LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 28 mar 2024 10:03

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Transparant zijn
BerichtGeplaatst: za 25 mar 2006 12:58 
Transparant zijn

Vroeger kon ik me ergeren aan vele zaken zoals harde geluiden, mensen die boos zijn, mensen die alleen maar negatief reageerden etc. Toen las ik in een boek (ik weet niet meer welk boek), dat je jezelf transparant kan maken voor deze zaken. Ik kon dit op dat moment heel goed plaatsten omdat ik net (toevallig) een artikel over geluid had gelezen. Geluid bestaat pas als het ergens tegen aan botst. Als geluid de lucht in wordt gestuurd wordt het naar mate het verder komt, steeds zachter en verdwijnt uiteindelijk door de luchtweerstand. Bevind ik me echter in deze geluidsgolf dan botst het tegen mij aan en hoor ik het geluid en afhankelijk waar ik me bevind hoor ik het geluid harder of zachter. Het geluid is een golf die naar me toe komt en zo zijn er vele geluiden die op me af komen. Maar niet elk geluid neem ik bewust waar. Ik ben vroeger opgegroeid naast een spoorbaan, maar de treinen hoorde ik al lang niet meer. Dit alles bleek met acceptatie hebben te maken. Als je geluiden accepteert ben je als het ware transparant. Het botst niet meer tegen je aan, maar gaat door je heen. Stel dat ik me echter ga ergeren aan het geluid van de trein (daar heb je dat irritante geluid weer), dan ga ik me dus verzetten tegen het geluid en verlies mijn transparantie. Ik word dan als het ware massief en het geluid blijft tegen mij aan botsen. En hoe meer ik mij opwind, hoe erger het geluid lijkt te worden. Ik ben toen gaan realiseren dat het niet alleen met geluiden zo werkt, maar ook met energie. Als iemand boos of kwaad is ligt het er net aan hoe ik zelf hierop reageer. Als ik het niet kan accepteren, dan wordt ik massief en mijn eigen energie zal met deze energie gaan botsen. Ik kan me dan gekwetst gaan voelen en de boosheid van de ander wordt op dat moment ook mijn boosheid. Op dat moment heb ik dus de macht overgedragen naar anderen. Als anderen boos worden, word ik ook boos en pas als anderen niet meer boos zijn, kan ik me lekker voelen. Hier is dus ook de transparantie van toepassing. Maak jezelf transparant (dit kan b.v. door jezelf te visualiseren dat je volledig transparant wordt en de energie dwars door je heen gaat, niet meer botst. Dit is een manier om het te leren accepteren) en de energie heeft geen kans meer om zich te manifesteren omdat het niet botst. Het kabbelt zo gezegd lekker verder op zoek naar een volgend massief object. En ik heb gerealiseerd dat dit voor vele zaken op gaat. Ook “negatieve” woorden van een ander kan ik op deze manier door me heen laten gaan, want het is niet mijn energie. Zo kan ik steeds meer bij mijzelf komen en werkelijk voelen wie ik ben en dat is niet de som van iedereen.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za 25 mar 2006 18:48 
Offline

Lid geworden op: do 01 dec 2005 14:06
Berichten: 413
Lieve Bear,

Dankjewel! Da's snel zeg! :wink:

Ja, ik oefen het ook zo, alleen lukt me dat niet altijd. (eigenlijk lukt het me alleen maar af en toe.)

Hoe zit dat dan als ik 's nachts wakker word van burengerucht?
Dan slaap ik en ben dan kennelijk niet transparant, heeft dat dan te maken met de overtuiging in mijn on(der)bewuste?
En als iemand agressief is naar mij, lukt me dit eventjes, maar ik voel het dan letterlijk door mijn lijf gaan, niet erdoorheen, maar alsof het langs mijn zenuwbanen giert of zoiets :roll: , en dan ga ik me toch verzetten en dat voelt inderdaad als massief worden. Dat helpt dan wel eventjes op het moment zelf, maar later komt dan de reactie en ga ik trillen, dan voelt het alsof mijn zenuwen 'gerafeld' zijn. Dus dat werkt niet echt en ik snap zelf wel waarom.
En, als ik zelf een gesprek aanga, waarin ik voor mezelf probeer op te komen, iets over probeer te brengen, en dat roept agressie op bij de ander, weet ik niet hoe ik én transparant en krachtig tegelijk kan zijn.
Misschien zit het daarin dat ik de ander wil overtuigen en er daardoor kracht bij zet wat me dan al massief maakt?
Dat laatste vind ik nog echt het moeilijkst, dat kan ik nog niet 'pakken' zeg maar.

1hug1, Mariposa

_________________
Niets is wat het lijkt, het hangt er slechts vanaf van waar je ernaar kijkt.Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 26 mar 2006 10:16 
Lieve Mariposa,

Ik zou niet weten waar dit bij jou vandaan komt. Dat het door je conditioneringen komt is vrijwel zeker, maar alleen jij kan weten hoe die conditioneringen zijn ontstaan. Door dit te onderzoeken kun je kijken of die conditioneringen nog nuttig zijn voor jou. Het zijn gedachten en gedachten hebben alleen maar met het verleden te maken.

Iets wat jij zegt kan nooit agressie bij de ander veroorzaken. De anders is aggressief en kiest ervoor op dat wat jij zegt aggressief te reageren.
Als je geen conditioneringen had gehad en iemand zou voor de eerste keer agressief naar jou reageren, zou je het dan op jezelf betrekken? Ik heb veroorzaakt dat de ander aggressief is geworden? Door je herinneringen creeer je een gedachte en gaat op die manier reageren. Maar is dat nu zinvol? Het denken hierover brengt je niet verder. Onderzoek het en doe er niets mee. Verander door ander te doen, te handelen, dat is wat je nu al doet en met stapjes kom je steeds dichter bij wie je werkelijk wilt zijn. Denken vervangt de ene conditionering door de andere en levert niets op.

De antwoorden op je vragen heb je zelf al geschreven, dus je hoeft alleen je tekst maar na te lezen.

Liefs en warmte, 1beer1 Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 26 mar 2006 11:20 
Offline

Lid geworden op: ma 20 mar 2006 13:25
Berichten: 1447
Lieve Big bear,

Transparant, heel helder hoor.
Is inderdaad erg effectief maar soms erg moeilijk. Voor mij dan.
Je schreef als antwoord aan mariposa:
iets wat jij zegt kan nooit agressie bij de ander veroorzaken. De ander is agressief ....etc.
Herken zelf ook dat oude pijn de oorzaak is van agressief reageren.
Het klopt wanneer we geluid geen muur geven heeft het geen weerklank.
Soms zou ik wensen dat ik dat voordat ik ergens een opmerking geplaatst heb eventjes hierbij stil had gestaan. :?

Liefs Shenandoah :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo 26 mar 2006 18:05 
Offline

Lid geworden op: do 01 dec 2005 14:06
Berichten: 413
Lieve Bear,

Bedankt voor je antwoord.
Wat er voor mij nu het meeste uitkomt is inderdaad het denken, het hoofd.
Ik geloof dat dat nog de hardnekkigste conditionering is, als ik met agressie geconfronteerd werd, van een ander maar ook van mezelf, schoot ik onmiddelijk in mijn hoofd en dacht mijn denken een verklaring of oplossing te kunnen bedenken....... :roll: :D (en oh, wat werd ik daar moe van, dat kostte wat energie).
Daar was ik nu weer ingetuind.........maar nu weet ik het weer en ga ermee aan de slag.........
Stapje voor stapje en vooral: weer terug naar hier en nu en zijn.

1hug1, Mariposa

_________________
Niets is wat het lijkt, het hangt er slechts vanaf van waar je ernaar kijkt.Afbeelding


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.