LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 28 mar 2024 14:48

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Dragen
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 14:56 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Lieve mensen
Wat draagt een mens in zijn leven allemaal met zich mee aan pijn en verdriet, geheimen en al dan niet erfelijke belasting?
Ik herinner me dat kleine meisje, wiens ouders gingen scheiden, er gingen ontzettend veel ruzies aan vooraf en die gingen ook vaak over de kinderen.
Dat kleine meisje ving veel van die ruzies op en ging op haar tenen lopen, als ik nou maar heel lief ben en geen aandacht trek hebben papa en mama geen ruzie meer.
Toen de ouders alsnog gingen scheiden nam dat kind al die schuld op zich.
De conclusies die een kind trekt zijn voor ouderen vaak onbegrijpelijk, maar goed bekeken heel logisch.
En dan die zoon, wiens vader NSB er was, de jongen die nooit trots mocht zijn op zijn vader en hem dus vaak verzweeg.
Ook hij droeg een last die hem parten speelde in zijn hele leven.
Voor mezelf weet ik dat het vele ziek of onderweg zijn van mijn moeder en de zware depressies van mijn vader er voor mij toe leidde dat ik me schuldig ging voelen bij alles wat ik voor mezelf deed, een avondje stappen met vriendinnen werd overschaduwd door de gedachte aan mijn moeder, die met een zware angina op bed lag.
Het ging zelfs zo ver dat ik mezelf diezelfde ziektebeelden oplegde, om maar te kunnen voelen wat mijn moeder voelde.
Gelukkig leerde ik onderscheiden wat van mij en wat van een ander was en kon ook afstand nemen, wel betrokken, maar niet gebukt gaan onder die last.
En jullie, wat dragen of droegen jullie van een ander en hoe ben je daar uitgekomen?
Namaste Annemiek
[/color]
_____________________________________________________________Tot zover de begintopic(ik had hem in words staan).nu een vervolg.

Wauw Ruth,Gerard zou het niet beter hebben kunnen zeggen.
Tja nou heb ik nog nooit iets van hem gelezen en van jouw al een miljard mooie woorden,allemaal geschreven met licht als pen en liefde als inkt.
Maar ik heb hem wel gehoord en de trots klonk in zijn stem als hij zei;
Mijn dochter.
Namaste Annemiek
[color=blue]Dragen

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Laatst gewijzigd door Annemiek op wo 18 jan 2006 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 14:56 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Oh Ruthazel..

Wat mooi geschreven.... Afbeelding


Big Hug...:idea: :idea: :idea:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 18:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Nou Patrick,dat heb je snel gedaan(zijn verhaal aangepast)wellicht is het slim om het toch in zijn geheel te plaatsen lieverd.
Nou verdwijnt het telkens als er iemand reageerd.
Bovendien staat jouw naam er niet boven en ik vind het van dermate kracht dat het een eigen plek verdiend.
Ideetje?
1hart1 Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 21:25 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do 01 dec 2005 13:23
Berichten: 1815
Ik vraag me af hoeveel ik meedraag van mijn begin, mijn moeder heeft een jaar voor ik geboren werd mijn broer verloren, (een achtmaands kind in januari geboren in een koude kerk gedoopt tegen het advies van de kraamhulp, op advies van de dokter en na drie dagen aan een hersenbloeding overleden).
Een jaar later ben ik geboren en kreeg mijn moeder trombose, moest voor 6 weken naar het ziekenhuis en mocht mij niet meenemen. Ze is heel bang geweest dat ze mij ook niet meer terug zou zien.
Ik ben, naar ik gehoord heb, ongelooflijk liefdevol opgenomen door mijn oma (mijn moeders moeder) en mijn tantes (haar jongere zussen), die nog bij haar woonden.

Dit is een paar weken geleden bij mij opgekomen en nu zie ik bijna hetzelfde bij Patrick staan.
Met dit verschil dat mijn vader en moeder heel goed met elkaar konden opschieten en tot mijn vaders dood, in liefde bij elkaar zijn gebleven.
Het vreemde is dat ik met oma (die gestorven is toen nog een kind was) voor mijn gevoel, nooit een speciale band heb gehad. En mijn moeder was hoogst verwondert dat zij zo voor mij gezorgd had. Mijn oma had 9 kinderen en daar kon ze eigenlijk niet mee om, toen mijn jongste oom geboren was, is mijn moeder van school gehaald om voor hem te zorgen, zij was toen 14.

Afgelopen zomer, 55 jaar later, hebben we twee maanden bij mijn moeder gewoond, toen is voor haar duidelijk naar voren gekomen hoeveel ik op mijn oma lijk. Ze heeft door mij heel veel inzicht gekregen in de omstandigheden die het voor mijn oma moeilijk maakte om te bestaan, de normen die er voor de oorlog heerste, de kerk die het allemaal wist. Mijn oma was blijkbaar ook spiritueel begaafd, ze wist altijd als er iemand overleden was, maar ze heeft er niks mee kunnen doen, dat was toen niet. Ze was onzeker, bang niet goed genoeg te zijn, dus ze verstopte zich in de tuin of in haar plantenserre, en heeft daar waarschijnlijk behoorlijk wat schuldgevoel over gehad.

Door dat praten, weet ik dat ik me een heel eind bevrijd heb van de normen en dat ik geen schuldgevoel heb als ik in de tuin heb gewerkt en niet heb gekookt (eten we maar brood).
Ik denk dat mijn oma met liefdevolle blik op mij neerkijkt.

Dag oma Afbeelding
Liefs van
Yolleke

_________________
In Frankrijk staat een huis :)
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 21:39 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
:D Oh lieve Yol!!!! Heel zeker dat oma meekijkt, meeleest en zo liefdevol en trots zich gelukzalig voelt dat jij hier "oma" schrijft.
Volgens mij maakt dat alles goed wat ze aan schuldgevoel heeft gehad.
Weet je wat ik dan denk?
Hier mogen staan, genoemd worden door ons maakt dat ze het gevoel heeft/hebben dat het allemaal de moeite waard is geweest.

Zoveel (groot) ouders die nu meelezen met hun (klein)kinderen op dit forum kunnen wel tranen huilen van geluk daarboven.
Maar daar er verassend weinig gejankt wordt boven ( :wink: ) stráált het hier!

Afbeelding :idea: Afbeelding :idea: Afbeelding :idea: Afbeelding :idea: Afbeelding

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 17 jan 2006 21:58 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Oh Miek jouw verhaal ook!
Ppfff....dit later zo kunnen zien en oplossen voor jezelf!
Dat zijn toch werkelijk de wortels van wijsheid.
En als je dan zo terug kunt kijken op je jeugd, of je kindertijd dan is er toch een moment dat je trots kan zijn op jezelf? Dat je al dit soort dingen doorstaan hebt? Volgehouden? En blijven vertrouwen dat er ooit, ergens iets opgelost kan worden?

..........................................................

Jeetje Patrick! :shock:
NU pas lees ik jouw verhaal.... :oops:

ik vind het ZO lief wat je schrijft!
Afbeelding
Ik zou zo graag willen troosten weet je dat?
Uberhaubt als ik zo van die jeugdverhalen lees.
Net zoals ik mezelf wel eens troost als ik mezelf tegenkom als klein kind.
Wat krijgt een kind toch een hoop op zijn kleine schoudertjes.....snotter... Afbeelding en het wekt zo een soort van nostalgische compassie op . ... Afbeelding
Soort van troosterigheid met terugwerkende kracht zal ik maar zeggen.

Afbeelding

Ja Miek, ik vind het ook echt de moeite waard van dit een speciale topic te geven.
Al die verhalen zijn zo herkenbaar, mooi en liefdevol en vooral ook leerzaam!
Oh schitterend!

_________________
*there and back again*


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.