LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel vr 29 mar 2024 10:48

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: zelfonderzoek verlangen
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 10:12 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Tijdens het onderzoeken van diverse processen bij mijzelf kom ik heel veel dingen tegen waar ik nog nooit echt bij stil heb gestaan. Een voorbeeld hiervan is verlangen. Wat is nu eigenlijk verlangen? Waar komt dit vandaan en verloopt het proces altijd op dezelfde manier? Ik ben van plan om een aantal processen bij mijzelf te gaan onderzoeken en deze onderzoeken te delen op dit forum. Als er mensen zijn die willen mee onderzoeken zijn die van harte uitgenodigd. Ter verduidelijking is het dus niet mijn bedoeling om te filosoferen over hoe het allemaal wel of niet in elkaar zou zitten, maar werkelijk uit te zoeken hoe de processen bij mij verlopen.

Ik wil beginnen met verlangen.

Verlangen is voor mij een gedachte/gevoel om iets te willen bezitten, beleven of ervan te kunnen genieten.

Soms heb ik bijvoorbeeld een drang om iets te kopen, het maakt niet uit wat. Het gaat dan om het gevoel iets “nieuws” in mijn bezit te krijgen. Als ik dat nieuwe echter koop dan is het gevoel iets nieuw te krijgen weg, maar ben ik niet gelukkig met dat wat ik heb gekocht. (wel even, maar direct daarna weet ik niet waarom ik dat heb gekocht). Soms ook echter wil ik echt iets graag hebben en kan daar dan lang mee bezig zijn om dat te realiseren. Ik merk hier wel altijd hetzelfde proces. Ik wil het graag, ik visualiseer het en ik laat het los. Ik merk dat als ik het niet los kan laten, het heel lang duurt of zelfs niet gebeurd.

Voor mij is echter de vraag: waarom wil ik iets bezitten en zelfs dingen kopen die ik niet nodig heb? Ik realiseer me dat ik dingen wil bezitten op het moment dat ik een leegte in mijzelf voel. Het verlangen vult misschien wel de leegte op, terwijl ik niet kijk naar waarom ik me leeg voel op dat moment. Mocht het gevoel weer bij me opkomen, dan zal ik daar eens naar kijken.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 11:07 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Citeer:
Voor mij is echter de vraag: waarom wil ik iets bezitten en zelfs dingen kopen die ik niet nodig heb? Ik realiseer me dat ik dingen wil bezitten op het moment dat ik een leegte in mijzelf voel. Het verlangen vult misschien wel de leegte op, terwijl ik niet kijk naar waarom ik me leeg voel op dat moment.

Voor mij kan verlangen nooits iets opvullen, immers verlangen is een niet vast te pakken iets en ik ben voor mezelf geneigd iets tastbaars daar voor in de plaats te zetten.
Een soort van troostkopen.
Net zoals sommige troosteten.
En waarom voel ik me leeg?
Een ervaren van vastzitten?
willen groeien? of iets missen?
Opwinding, uitdaging?
Ik voor mij denk aan het laatste, een uitdaging.
En een uitdaging wordt pas reëel als je iets doet, stappen neemt.
Na een avond waarop we met de hele vereniging aan mandala tekenen hadden gedaan, resulteerde in de aankoop van nieuwe kleurpotloden, omdat daar ook een uitdaging lag.
Nu liggen ze netjes naast elkaar in een prachtig hoesje te sluimeren(natuurlijk stop je dure kleurtjes niet in een oud doosje)
En ja, er zit weer een leegte.
Tijd voor iets nieuws?
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 13:23 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Ik denk ook graag mee Bear.

Soms associeert verlangen mij wel eens met heimwee.
Heimwee naar de verbinding met onze ziel.
Een soort gemis ervaren wat we wel gekend hebben.
En het daarom ook missen.
(iets wat je niet kent mis je ook niet)

ik herken wel dat verlangen om iets nieuws te willen maar het is al snel niet nieuw meer.
En het kopen vult de leegte niet op.

Zoals je zegt Bear, het niet los kunnen laten vertraagd het proces.
Ik weet ook niet precies hoe zoiets werkt maar ik merk het ook.
Zou het niet te maken kunnen hebben met vertrouwen? Of misschien met het vastzetten van enen creatie?

Zo heb ik ooit een schilderij gekocht wat ik, toen, mooi vond.
Toen het een paar weken in huis hing zag ik het eens niet meer.
Het leefde niet.
Het stond stil.
Misschien dat het daar iets mee te maken heeft? Met een "stille" aankoop die al gauw saai word?


_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 15:06 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Annemie,

Voor jou de vraag: Wat is dan een uitdaging? Bestaat het leven uit lopen van uitdaging naar uitdaging?

Lieve Ruth,

Als je verlangt naar een verbinding met je ziel, is dat niet een gedachte? Iedereen staat toch in verbinding met alles en dus ook met je ziel? Is de leegte (waarvoor we bang zijn) niet de ziel?

De vraag is waarom er dan toch die drang is om zo'n schilderij te kopen?

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 15:51 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Dat verlangen naar verbinden met mijn ziel is, in ieder geval bij mij, niet een gedachte.
Het is een diep verlangen zoals je naar iemand kunt verlangen waar je veel van houdt maar die ver weg is en onbereikbaar.
Zoals ik als kind enorm heimwee had naar mijn ouders bijv.

Enfin, die leegte zou ik dan eerder als gedachte bestempelen dan het zielsverlangen.
Voor mij is er nl. nooit leegte. Maar er kan wel een gemis-gevoel zijn.
Maar goed, misschien is voor jou leegte en gemis hetzelfde?
Dat weet ik niet precies.

De drang om dat schilderij te kopen raakt het antwoord van Annemiek: uitdaging. Iets nieuws.
Ik ga dit kopen want het geeft iets nieuws in mijn (soms saaie) leven.
En misschien wordt het dan minder saai?

En ja, in die zin hobbelen we van uitdaging naar uitdaging.
Zoals een kind stap voor stap allerlei uitdagingen overwint enkel omdat ze verder wil en zichzelf wil ontwikkelen en haar krachten inzetten wat niet kan als er geen uitdaging is.
Wat ik trouwens bepaald Westers vind want als je in een vluchtelingenkamp zit is er zoveel uitdaging dat je geen verlangen hebt als enkel terug uit de uitdaging.
In die zin vind ik het een luxevraag waar ik zelf ook veel over nadenk omdat ik zelf ook Westers ben natuurlijk.

Maar zie jij de leegte dan als een angst bear?
Als iets waar wij bang voor zijn?

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 17:26 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Ruth,

Ja voor mij is een leeg gevoel een angstig gevoel. Angstig is misschien een groot woord, maar dan toch zeker onprettig. In plaats van bij die leegte weg te lopen en te vullen met zaken die maar tijdelijk helpen (van uitdaging naar uitdaging) ga ik nu eens kijken naar die leegte en die onderzoeken.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 19:17 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
Lieve Bear,

Leegte, heerlijk stil, rust niets en tegelijk alles. Leegte is voor mij geen angst. Terwijl wanneer ik in contact met anderen, niet in elkaars buurt kom , begrip wat voor elkaar ontbreekt, zoals ik het kan ervaren (zo gezegd dan) wel eens noem me leeg te voelen. Dan bedoel ik fysiek leeg. :oops: denk ik. Of misschien een leegte op zielsniveau. Waarbij ik wil opmerken dat het er niet om gaat wie dan verder is.Vind het dan heerlijk in leegte lees rust in de natuur te zijn. De grootsheid van Al te ervaren en me verbonden voelen met het gras, de wind, de grond, de hemel, de vogels en wat maar is op dat moment..... o ik dwaal af. Jij ging het bij jezelf onderzoeken. Hoe noem jij dit dan wat ik omschrijf... Noem je het stilstaan????????

Liefs Shenan 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 19:37 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Shenan,

Dat soort momenten ken ik ook en zie dat niet als "leeg". Het gaat mij nu om de momenten van verlangen, die een soort leegte NIET opvullen.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 20:12 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
is het niet zoiets van .... het gras is altijd groener bij een ander...
verlangen....voor mij is het niet bezitten want bezitten is leeg.
Ja dan kom ik ook bij heimwee. Hetzelfde wat Ruthazel al noemde.
voor je gevoel de juiste connectie hebben en op zo'n moment is er even geen verlangen..ach ook hier kan je niets mee. Nou ja een hersenspinseltje van mijn soort

liefs Shenan 1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 08:00 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Ik hol zeker niet van uitdaging naar uitdaging,zou erg vermoeiend worden, maar ik heb wel oplaadplaatsen neergezet, dingen die het de moeite waard maken.
Ik kan slecht tegen eentonigheid, zowel in het dagelijkse leven als in relaties, trouwens in werksituaties vond ik dat helemaal dodelijk.
Voorbeeld; ik heb 8 jaar bij een meubelfabriek gewerkt en was erg goed in het maken van nieuwe modellen, uitvogelen waar de grenzen lagen van het mogelijke.
Op een keer heb ik 4.5 dagen aan een stuk kussentjes voor chesterfieldbankjes zitten naaien en storte zowat in. Tot B.. mij zij dat er 's middags een nieuw model op stapel stond.hoera, dat is het, wat ik nodig heb, iets om naar uit te kijken, iets doen wat ik nog niet eerder gedaan heb.
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 10:28 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Ja ik heb dat ook Annemiek.
Uitdagingen zijn voor mij zelfs de reden om te leven denk ik.

Hier mijn nieuwe duit.
Oke, andere boeg Bear.
Experiment:
(Als je het leuk vind anders werkt het niet natuurlijk.)

Stel.
Je zit in je kamer.
Over 2 minuten halen wij jouw huis totaal en volkomen leeg.
En dat geschiedt in een fractie van een seconde.
Je mag NU 1 kussentje uitzoeken om op te gaan zitten maar verder mag je helemaal niets.

Goed. Je zit dan in je lege huis.
Er is niks.
Geen computer, geen meubels, geen kasten of banken of bedden en de keuken is ook helemaal leeg.
Wég ijskast en weg boeken.
Enkel kale muren.
Daar zit je.

Waar gaan nu je gedachten als eerste naar toe?

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 11:28 
Offline

Lid geworden op: ma 15 mei 2006 13:10
Berichten: 701
Beschrijven we hier niet gewoon allemaal het spel wat we nu spelen? Ervaringen (uitdagingen) opdoen juist in de wég naar de vervulling van het verlangen? Een verlangen wat, mijns inziens, altijd gericht is op “zijn”? De opperste staat van “zijn” bereiken?
En als we dan uiteindelijk “zijn” hoe kunnen we dan dat ervaren zonder de weg daar naar toe te gaan?
Ik kan geen moeder “zijn” zonder het te ervaren en daar ligt verlangen aan ten grondslag. Ik kan niet “zijn” zonder dingen en mensen om me heen te verzamelen die dit op de één of andere manier reflecteren en ook daar ligt weer verlangen aan ten grondslag.
Het verlangen, zoals ik het zie, bestaat uit het willen weten, willen kunnen “zien” wie we daadwerkelijk “zijn”.
Alleen al ons fysieke lichaam dwingt ons tot verlangen. Verlangen naar eten, verlangen naar water, verlangen naar sex. En we moeten altijd een wég volgen om dat te verkrijgen. We hebben er allemaal voor gekozen om onze ziel op te sluiten in ons lichaam, en dat betekent dat we dus niet anders kunnen dan dat lichaam te dienen. Dat is altijd nummer één. In het “zijn” hebben we besloten om juist verlangen op allerlei gebieden te willen ervaren, om ons dat “zijn” te helpen her-in-eren. Contradictie ten top! Om te “zijn” hebben we geen lichaam nodig, maar om het te ervaren kunnen we niet anders dan toegeven aan de verlangens van ons lichaam.
Wel-licht is onze ziel, of geest, of hogere zelf, of hoe we het maar willen noemen, zo geïntegreerd met ons lichaam, dat het verlangen van onze ziel op eenzelfde wijze bevredigd lijkt te moeten worden. Is dat dan schijn of waarheid? Of is die “leegte” zoals Bear het wenst te omschrijven de werkelijke kern van onze ziel? Hoe het ook zij, we zijn (nog) niet in staat om in de dimensie waarin we nu leven, onze ziel langere tijd los te koppelen van ons lichaam, als we de keuze voor dit menselijke leven willen voortzetten. Ons lichaam kán nou eenmaal niet zonder verlangen (=overlevingsdrang) naar essentiële levensbehoeften. Dan zou het sterven in de vorm als menselijk lichaam. Pas dan kan onze ziel kiezen. Voor een andere behuizing, of voor zelfstandig leven zonder welke vorm van behuizing dan ook.
Omdat ik er voor kies om er zo over te denken ben ik ook in staat om zowel fysiek als geestelijk te genieten van de reis van, met en door mijn verlangen (lichaam). Mijn verlangen stelt me in staat zo comfortabel mogelijk te leven, en zelfs om anderen te kunnen helpen. Op welke wijze dan ook. Zonder verlangen zou ik zelfs daar niet toe in staat zijn.

Hartegroet 1hart1, vol van verlangen :wink: ,

Kakie


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 11:42 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Oh Kakie, wat heb je dat fantastisch beschreven.
Ik kan me er helemaal in vinden 8) 8) 8)
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 17:18 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Ruth,

Citeer:
Ter verduidelijking is het dus niet mijn bedoeling om te filosoferen over hoe het allemaal wel of niet in elkaar zou zitten, maar werkelijk uit te zoeken hoe de processen bij mij verlopen.


Het "stel" scenario wilde ik hiermee voorkomen. Ik wil graag uitzoeken bij mijzelf hoe de processen verlopen, niet hoe ze ze eventueel zouden kunnen verlopen.

Lieve Kakie,

Ik ben het met je eens dat verlangen bij het leven hoort. Waar ik echter benieuwd naar was, is hoe het proces hierin verloopt. Ik ben er nu (mede via een ander forum) grotendeels uit. Verlangen verloopt altijd volgens de zelfde processen: perceptie, contact en dan verlangen of soms verlangen als eerste.

Het heeft geen zin om controle te houden over verlangen. Controle erover houden betekend onderdrukken of altijd er maar aan toegeven. Wat wel zin heeft is het verlangen helemaal te beleven (door b.v visualisatie, voor de hersenen is dat geen verschil).

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 07 sep 2006 21:55 
Offline

Lid geworden op: ma 15 mei 2006 13:10
Berichten: 701
Lieve Bear,

Ik vind het oprecht heerlijk voor je dat je nu begint te zien hoe het proces van verlangen in jou verloopt. Heb je weer een persoonlijk stukje verlangen mogen vervullen :wink: Dank dat je een stuk daarvan met ons wilde delen.

Hartegroet 1hart1,

Kakie


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 09:16 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 04 mei 2006 11:35
Berichten: 707
Lieve Kakie,

Dank je wel.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2007 21:40 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za 06 okt 2007 13:00
Berichten: 178
Misschien raar hoor wat ik nu schrijf.. maar om dit proces te doorbreken zou je het volgende misschien uit kunnen proberen..

Je wilt iets kopen.. je pakt het beet in de winkel.. kijk even wat verder en voordat je eigenlijk wilt afrekenen, leg je het weer terug op zijn plek.

Vraag mij af hoe jij je dan na ongeveer 10 min. voelt.. of je het dan toch nog kunt loslaten doordat trots bent omdat je zo gehandeld hebt. Je kan namelijk dat ''even'' gevoel van het hebben toch ervaren en achteraf toch neutraal zijn over het feit dat je doorbroken hebt dat je je niet verleid hebt door te verlangen.

_________________
'' Als u datgene wat u nodig hebt aan de ander geeft, heeft u 't niet meer nodig, want u hebt 't al anders had u het niet kunnen geven ''


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.