LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 28 mar 2024 18:28

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: slachtofferrol
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 12:43 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Ik start dit als een nieuwe topic, om in niemands zijn ruimte te komen.
Ik eigen me dit stukje toe om maar vooral niet in de ruimte te komen waar Vick geschreven heeft.

Wat mij vooral opvalt, en ik heb het al vaker geschreven.
Zodra ik verdriet heb, zit ik volgens sommigen in een slachtofferrol

Maar als ik kijk, naar de vete die is ontstaan tussen een bepaald iemand, die mij van alles voor mijn voeten gooid..

Die persoon zat en zit nog steeds in een slachtofferrol.

Haar word alles aangedaan door mij..
Maar als we naar het allereerste begin van die vete kijken, het was juist omdat die persoon in haar slachtofferrol ging zitten, dit deed ze wel bewust..

" Voor jullie is het wel opgelost, maar voor mij nog niet, ik was/ben zooooo geschokt ik voelde me zoooooooo etc etc

Het onderwerp slachtofferrol is hier al genoeg behandeld om zelf te kunnen zien wat je nu eigenlijk doet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 14:43 
Lieve Maja,

De wereld om je heen is een spiegel. Dus als je iemand in een slachtofferrol ziet, kan het je eigen rol zijn. Bij mij komt als eerste naar boven: Wil je liever gelijk hebben of wil je liever vrij zijn. Het is jouw keuze.

Als wij iets aandragen, omdat wij dit vanaf de zijlijn zien is dat niet om dit tegen jou te gebruiken, maar om je te helpen, mocht je dat willen. Als je dit niet wilt en af en toe om je heen wilt blijven schoppen is dat ook goed. Je zult dan alleen steeds minder advies krijgen omdat je af en toe uit je slof schiet en sommige mensen dit zich aantrekken.

Het helpt niet als je eerst gaat schoppen, je teksten die je plaatst weer snel weghaald (alsof het dan niet meer geld) en dan onmiddelijk weer zegt dat het je spijt. Weet dat sommige dingen die zegt mensen heel diep kunnen kwetsen. En ook al is dat hun probleem is het de vraag of je dit wel wilt.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 15:14 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
IK heb een stukje geschreven en maar weer gewist..

Maar jij brengt alles onder het mom van vrije keuze.
Soms heb je gewoon niet te kiezen.Want ze varen met grof geweld over jeheen.

Heb je dan een keuze?

Ja lief en braaf zijn en alles slikken.

Oke kom maar op jongens..
Ik ga net als Patrick in de arena staan en iedereen mag me verrot slaan..

Is het dat wat je bedoelt met "keuze " bigbear?

Ik vraag het me zomaar af..
Gr Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Ik ben stomverbaasd
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 15:27 


Ik zit dit allemaal met stomme verbazing te lezen. In de ene topic wil je een knuffel en de andere mogen we je verrot slaan . En wat als we dat bij wijze van spreken doen, dan krijgen we weer een hele lading verwijten op ons hoofd.

Ik doe dus geen van beiden, want ik zou niet weten wat er goed gaat of niet.

Je mag zelf je keuzes maken...wil je in de slachtofferrol...ga je gang. Wil je mensen beschuldigen van weet ik veel wat...ga je gang. Kijk alleen niet gek op als mensen je gaan mijden.
Want niemand weet denk ik zo langzamerhand nog wat ze tegen je moeten zeggen.

Lieve Maja, dit is mijn laatste berichtje aan jou en ik wens je alle Licht toe.
Of je het aanneemt is ook jouw keuze.

Mischien weet je niet te kiezen en dat neem ik je zelfs niet kwalijk.

Nel. :idea:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 15:36 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Ja als het oneerlijk word gespeeld, dan hoef ik het allemaal niet zo nodig.
En in mijn ogen was Bigbear dat.

Ik sta in de arena, gewoon omdat je dan ziet wie je tegenstanders zijn.
Daar komt de ware aard naar boven...
Dat is wat ik zoek..
De ware aard van de mensen op dit forum.
Met een poll is dit me niet gelukt, dus misschien op deze manier?

Je staat niet eens in de arena, had ik eigenlijk net zo goed het op een andere plek kunnen zetten...toch?

liefde en licht van maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 17:47 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Ps "gast" Nel dus..

Nu zie ik je ware aard..:idea:
Moi..Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 20:42 
Lieve Maja,

De wereld om je heen is een spiegel. Dus als je iemand in een slachtofferrol ziet, kan het je eigen rol zijn. Bij mij komt als eerste naar boven: Wil je liever gelijk hebben of wil je liever vrij zijn.

Het is jouw keuze. Je kunt altijd kiezen. Het is jouw gekleurde bril waar je doorheen kijkt. Je kunt me als vijand zien of als vriend. Ik blijf zoals ik ben, dus hoe jij tegen mij aankijkt is wel degelijk jou keuze. En die keuze heb je naar iedereen van dit forum. De situatie bij jou is zoals die is en daar kan je niets aan veranderen. En natuurlijk wil jij daar steun in en die krijg je ook op dit forum. Maar hoe je de mensen behandeld heb je zeker wel een keuze in.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 20:57 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Lieve Bigbear.
Volgens mij heb je maar de helft gevolgt.
Anders zou je dit zo niet neer zetten.

Ik zie je niet als vijand, noch als vriend.
Ja ik heb keuze...
In hoe ik de mensen behandel..
Volgens jouw visie, is het slikkken of stikken..

Mijn keuze is, als men mij kost wat kost, mij ervan wil overtuigen, wat ik Haar heb aangedaan..
Die krijgt het terug.
Zeker nadat ik door jou, in je pb's op mijn vingers ben getikt, dat ik in een slachtofferrol zou zitten.
Jaha, ben je dat vergeten misschien?
Ik niet.
Want ik vond dat je me toendertijd onheus hebt behandeld.
Dus als je de grote psycholoog wil uithangen, moet je wel volledig naar voren treden, over je daden.
En beseffen, welke schade je er mee hebt aangericht.

Oh nu zit ik zekers weer in een slachtofferrol??
En die andere dan?
Daar hoor ik niks over.
Nee fikkie mag lekker zielig blijven, en ik krijg alweer op mijn lazer.
Als je me weg wilt hebben/
Er is een poll....
Er is een arena..
Er is zoiets als een pb
En mijn mailadres en huisadres is bekend.
Waar wacht je nog op?

He kom op...
nu moet je even verder kijken dan je neus lang is.
Je wil antwoord blijkbaar, nou hier is tie..
Je ziet maar wat je er mee doet.
Mij bannen??
Doe maar..

Maakt me geen ene moer meer uit.
Jij denkt je zo "ongrijpbaar" op te stellen?
Nou leg de rest dan maar eens uit, wat jemij onder mijn neus wreef, toen ik in mijn verdriet zat..
En het helaas tegen jou vertelde..
Ik had geen slechtere kunnen uitkiezen.
Moi Maria..

ps misschien dat de "rest" van het forum nu begrijpt, waarom ik zo "gebeten" ben op het woord en inhoud van slachtofferrol..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 21:52 


Lieve maja

Ik zou eerst niets meer plaatsen maar aangezien jij vraagt om steeds hardere antwoorden ( God mag weten waarom, ben je een beetje masochistisch? ) en je iedereen uitdaagt om maar te schelden en te schoppen naar arme Maja die dan weer een reden vindt om een topic te openen en weer tekeer gaat tegen iedereen, heb ik een voorstel.
Je wenst blijkbaar niemand te vertrouwen, dus waarom vertrek je niet zelf.
Als ik het zo moeilijk had op een forum zoals jij ons wil doen geloven dan had ik allang weggeweest.
Dat ik een tijd weg ben gegaan was mijn eigen keus en daar gaf ik niemand de schuld van , noch vroeg ik om medelijden , knuffels of een pak slaag en dat alles vraag jij in een dag.

Nu is het weer Bigbear die het gedaan heeft , wel Maja we zijn niet perfect maar als dan niemand rechtuit nu iets durft te zeggen waar je naar solliciteert....ga dan.

JOUW KEUZE!!!!!!.

MOI Nel.!!!!!!!



Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 23:15 
Ik heb toch echt 1 vraagje ,
Het forum is toch om met elkaar licht liefde en gezelligheid te verspreiden!!!!!!!!
Dan vraag ik me af ,waarom de ene de andere zwart loopt te maken .
Mijn mening is deze: hou het liefdevol en praat met elkaar als volwassenen en als lichtwezens onder elkaar (heb elkaar lief)
moest even sorry :oops: :oops:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 00:47 
Lieverds,ik had al een vinnig antwoord neer gezet en maar weer weggehaald,ik ga niet mee in een negatieve spiraal,liefde overwint alles,ik stuur een straal van licht en liefde...dat lijkt me het beste.
knuffffffffff Karnayna
Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 07:41 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Het enigste wat ik hier kan zeggen, is dat de berichten van Bigbear en mij elkaar gekruist hebben.

In de arena heeft ie een berichtje geplaatst, terwijl ik dit bovenstaande aan het schrijven was.

Als ik eerder in de arena was geweest, was ik niet zo uitgevallen.

Maria

Blijkbaar zegt Bigbear sorry..

Nou Bigbear, bij deze mijn verontschuldigingen naar jou toe..
Mijn Eexcuses.

Moi Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 09:31 
Lieve Maria,

Je mag naar mij uitvallen zo vaak als je wilt. Je mag boos op me zijn, je mag het weer goedmaken, je mag boos blijven. Je mag wraak nemen, je mag mensen proberen om ver te gooien. Je verdriet wordt er niet minder door. Ik blijf erbij dat het jouw keuze is. Kijk maar waar je het meeste aan hebt. Het is jouw leven, niet het mijne.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 09:50 
Hai die Maria,

Ik weet niet zo goed of ik duidelijk kan gaan zeggen wat ik bedoel, maar ik doe toch een poging.


Meis, blijkbaar zit je zo vol van binnen dat je overloopt momenteel

Ik herken dat heel goed.
Ik heb ook heel wat om me heen geslagen. Zo ervaar ik dat bij jouw dan ook nu...

En indirect om klappen gevraagt.

Ik kreeg dan ook net waar ik om vroeg...
Al bedoel ik dat niet lettelijk, want natuurijk vroeg ik er niet om...

Ik heb toen ik jong was,jarenlang in een relatie gezeten waarin ik mishandeld werd.
Omdat iets in mij blijkbaar vroeg om mezelf in die positie te zetten.

Daar kon ik uit stappen omdat ik op een gegeven moment zag waar het vandaan kwam.
Een groot gebrek aan zelfrespect en zelfliefde.

Toen ik alleen kwam te staan kwam de fase waarin ik zo klem kwam te zitten soms...gevangen ...zoals jij het hier noemt. dat ik weer situaties zocht om "klappen te krijgen"
Geestelijke deze keer, maar die deden nog net zo en pijn.


Op een gegeven moment ging ik mezlelf ook wel beschadigen, rondmalen in negatieve gedachten en ook wel fysiek.

Emoties en niet gezien worden konden zo binnen knallen dat ik het niet kon dragen en de pijn een uitweg zocht.

Klem in mezelf zitten.
Om knettergek van te worden, omdat niemand ziet wat er werkleijk van binnen gebeurd.
Ik kon heel goed een ander tot steun zijn , groot en sterk het goede bedoelend, altijd bezig voor een ander. En later op mezelf ,mezelf helemaal niemand vinden.

Ik heb hulp gezocht.

Omdat ik het niet begreep en me zelfvernietiging zag.

Iets in mijn kindertijd had gemaakt dat ik mezelf niet mocht en kon zijn.
Mijn pap was alcoholist en er was altijd angst voor geweld in huis.

Waarom vragen, hadden voor mij op een bepaald moment ook geen zin meer.
Omdat het antwoord niet kwam.
Mijn Lijf had pijn.


In allerlei groepen waarin ik vooral in veiligheid mocht voelen
kwam die pijn los in mijn lijf.

Daar ook leerde ik, dat ik zelf degene was die in die pijn spiraal bleef door draaien.

En ik "zocht" telkens situaties waarin ik die pijn weer wakker maakte. Bijna als een verslaving.

Alsof ik als kind mezelf geleerd had pas echt te kunnen voelen wanneer het pijn deed.

Als ik mezelf slachtoffer voelde was ik iemand, zo iets

Ik doe het soms nog, maar veel veel minder, omdat ik nu kan zien dat ik doe..

Me zo laat inpakken door pijnlijke emoties dat het me als ware overneemt.
Terwijl ernaast ook een diepe levensvreugde staat, die ik dan in de schaduw zette.

Ik heb daar heel vaak naar gekeken,gevoeld en beseft dat ik heel sterk voel maar emoties ervaren en voelen verschillende dingen zijn.

Vooral als ik de andere schuldig maakte aan hoe ik me voelde.
...al klinkt het cliche....je krijgt terug wat je uit zend.
En wat in mij zond dan wat uit...
Bewust zijn van.

Boosheid die diep van binnen zit gaat mijn inziens dan ook altijd over jezelf.
Je laat die boosheid toe, of hij komt los door iets of iemand.

Boosheid die vast zit in jezelf mag zeker een plek hebben, anders woekerd het mijn inziens.
Maar hoe je het uit en wat je er mee wilt ,kan oplichten of verdichten zeg maar.

Het uiten naar anderen...geeft een spriraal..een energie die aan die ander vast gaat kleven zeg maar.

Sommige laten dat niet toe.
En blijven bij zichzelf omdat ze dat kunnen.

Ander kunnen dat minder goed en stappen in...zeg maar.
Omdat de boosheid van de andere, die pijn in hunzelf triggerd.

Dan zit je dus beide op elkaars pijn te reageren en dat kan heel heftig worden.
Vuur wakkert vuur aan.
Je ziet niet helder meer.

Bij mij ligt er achter die boosheid, vaak een laag verdriet.
En als ik die los kan laten, los zich iets op.
Krijg ik ruimte..
Blijf ik echter rondtollen in de boosheid naar de ander. Leg ik het bij hen...dan blijft de spiraal in stand.

En dat is dan wat ik noem...in mijn slachtofferrol zijn.
Ik doe het......

Maar uiteindelijk, klopt dat niet, want het is mijn boosheid, mijn pijn.
En alleen ik kan voelen en loslaten ,dat kan niemand anders voor me doen.
Vrije keuze in hoe ik in het leven wil staan.



Met liefde reik ik je de hand Maria.
Om voor jezelf een weg te vinden, die vrede in je hart kan brengen.
Die enige die dat kan...bij jijzelf meis.


Liefs Simone


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 12:37 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Lieve Simone..

Het klopt helemaal.
Ook Patrick heeft dat zo gezegd, wat je hier zegt.
Het zoeken naar een stok, aanreiken naar een ander, zodat je uiteindelijk je zelfbeeld bevestigt ziet. Ik kan het alleen niet zo even mooi neerzetten dan jullie, maar je begrijpt wel wat ik bedoel?

Gisternavond begon het me te dagen.
Nu word het heel helder.

Net wat je zegt , ik houd zelf die negatieve spiraal in stand.

Maar scherm je je dan af, op het moment dat iemand negatieve ladingen naar jou toe stuurt?
Om in mijn eigen woorden te zeggen, slik je het dan maar door, en loopt verder?

In ieder geval, dank je voor je woorden...
Je handreiking.

Liefs Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 15:01 
Citeer:
Maar scherm je je dan af, op het moment dat iemand negatieve ladingen naar jou toe stuurt?
Om in mijn eigen woorden te zeggen, slik je het dan maar door, en loopt verder?


Kijk Meis..je ziet hem zelf toch al heel goed.

Kijk maar eens wat jezelf schrijft.
Hoe scherm je je af ?
Precies, is ook van een van mijn grooste lessen.

Hoeveel kan je hebben, als je vol zit, omdat er zoveel anders ook te voelen is. Je een zware taak te dragen hebt en die heb jij.

Maar je bent krachtig, want soms scherm je helemaal niet af en gebruik je een gezonde boosheid om voor je kind op te komen.
Dan gaat jouw kracht werken voor je kind.

Maar daarnaast ben je er zelf ook nog.
Gewoon jij Maria, niet Moeder of echtgenote.
En dan komt die boosheid ook soms, die gaat dan niet over kracht mijn inziens, maar over pijn.
En in je onmacht en verdriet over dat wat je het meeste lief hebt sta je helemaal open.
En scherm je je weer niet af, maar dan werkt de boosheid niet als kracht.

Wat ik ervaar bij je schrijven hier soms , is alsof de deksel met een klap van de put gaat
En dat je soms geen echte feeling meer hebt met wat er gebeurt..
Rood voor de ogen heb je ook al eens genoemd toch?
"iets in jouw" neemt de boel over.
Wat is dat dan ???

Mijn ervaring met af schermen is, dat ik het ook heel moeilijk vind.

En wat een ander zegt, kan ik heel persoonlijk maken, als ik open sta.

En dat is meestal in een situatie met mensen waar ik me voor open heb willen zetten.

Diep ademhalen en afstand nemen is een van de dingen die ik heb geleerd te doen.

Dat kun je ook slikken noemen ja.
Maar je kunt het slikken ook als positief gaan benaderen en niet als negatief.

Blijkbaar heb jij, net als ik dat ook ooit geleerd heb aan mezelf (ik moest vroeger ook heel vaak en veel "slikken" wat niet te verteren viel),
slikken een hele zware lading gegeven.

Ik zie het als volgt nu..
Iets in mij wil ook nog steeds niet altijd slikken.
Soms komt iets van een andere zo knal binnen, dat ik al in een emotie zit voor ik er helder over na kan denken.

Want dan loop je over me heen...., vechthouding, verdediging, blijf met je Poten van me af..zo iets..

Maar is dat echt wel zo.
Wordt je aangevallen, of ervaar je dat alleen maar zo...
En kun je kiezen ?
Want kiezen kun ja altijd.
Je mond houden, betekend alleen maar je mond houden verder niets...

Als je de reactie van een ander als negatief ervaart, waarom zou je daar dan je energie in steken, waarom voed je jezelf ermee....wat krijg je ervoor? Je voed jezelf, je pijn.
En zo kan het zo zijn, dat wat een ander ook zegt, je het vanuit hoe het bij je binnen komt, je het net zo kan draaien dat het een aanval wordt in heel je zijn. Eigenlijk gooi je een gigantisch scherm op en trek je je zwaard.
Afblijven.......auwwwwww


Ik heb geleerd intussen, maar ben er ook nog lang niet.
Dat sterke emotionele reacties in mij, door een ander teweeg gebracht ,over mij gaan.

En dan kan je soms heel blind zijn voor wat een ander werkelijk bedoeld te zeggen. Je bent licht geraakt...niks mis mee....maar wil je dat ook.

Ik vind het heel dapper van je ,dat je zo zoekt naar de eerlijkheid en het uiten van je gevoel, maar ik heb ook het idee, dat als het wat bezonken is en je weer wat kalmer bent , dat je je er heel verdrietig over voelt.
Maar dan is het al gebeurt...
De spiraal..

Ik kan niet zo goed voor jouw vertellen hoe jij daar uit zou kunnen stappen, maar voor mij heeft letterlijk bijten op de lip inderdaad geholpen naar een verandering.
Ademhalen en afstand nemen.
En de tune in je hoofd.....ik wil niet slikken...even loslaten.

En het wonderlijke is, dat je daar steeds meer kracht in jezelf door vind.

Op het moment dat je de volwassenen in je zelf wilt voelen, kan hij daar ook zijn. Je wordt steeds minder ingepakt door je "'kinder pijn" zeg maar.

Zo zie ik het in ieder geval hoor Meis..
Liefs Simone


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 15:57 
Jeetje Simone..

Wat kun je het goed verwoorden.
Ik heb al zoveel therapieen gehad, maar nog nooit is iets me zo duidelijk verteld.
Ja en ik weet waarom..
Ik sloot mezelf af en ik sloot mezelf op.
Sinds een paar maanden kom ik "echt" onder de mensen.
Hier op dit forum.
En ik wil je hiermee duidelijk maken, en niet zielig over doen, maar dat ik altijd in een isolement heb gezeten.
Tuurlijk zal mijn uitstraling er heel veel aan mee hebben gewerkt dat ik in die positie kwam.
Maar ook wel omdat een gezin met kids die iets mankeren, dat is zo confronterend voor de buitenwereld, dus vragen ze je eerst het hemd van je lijf, en daarna lopen ze met een boog om je heen.
Ik heb het niet alleen, Giel heeft dat ook keer op keer ervaren.
Maar dit even voor verduidelijking, waarom ik op mijn 44 e nog steeds geen ervaring heb, om hoe je met andere mensen omgaat.

Als ik kijk, dat jij iedere zin zo raak schiet, ja ik voel me herkent door jou, en veel van wat je zegt is nieuw voor mij, gewoon omdat ik mezelf nooit heb kunnen spiegelen, aan een ander.
Nieuw voor mij in die zin, dat ik nu zie..
Goh, ik ben niet de enigste die dit soort problemen heb.

Dus nu even antwoord voor zo ver..

Ja afschermen..
Iemand hier op dit forum, heeft me een trucje geleerd.
OP het moment dat je op straat loopt of in de supermarkt, maakt ze een kruisteken met haar tong tegen haar gehemelte.
Op straat werkt het echt!
Ik ben zo iemand die alle emoties razendsnel van een ander oppikt.

Misschien dat het hier kan helpen, ik ga het proberen.
Maar ook het feit dat ik in deze nare en verdrietige situatie ben gekomen, heeft me ook veel geleerd.
Mijn les, als ik inderdaad mezelf niet afscherm en me open laat staan, dan kan ik zo heftig reageren, dat (wat ik nu weet) zo onwijs veel pijn kan doen, bij een ander.

Ik heb het niet eens beseft, dat ik die anderen zo kon "raken".

Het rood voor de ogen bij mij, is inderdaad dat die deksel er met een noodgang er vanaf klapt.
Dat "iets".....is mijn reaktie als er knopjes gedrukt word, en dat voel ik dan aan als persoonlijk.
Dat "iets" is woede, uit angst.
Angst dat ik er niet mag zijn....denk ik..
Ik heb er nog niet echt over nagedacht, maar dat doe ik straks wel.
Dat is een kwartje dat nog moet vallen..
Ik ben aan het quilten gegaan, omdat je dan juist kan nadenken, en eigenlijk ben je dan een stukje puzzel in elkaar aan het zetten..

Wat dat slikken betreft.
Ja daar zit inderdaad een hele negatieve lading aan vast..
Komt uit mijn jeugd.
En ja, dat zie ik als over je heen laten lopen, want zodra je dat laat gebeuren dan....................
Dus die herkenning heb ik al.
Alleen ik besef (te) niet, (da's pas omdat jj het me duidelijk maakt in rechtstreekse woorden, het bestje bij de naam noemen)
dat je dat kan omzetten naar positief.

Maar da's nu het weten...
Nu nog de manier vinden om het te gaan doen.
Want dat wil ik ook..
Als ik het niet zou willen, zou ik me nu niet zo bloot geven.
Ik voel me naakt hier, en heb het iedee, dat ik ieder moment "aangevallen" kan worden.
Ook een situatie van thuis vroeger.

Je zwakke plekken die je als kind al had, daar werd flink misbruik van gemaakt.
Je werd er als het ware op "gepakt"...
Da's dus die zware verdediging...het tot de tanden toe gewapend zijn.
Op leven en dood niveau..
Zo is het me geleerd vroeger..

Ware het nu zo, dat ik niet meer in situaties zou terecht komen...artsen callista....dan zou het wel gesleten zijn denk ik.

Ik geef nergens de schuld aan, ik geef aan, dat ik al sinds haar geboorte "op scherp sta"..
Het heeft haar al een paar keer het leven gered.
Niet om zielig te zijn, dat ik dit vertel, maar ter verduidelijking.

Je mag van mij aannemen, dat jouw reakties, jouw ervaringen, jouw kijk op de dingen, dat ik dat heel erg waardevol vind.
Trouwens alles wat er hier de laatste tijd is gebeurt, zie ik nu als een les.
En ja het schokte me dat het een ander zoveel pijn kon doen..

En ja, bij alle machtsvertoon van mij, daarna, als ik ben bedaard, heb ik er ook verdriet van.
Vandaar dat ik jouw hulp met beide handen aanvaar.

Dank je voor alles.

Liefs Maria...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 16:13 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Onder het koken vroeg ik me af of ik wel was ingelogt toen ik het bovenstaande schreef.

Dus , niet dus.

Mijn eten brand aan..
Moet gaan.
Liefs Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo 22 mar 2006 17:34 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Maar Simone..

Er kwam onder het koken, nog 1 gedachte bij me op.
Ik ben zo eerlijk, om mijn verantwoording te nemen, zo eerlijk om toe te geven, dat ik veel fout heb gedaan.
Maar eigenlijk bekruipt mij het gevoel.
IK was het toch niet alleen?

Waar 2 vechten, 2 schuld.
Waar 3 vechten drie schuld.

Ik wil nog steeds leren, en in vrede leven.
Maar mijn gevoel voor gerechtigheid zegt me wel.
Waar blijven de andere twee, waardoor het is geescaleerd?
Of moet ik gewoon maar alle schuld op me nemen en kunnen die anderen vrijuit gaan?
Dat is wat er nu volgens mij aan het gebeuren is.

Wat moet ik hiermee dan?
Ik stel deze vraag in oprechtheid..
Waar ligt de rol van de ander, ??

Misschien dat ik hier mee negatief overkom....maar ik zit er wel mee.
Oorzaak gevolg

Aktie vraagt reaktie, reaktie vraagt aktie. en zo is de cirkel rond?!?

Liefs Maria

EDIT:
En nu voel ik me schuldig omdat Vick tabee heeft gezegt.
1 minuut verschil tussen mijn laatste bericht en die van Vick..

Wat is dit nu???


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do 23 mar 2006 23:58 
Maja schreef:
Er kwam onder het koken, nog 1 gedachte bij me op.
Ik ben zo eerlijk, om mijn verantwoording te nemen, zo eerlijk om toe te geven, dat ik veel fout heb gedaan.
Maar eigenlijk bekruipt mij het gevoel.
IK was het toch niet alleen?

Waar 2 vechten, 2 schuld.
Waar 3 vechten drie schuld.

Ik wil nog steeds leren, en in vrede leven.
Maar mijn gevoel voor gerechtigheid zegt me wel.
Waar blijven de andere twee, waardoor het is geescaleerd?
Of moet ik gewoon maar alle schuld op me nemen en kunnen die anderen vrijuit gaan? Dat is wat er nu volgens mij aan het gebeuren is.
Wat moet ik hiermee dan?
Ik stel deze vraag in oprechtheid..
Waar ligt de rol van de ander??

Misschien dat ik hier mee negatief overkom....maar ik zit er wel mee.
Oorzaak gevolg
Aktie vraagt reaktie, reaktie vraagt aktie. en zo is de cirkel rond?!?


Lieve Maja en alle anderen die dit draadje lezen,

Ook ik herken alles wat hier in dit hele draadje geschreven staat... het spiegelen, mijn pijn en verdriet, mijn eigen slachtofferrol...
Ik had anderen nodig om mij hierop attent te maken... zodat ik er iets mee kon gaan doen.

Je vraagt waar de gerechtigheid blijft, lieve Maja.
Gaat het daarom? Gerechtigheid? Dan blijf je m.i. steken in de vraag wie gelijk heeft en wie schuld heeft.

Ik heb inmiddels één ding geleerd...
ik ben verantwoordelijk hoe ik MIJN leven inhoud geef, en daarbij heb IK de keuze om steeds weer pijn en verdriet te voelen of om in mijn eigen kracht en liefde te blijven.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar leven en hoe zij dat inhoud willen geven. En ik ben verantwoordelijk voor MIJN leven.

Gerechtigheid is een overtuiging van de maatschappij, niet meer mijn ding. Ik blijf nu in de kracht en liefde van mijzelf, en treed daarmee anderen tegemoet.
Als ik daarmee iets aanwakker in de ander... is dat het probleem van de ander en het recht van de ander om daarmee om te gaan zoals hij/zij dat wil. Het is in ieder geval niet mijn probleem meer...
Ik hoef me daarom ook niet meer af te schermen in een bunker, om alle negatieve invloeden van een ander niet meer binnen te laten komen... ik hoef alleen maar in mijn eigen kracht en liefde te blijven.

Als je gerechtigheid wilt nastreven... blijf je m.i. nog steeds in de ruzie steken, ipv in je eigen kracht en liefde.

Wederom is de keus aan jou, Maja... welke kant wil je op?
Vind je het zo belangrijk om gelijk te krijgen, om sorry van de ander te horen?
Of laat je de ander in zijn/haar waarden en blijf je in je eigen kracht en liefde zitten? Daarmee neem je niet de schuld op je, maar kies je voor jezelf.

Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om "te vergeven", hoe makkelijk het lijkt om in de pijn en het verdriet te blijven zitten, om je slachtoffer te blijven voelen...
Maar ik heb ook ervaren hoeveel sterker ik word door de verantwoording van de daden van een ander bij de ander te laten... en simpelweg te kiezen voor mezelf, mijn kracht en mijn liefde.
Ik kon dit punt bereiken door bij mezelf (in mijn binnenste) te raden gaan wat IK eigenlijk wilde... wilde ik gerechtigheid, wilde ik dat de "daders" gestraft werden, wilde ik "slachtoffer" blijven?
En mijn eigen gevoel zei: Nee, dat wil ik niet. IK haat niet, ik heb alleen liefde in mij. En ik kan alleen maar geven wat ik heb... en dat is liefde.

En wat is fout? Het gaat niet in het leven om goed/fout.
Het hele leven is een leerproces... ook deze situatie...
Er is je blijkbaar een spiegel voorgehouden... je mag er van leren
Zonder dit soort situaties kun je niet leren

Je wilt in vrede leven? Welke vrede, Maja
Vrede in de wereld? Hallelouja... dat zal je niet lukken. Steeds zullen er mensen zijn die geen vrede kennen. Die hun onvrede op een ander willen verhalen. Je kunt wel in vrede met JEZELF leven en daarmee de onvrede bij de ander laten. Ik kan nu in vrede met mezelf leven, door
- mezelf te respecteren
- te blijven in mijn kracht
- te blijven in mijn liefde

En als een ander daar niet mee overweg kan, is dat een probleem van de ander. Door in mijn kracht en liefde te blijven raakt het mij ook niet meer.
Ik ben niet verantwoordelijk voor het wel/wee van de ander... maar wel van mezelf.

Een aktie vraagt alleen maar om een reactie als jij dat wilt...
Ik wil dit dus niet meer. Ik zeg dan: Oké, zo voel jij dat dus, dat mag... en zwijg vervolgens. Daarbij laat ik de aktie bij de ander, en blijf vervolgens in mijn kracht en liefde.

Lieve Maja, ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Het is geen makkelijke keuze, maar wel een heel boeiende keuze als je in de kracht van jezelf wilt gaan staan.

Een liefdevolle groet van

Zwaantje


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.