in het engels, dus dat zou best kunnen.
Ierland, Schotland, je hebt ontegenzeglijk iets Engels, ook nu nog, Mooi. 1hart1

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 13:04 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
ben ik even weer, heb even gegoogled op Cinn-Oir en kijk maar weer waar ik terecht kwam Juist in Dublin en ierland vond er zelfs een verhaal waar zowel de naam Cinn- Oir en de naam van mijn oudste dochter nu in voor kwam (schrijf haar naam liever niet op forum)

Cinn-Oir betekent zover ik weet met een hoofd van goud :roll:

Liefs Shena 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 13:09 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Prachtig lieverd, synchroniteiten alom. 1hart1

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 16:18 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: ma 10 jul 2006 10:47
Berichten: 616
http://www.youtube.com/watch?v=aJVqQOzc1iU :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=5caseprhgO0

Voor The Lady..... :wink: :wink: Knuffel Simone


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2006 17:05 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Kom ik even af op die regenboog van jou Simone.
Daar wil ik graag iets over zeggen

En Isis laat ik even liggen .
ik denk omdat ons mam zo genoemd wordt.
Dat is zo verwarrend! .... :oops:


Ik zag ongeveer hetzelfde als wat Maya later ook vertelde:
Een enorme lichte ..soort koepel van veren zeg maar.
Net als giga vleugels maar dan in de vorm van licht.
En we werden zo enormverlicht en ons licht ging helemaal de hoogte in en steeg op als een soort tol maar dan met een punt naar boven.
En die regenboog, was niet een stilstaande regeboog maar meer als een rij kleuren die bestond uit duizende soort van lichtjes die zo dicht bij elkaar stonden dat het een boog werd maar dan een bewegende.
Leek meer op vuurwerk overdag dan op de aansluitende regenbooglijnen die je normaal ziet zo te zeggen.

Oh....en dan nu weer terug naar Isis hoor.
Dit was even een aanvullingkje.
:wink:

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.