LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel za 04 mei 2024 05:56

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Energie-oefeningen
BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 17:44 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Energie-oefeningen
Deze oefeningen zijn bedoeld om de energiestroom door het lichaam te verhogen. Het zijn voornamelijk stretchoefeningen voor de acupunctuur-meridianen en de ruggegraat.

Omdat deze set oefeningen gemakkelijk om te doen is en niet veel tijd kost, is die ideaal om de dag mee te beginnen. Als je niet gewend bent aan het doen van oefeningen 's ochtends, zul je merken dat je er beter wakker door wordt dan van een kop koffie. Het maakt dat je je helderder en kalmer voelt, en beter in staat om met uitdagingen om te gaan.

Voor alle oefeningen geldt: houdt je lichaam zo ontspannen mogelijk, en adem vanuit je buik. Doe ze voor de linker- en de rechterkant van je lichaam.

Flexibiliteitsoefening voor de voeten
Deze oefening maakt je spieren ontspannen en soepel, omdat diverse acupunctuurpunten die dat effect hebben gestimuleerd worden. Omdat de rest van de oefeningen soepeler gaan als de spieren in een betere conditie zijn, is dit een uitstekende om mee te beginnen.

Doe deze oefening terwijl je op iets laags zit, bijvoorbeeld de rand van een bed.

1. Plaats het onderste deel van je linkerbeen op de andere knie. Houdt deze met je linkerhand vast door deze op de enkel te plaatsen, met de duim over de achillespees. (Druk niet met de duim in de ruimte tussen pees en enkel.)
Houdt de zool van je voet met je rechterhand vast door deze over de bal van de voet te plaatsen.
Draai nu de voet met je rechterhand zo'n 20 keer. Draai beide kanten op en houdt je voet ontspannen.

2. Houdt je linkervoet vast met je linkerhand erbovenop. Houdt alle tenen vast met je rechterhand, door de vingers erbovenop te plaatsen, de duim om de grote teen heen, en het bovenste deel van de handpalm onder de tenen. Draai de tenen, in beide richtingen, zo'n 20 keer. Houdt de voet weer ontspannen.

Herhaal met de rechtervoet.




Oefeningen die zittend in kleermakerszit gedaan worden
Omdat deze oefeningen vrij licht om te doen zijn, zijn ze goed om aan het begin van de set te doen.

Zit in kleermakerszit op een mat op de vloer of op een bed.

- Houdt je handen op je enkels, en buig je rug langzaam hol en dan bol.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Zit met je onderbenen onder je, met je billen op je hielen. Buig langzaam je rug hol en dan bol, terwijl je je handen op je knieën houdt.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Vouw je handen en plaats die in je nek. Beweeg je bovenrug afwisselend naar de zijkanten, links en rechts. Laat je ellebogen aan de kant bijna de grond raken.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Draai je hoofd en kijk naar achteren over je schouder.
Doe dit 2 keer aan beide kanten.

- Trek voorzichtig aan je oren, aan alle kanten.
Omdat de oren acupunctuurpunten bevatten die toegang hebben tot het hele lichaam, is het een goed idee om hun verbinding met het lichaam te verbeteren met deze oefening.




Oefening die zittend gedaan wordt
Om de meridianen in de benen te openen.

- Zit op een bed of mat met je benen recht. Draai afwisselend je voeten tegelijk naar links en naar rechts. Draai je voeten zover dat de zijkanten het oppervlak raken.
Doe dit ongeveer 1 minuut.




Oefeningen die staand gedaan worden
Om nog wat wakkerder te worden.

Ga staan met je voeten parallel aan elkaar, en op schouderbreedte. De knieën moeten niet op slot staan, maar enigszins gebogen en ontspannen, zodat energie ononderbroken kan stromen.

- Loop op de plaats, door afwisselen op de tenen van elke voet te gaan staan. Beweeg de tegengestelde hand voorwaarts, alsof je loopt.
Doe dit 10 - 20 keer.

- Draai alleen je schouders, omhoog, naar achteren, beneden, en naar voren.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Draai je armen als een windmolen voor je.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Draai je arm aan de zijkant, terwijl je de spier direct onder de oksel vasthoudt met je andere hand.
Doe dit met beide armen, 4 - 10 keer.

- Stretch voorzichtig een arm naar boven en de andere naar beneden.
De hand boven met de handpalm naar boven, de vingers naar de tegenovergestelde kant wijzend;
de hand beneden met de handpalm naar beneden, de vingers naar voren wijzen.
Houdt dit voor een of twee seconden, en wissel dan langzaam en ontspannen de positie, met de palmen naar elkaar toe wijzen.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Plaats je handen op je heupen en draai je bekken rond, door het naar voren te bewegen, dan naar rechts, naar achteren, naar links, naar voren, enzovoort.
Beweeg ook tegen de wijzers van de klok in.
Doe dit 4 - 10 keer.

- Laat je armen los hangen aan de zijkanten, en draai je bovenrug rond, naar links, naar rechts, enzovoort. Houdt je armen en bovenlichaam ontspannen, beweeg vanuit je heupen.
Doe dit 10 - 20 keer.

- Plaats je hiel op een tafel of stoel om de achterkant van het been te stretchen. Leg je handen in de buurt van je knie om voorzichtig nog iets verder te stretchen.
http://www.eclecticenergies.com/nederla ... ningen.php

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 04 nov 2006 23:48 
Hallo lieve Annemiek,

Eh als ik deze oefeningen zo lees dan herinnerde ik mij hoe ik vroeger was toen ik zo'n jaar of 20 was, dan was ik al moe voor ik aan dit soort oefeningen begonnen was.

Vroeger hadden wij de arbeidsvitamine, dat herinner je nog wel denk ik en vlak daar voor werd een programma uitgezonden om mee te doen bij de ochtendgymnastiek. Ik weet even niet zo snel meer hoe het heet. Daar doen mij deze oefeningen aan denken.

Ik herinner mij nog heel goed dat ik tegen mijn moeder zei: Mams, de mensen maken zich wel heel erg druk in de ochtend en zijn tegen de middag al hun energie kwijt.

Ik vul hier nog een stukje bij aan voor mensen die er geen tijd voor hebben om deze oefeningen te doen of geen moeite voor willen doen, want ik zag dat niemand op je stukje gereageerd heeft, nu ik wel dus hahaha..

Let op de jaargetijden:
Lente; Maak een wandeling in de bossen of het park en haal eens een diepe ademtocht door de neus en adem het langzaam uit en herhaal het een paar keer en kijk dan eens naar de lente kleuren die jouw omringen. Je komt verfrist van de wandeling terug.

Zomer; Wandel morgens gewoon even op blootte voeten over het gras als de dauwdruppels er nog zijn. Droog ze af en de energie gaat stromen van hoofd tot aan de tenen. Zwemen zorgt er voor dat er niets overbelast raken kan en toch veel spiergroepen in beweging zijn en schijnt de zon heerlijk op ons bolletje dan krijgen wij nog een extraatje mee om de winter maanden beter aan te kunnen.

Herfst; Als we even bij moeten komen van de zomer van de vakantie stress kan de grove kokosmat ons helpen. Wandel naar behoefde met blote voeten over deze harde mat en wij hebben en doe het zelf reflex-zone-therapie.

Winter; Als er in de ochtend sneeuw licht en er zijn geen schoen overheen gegaan, zet bij de voor of achterdeur een teiltje klaar met op kamertemperatuur gebracht water en een warme handdoek en wandel naar behoefde met de blote voeten in en door de sneeuw en je zult merken dat het lichaam nadien erg warm word, waardoor de weerstand van het lichaam verhoogd word en er minder kans is op griep en andere infectie ziekten. Na de wandeling even de voeten in het bakje water en de voeten met een warme handdoek drogen en moet je dan toch naar buiten, smeer de voeten en handen eens in met levertraan, je hebt minder kans op winter handen en voeten.

Veel liefs en een hele warme groet van Samoeray.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 04 nov 2006 23:52 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Oh, die Sam, wist zelfs niet meer dat ik dit geplaatst had :lol:
Maar goed, voor nu val ik bijna om van de slaap en de enige gym die ik nu doe is gapen.
Leuke tips lieverd, maar laat die sneeuw nog maar even weg :lol:
XXX Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 06 nov 2006 15:19 
Hallo lieve Annemiek,

Ik dacht jij alles onthouden kon hahahaha,
Ik lees gewoon even rustiger en kan jullie tempo van schrijven niet bijhouden en neem mijn gemak van lezen en reageren. Elk topic wat geschreven is, is tijdloos behalve als wij er een datum bij plakken en hoor ik hier en daar iemand roepen, hum het was al een tijd geleden dat ik het topic schreef en ik reageer in het nu omdat sommige berichten voor mij tijdloos zijn.

Even door blijven gapen Annemiek, het ontspand heerlijk en als jij er bij nog een lekker uitrekt dan is het een zalige ontspanning en daar kan de energie ook weer van gaan stromen.

Och van mij mag het hele jaar wel zomer blijven, want de laatste dagen zit ik nu te bibberen van de kou en al is de buiten temperatuur om deze tijd van jaar nog erg hoog.
Ik ben nu net een beetje aan het herstellen van een flinke verkoudheid en daar was een ijsje welkom bij hahaha.

Namasté lieve Annemiek, met een specialeknuffel voor jou een warme herfst groet.

Samoeray.


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.