LICHTWERKERSFORUM

Dit forum is wederom geopend als zijnde een archief.
Het is momenteel do 25 apr 2024 02:29

Alle tijden zijn UTC




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De ARENA
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 10:21 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Graag zou ik het onderwerp ARENA op de Ronde Tafel leggen.

Ik plaats enige kanttekeningen bij het gebruik zoals ik dat gisteren zag.
Er was een interessant en spannend duel gaande waar ik met grote belanstelling naar gekeken heb.
Ik zie daar dan 2 enorm moedige mensen hun pijn verwoorden in een poging elkaar te begrijpen.
Ik heb daar diep respect voor.
Het gaat me dan ook niet om deze 2 schrijvers.
Echter de toeschouwers mengen zich al snel in het spel en dat vond ik opeens minder.
Het hele verloop neemt een andere wending en het lijkt plotseling helemaal niet meer te gaan over de 2 initiatiefneemsters.
Ik betreur dat eigenlijk.
Sterker nog, ik vind dat dit het doel enorm voorbij schiet als ik zo vrij mag zijn.

De Arena is toch opgezet met het idee 2 mensen de ruimte te geven elkaar beter te leren kennen.
Het geheel is al confronterend genoeg immers.
(wellicht dat de omschrijving aldaar mankeert. Dat wordt dan z.s.m. aangepast)
Ik heb alle begrip voor de aanmoedigingsvlaggen, tussentijds geworpen rozen naar de speler van onze voorkeur of de cheers die gaandeweg tijdens het spel geuit worden maar dat is toch niet de bedoeling van dit spel geloof ik.
Waarmee niet gezegt is dat wát er geschreven is door liefdevolle tribune Engelen schitterend is!!
UItgaande van de gedachte dat beide spelers "mans" genoeg zijn voor zichzelf op te komen vind ik deze mantel der liefde, die overigens altijd uit liefde gebruikt wordt enigermate misplaatst, hoe liefdevol het ook bedoelt is.

Nog moeilijker wordt het voor de spelers als er een duidelijk voorkeur lijkt te heersen.
Ik denk dat het hele gebeuren al pijnlijk/confronterend/leerzaam genoeg is zonder onze meningen er tussen te gooien.
Het gaat immers niet om ónze meningen maar om die van de spelers.
Ik stel dan ook voor dat indien er door de spelers behoefte is aan bijval daar om gevraagd kan worden.
Hierin is men natuurlijk vrij.

Het IS moeilijk om niets te zeggen.
De neiging is erg groot, denk ik, om onze mening te geven:

"Oh...meer naar rechts! "
"GOed zo! "
"Die zit! "
"YES 3-0!"
"Ha! Dat kwam aan!"
"FOUT FOUT FOUT!!!"
Maar deze bemoedigende kreten kunnen per PB gestuurd worden.
Wellicht dat de les voor de lezer er een van aanschouwen zou kunnen zijn?


Enfin, dat is zo mijn visie.
Ik leg dit niet voor niks op de Ronde Tafel omdat ik graag jullie visie zou horen over het gebruik van de Arena



Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 10:44 
Lieve Ruthazel,

Mooi verwoord.
Niets aan toe te voegen

Liefs Shenandoah


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 11:18 
Offline

Lid geworden op: do 01 dec 2005 14:06
Berichten: 413
Lieve Ruthazel,

Ja, ik voel het ook zo.........niet dat ik wat er nu gebeurt betreur, maar wel dat ik ook het gevoel heb dat het op deze manier een beetje z'n doel voorbij schiet en dat het de 'spelers' een beetje in hun ruimte beperkt.

Ik leer er heel veel van, ook over mezelf, juist door het aanschouwen van wat er gebeurt en hoe ik daar van binnen op reageer, wat ik ook weer aanschouw........

Maar....... :roll: , ik ben ook heel erg blij met de vrijheid die hier is, dat is voor mij het allerbelangrijkst hier.
Ik geloof dat het goed is om hier samen over van gedachten/wensen te wisselen, dat zeker!
Ik blijf daarbij wel kiezen voor die vrijheid voor iedereen hier, dus als er mensen zijn die iets kwijt willen, wat dan ook en waar dan ook, hoop ik dat dat mogelijk blijft en dat er geen 'regels' uit voort vloeien.
Alleen zo kunnen we allemaal leren wat het is om helemaal in je eigen kracht te gaan staan door helemaal zelf de verantwoordelijkheid te gaan nemen voor alles wat we denken, zeggen en doen (creëren).

1hug1, Mariposa

_________________
Niets is wat het lijkt, het hangt er slechts vanaf van waar je ernaar kijkt.Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 11:48 
Nou meis...
Zekers een hele goeie om eens bij stil te staan.
Aanschouwen en bij jezelf blijven.
In mijn geval raakt het me ook en heb ik soms de behoefte iets naar buiten te brengen.
Is me niet gevraagd.
De persoonlijke Arena topics waren ook gericht aan 1 persoon
Dus inderdaad...
Maar ergens voelt het ook niet okee wat je zegt.
Er blijkt iets op gang te komen, wat voor een ieder weer anders is.
En een ieder reageerd vanuit zijn "ding"


En ergens raakt je ook een gevoel bij me dat ik me niet zou mogen bemoeien met...terwijl ik er wel "naast sta"


Toeschouwer zijn krijgt dan een benauwd gevoel bij mij.
( Gaat een grote deur open hier bij mij...door jouw vraag hier )
Hoe aanschouw ik..
En wat doet dat met me..
Die laat ik nog even bezinken.

GOh..
Simone

Dus dank jewel meis dat je de vraag hier neer zet


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 11:58 
Offline

Lid geworden op: do 01 dec 2005 14:06
Berichten: 413
Lieve Simone,

Citeer:
Er blijkt iets op gang te komen, wat voor een ieder weer anders is.
En een ieder reageerd vanuit zijn "ding"


Juist, dat zocht ik nog om te verwoorden, dankjewel! :wink:

En dat is nou die vrijheid die het mogelijk maakt voor een ieder om zich te ontwikkelen hoe een ieder wil............nou ja, volgens mij dan :roll:

1hug1, Mariposa

_________________
Niets is wat het lijkt, het hangt er slechts vanaf van waar je ernaar kijkt.Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 12:27 
Lieve mensen,

Door niet te reageren als je een duel aanschouwt
betekent dit volgens mij niet dat er geen vrijheid om te reageren
overblijft. Of dat regels jou verbieden hierover uitspraken te doen. Wellicht kan je wanneer je denkt ook iets te willen toevoegen dit elders als toppic aangeven en hetgeen wat jou beweegt kenbaar maken.
Dan laat je degene die een duel is aangegaan m.i. de kans deze met de betreffende persoon uit te werken.

Liefs Shenandoah


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 12:28 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Goeie Mariposa en Simone: hoe bewaar je de vrijheid.
Juist.

Nee regels wil hier niemand volgens mij dus ik denk ook dat we geen regels moeten op gaan stellen. Helemaal mee eens!
Ik zou het alleen echt jammer vinden als zo een Arena gebeurtenis eindigt in een soort van opgewekte chat. :oops: Daarvoor is het helemaal niet opgezet in feite.....blll....hoe leg ik dat uit?

Ik twijfel een beetje aan de vrijheid van de spelers eerlijk gezegt.
Ik vind het eigenlijk jammer dat een duel (om dan maar even bij deze metafoor te blijven) inderdaad bemoeienis mee kan brengen die niets meer te maken heeft met het duel zelf.
In zo een geval (als iedereen overal berichten kan zetten maakt niet uit wat) kunnen we volledig volstaan met een forum: BERICHTEN.
Ik denk dat die hele onderverdeling overbodig wordt eigenlijk dan....

Ik denk dat we allemaal getriggerd worden door zulke topics.
Volgens mij heeft iedereen hier wel iets zitten, van binnen, wat herkenbaar is. En de neiging om dat ook in de strijd te werpen is heel verleidelijk.
Maar is het niet een prachtig proces juist om er als een Engel naast te staan en in staat te zijn het gewoon waar te nemen?
Zonder commentaar of betrokken emotie?

Het maakt heel veel los volgens mij zulke dialogen.
En dat wil ik ook helemaal niet verstikken of verbieden...nou ja verbieden al helemaal niet natuurlijk!
Ik zoek ....even denken wat ik zoek........ik zoek eigenlijk naar een manier waarop mensen de gelegenheid krijgen zulke aanvaringen samen op te lossen. Alleen zo te zeggen. In je eigen kracht gaan staan i.p.v. die van een ander?
Zoiets?

Is het misschien een mogelijkheid om de toeschouwer-berichten dan in een nieuwe topic te zetten?
Dat de Arena zelf aan de spelers overgelaten wordt en daarnaast wel commentaar gelevert wordt?
Zoiets bedoelde ik ook eigenlijk maar wellicht niet zo duidelijk geschreven.

En nu tegelijk met dat ik dit schrijf komt in me op: Ruth je hebt er zélf nog niet gestaan dus hoe weet je wat gewenst is in de Arena en wat niet?

Wáár!

Wat vinden mensen die er zelf staan/gestaan hebben eigenlijk?
Ben ik direct nieuwsgierig naar.....

We puzzelen verder. :arrow:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 12:29 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Anonymous schreef:
Lieve mensen,

Door niet te reageren als je een duel aanschouwt
betekent dit volgens mij niet dat er geen vrijheid om te reageren
overblijft. Of dat regels jou verbieden hierover uitspraken te doen. Wellicht kan je wanneer je denkt ook iets te willen toevoegen dit elders als toppic aangeven en hetgeen wat jou beweegt kenbaar maken.
Dan laat je degene die een duel is aangegaan m.i. de kans deze met de betreffende persoon uit te werken.

Liefs Shenandoah


Enfin, Shena, jij verwoord dan weer precies wat ík voel.
Dank je wel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Wedstrijd
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 12:35 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:35
Berichten: 3689
Lieverds wat gebeurt er nou tijdens een strijd?
Laten we een voetbalwedstrijd nemen.twee teams;paars en oranje.
Iedereen er omheen wordt geraakt door dit duel,er gebeuren dingen die men van paars geweldig vind,maar waarvan oranje zegt dat het waardeloos is.
Er worden overtredingen begaan en rode kaarten uit gedeeld.
Echter niemand haalt het in zijn hoofd het veld op te rennen en daar zijn/haar mening te gaan verkondigen.
Hier zijn geen gele of rode kaarten,maar wel ruimte genoeg om de verschillende meningen en de eventuele pijn of het verdriet van de toeschouwers te bespreken.
Dat hoort in de kantine(volgens mij dan)
Is dit een beetje duidelijk?
Namaste Annemiek

_________________
And then there were three...We started our group...
Our circle of friends....And like that circle
There is no beginning or end....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 12:44 
GEWELDIG ANNEMIEK

Shenandoah :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 13:18 
Ik deel jullie ideeen dat er in feite alleen maar ruimte zou mogen zijn voor de strijders, want zo was deze ook opgezet. Ik denk echter dat als degene die daar "strijden" last hebben als andere hier commentaar bij zetten zij dit zelf aan mogen geven.

Ik zie het hetzelfde als een onderwerp "OFF-TOPIC" mocht raken. Zolang degene die het onderwerp er geen problemen mee heeft, waarom zou het dan "ON-TOPIC" moeten worden?

Dus voor de strijders: Als je er last van hebt meldt dat dan.
Voor de toeschouwers: Wil je meedoen aan een duel, start die dan zelf

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 13:44 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Lieve mensen
Op het gevaar af...dat ik weer iets zeg, wat niet juist is etc

Ja in een arena waar het 2 mensen iets willen uitpraten en zodoende op te lossen, of in iedergeval, elkaar te laten weten waar je voor staat.
Het zou m i tussen die twee moeten blijven.

Tuurlijk voelen velen zich geroepen om te sussen..
Hun visie te geven,

Maar het word erger als men zicht geroepen voelt om 1 van de mensen die in de arena staat, om die kost wat kost onderuit te halen of te vernederen.
Dat is geen uitpraten meer, en ja omdat die ene persoon toch al gespannen in de arena staat, (vanwege het duel, waar alles mee begon), word die persoon sneller getriggerd.
En omdat je toch al opgefokt bent, is het een eitje voor de buitenstaander, om eens lekker zijn gang te gaan.

Maar waarom doet die persoon dat?
Ik weet het niet maar ik heb mijn eigen vermoeden.

Wat ik Nog het ergste van al vind, is als er een persoon vraagt waarom die zo doet, in een andere topic,( terwijl je eigenlijk al vol zit met boosheid), dat je een onzinnig antwoord krijgt, van die persoon waar het aan gericht is, en dan de volgene dag met een verhaaltje komen, dat het allemaal uit liefde is gedaan .

Tja, dus we mogen alles zeggen, elkaar beschamperen, vol haat naar de ander toe reageren en dan een dag later zeggen.

Liefje het was omdat ik van je hou, dat ik dit zo gedaan heb?

Om op de kantine te komen..heel mooi, goed bedacht, maar ik heb zo maar een donkerbruin vermoeden dat dat een verlengstuk word van de eigenlijke arena.

Als toeschouwers in de kantine over het schrijven, het sparren gaan praten, dan gaan de sparrende partners in de arena zich toch verdedigen, in de kantine

Ik denk, en dat is misschien dom gedacht, dat we eigenlijk moeten inzien, dat we niemand moeten triggeren, of in sommige gevallen treiteren.
Het bewust een ander de boom in jagen.
Als we dat kunnen laten, dan zal er volgens mij, heel wat fatsoenlijkere gesprekken gevoerd worden in de arena.

Ja ik heb er ook aan mee gedaan...en waarom??
Omdat ik me wilde verdedigen, en ik heb me nog kunnen inhouden om niet al te lelijk te gaan doen. Daarom heb ik geprobeerd om met humor te reageren, als ik echt had geschreven wat ik voelde en dacht, dan was de hel los gebarsten

Misschien dat ik nu het hele forum over me heen krijg...
Maar dat risico neem ik dan maar..

Maar omdat Ruth benieuwd was naar de gedachte van degene die in de arena stond, waar alles mee is begonnen, wilde ik hier op reageren.

Met respect..

Gr Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 14:18 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
En lieverd, met datzelfde respect buig ik wederom mijn hoofd voor jou Maya want ik ben blij met jouw bijdrage.

Ik kan niet voelen hoe het is om daar te staan.
Jij wel immers?

Dank je wel hiervoor.

1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 14:50 
Dank je Ruth..

Hoe het voelt om daar te staan?
Niet erg leuk...
En het kan heel veel pijn doen ook.
Je kunt er erg veel last van hebben, ja ik ook, want ik loop dan ook te malen....jeeee, Dit Wil Ik Helemaal Niet!!
De ruzie bedoel ik dan.
Maar het kan wel leerzaam zijn.

Ik kan er wel tegen, om te horen, wat ik fout gedaan heb in de ogen van een ander.
Je kunt daar veel uit leren, ook over je eigen schrijven, jouw manier van dingen opvatten, wat een ander bedoelt.
Je komt er juist door het schrijven erachter , dat je dingen of verkeerd begrepen hebt en zo doende, Hoe had ik het beter kunnen formuleren?

Je kan er ook achter komen, of je de dingen goed leest, en het feit dat je op je vingers getikt word, zo van Heeeeeeee...DAT heb ik niet gezegd...
.Dat is mijn inziens alleen maar waardevol.

Juist dan , als je er echt met zijn tweeen staat, en verder weinig of geen bemoeienissen van een ander zijn, die het niet aangaat, juist dan kan je tot kernpunten komen, gewoon omdat je niet word afgeleid, door derden.

Een kantine....Ik heb er nog over na gedacht, toen ik Timothy uit school ging halen.

Het kan wel werken, zolang het gaat over het geschil in zijn algemeenheid dat in de arena zich afspeelt, en niet over een of beide personen die daar staan.

Als het gaat over stellingen en meningen in zijn algemeenheid, over de twist die in de arena , en niet be-ver-oordelend word gepraat.
Dan kan een kantine wel werken.

Alleen ware het niet, mensen zijn kuddedieren, en zoeken bewust of onbewust steun bij een ander.
En diegene die zich naar 1 persoon getrokken voelt, om wat voor reden dan ook, dan gaat diegene het toch opnemen voor die ene persoon, die in de arena staat. Of zie ik dat verkeerd?

Gr Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 14:55 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr 02 dec 2005 12:01
Berichten: 1039
Oeps sorry..
Ik was weer eens niet ingelogt..:oops:

Hgs Maria


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma 20 mar 2006 14:59 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Nee, ik vind niet dat je dat verkeerd ziet lieverd.
Sterker nog, ik vind dat je het heel duidelijk verwoordt zo te zeggen.

Het partij trekken, voorkeuren uiten, subjectief oordelen is heel herkenbaar, heel menselijk gewoon denk ik.
Ik weet dat ik dat in stilte ook doe al probeer ik dat voor me te houden want wie zit erop te wachten?
Precies. Niemand.
Levert het iets op voor de ander?
Is het liefdevol?
Zet je de ander in zijn kracht?
Enfin, allemaal zo van die vragen die voorafgaan aan het vellen van een oordeel, denk ik hoor.

Maar goed.
Nu nog doen. :wink:

Ik vind dat het een les voor toeschouwers kán zijn om de pijn van beide partijen te respecteren.
Moeilijk hoor..ppff...maar toch zinnig.


1hart1


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 11:46 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Lieve lichten.

Ik ben zo "machtig" geweest om die berichten die niets met dit onderwerp van doen hebben te splitsen en te verhuizen naar de ARENA zelf.
Men kan daar zelf verder lezen onder het topic: Maya versus Frummel.

Hoe wonderlijk dat terwijl we hier op interessante wijze, zoeken naar mogelijkheden dit forum nóg gezelliger te maken direct zich al een praktijkvoorbeeld voordoet.
Ja ja vrouw Holle, wat ge wenscht zult ge hebben... :?

Er is nog iets wonderlijks, wat ik dan ook even (off topic) wil melden, en dat is dat de hele operatie natuurlijk weer niet helemaal vlekkeloos verlopen is. :oops:
O hoe jammer!
Maar het goede nieuws is dat er geen berichten verdwenen zijn.
Wél zijn Helmut en ondergetekende in de verkeerde postzak terecht gekomen met als gevolg dat we nu met z`n tweetjes min of meer apart staan. Dit is te lezen onder het topic: Arena.
Beetje verwarrend nu maar enfin, Ik hoop dat Helmut dat niet erg vind?
Sorry schat, was even mislukt...... :oops: :oops: :oops:

Terug nu naar dit onderwerp.
Bear ik vind dat je daar ook wel iets zegt wat mij aanspreekt.
Als mensen "last" hebben van commentaar mag dat meteen gezegt worden.
Het is ten slotte hun eigen topic, dat is ook helemaal zo.

Misschien dat dát een mogelijkheid is?

:idea: :arrow: :?:



Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 13:47 
Nou, zo zie je maar hoe moeilijk de meesten het hebben met 'strijden'.

Als jullie willen dat 'het' blijft tussen degene die de strijd 'begint' en degene waar 'het' naar gericht is en dat de 'rest' zich erbuiten te houden hebben dan is dat jullie keuze.
Licht sturen naar Jan en alleman is geen enkel probeem, worden verschillende subfora aan gewijdt doch strijden vinden jullie (die zich aangesproken voelen) dan weer 'geen Licht'
... of versta ik het misschien verkeerd? Kan :wink:

Kan ik me zo voorstellen dat er binnenkort meteen als een meute losgeslagen koeien naar de forums gerend wordt waar men kaarsjes kan branden of Licht kan sturen om 'Licht' te sturen wanneer anderen zich in de arena dompelen.
Is dat trouwens al niet gebeurt?
Kan je zeggen: "Jamaar, dat staat dan niet in de arena. Dat staat in zus en zo forum dus da's toch ok dan, niet?"
Daar mag je helemaal zelf op antwoorden :wink:

Steeds voelen mensen zich toch zo ongemakkelijk bij 'strijd' en steeds begint men zich dan door confrontatie met 'strijd' of 'strijders' opeens zo onveilig te voelen, zich zelfs lichamelijk ongemakkelijk te voelen ... .
Waarom?
Er kan je NIETS gebeuren wat je zelf niet Wil
Al-les is Licht.


Ik hoor wel wat het forumbeheer zijn/haar beslissing hieromtrent (= anderen die in dergelijke threads al dan niet zouden reageren) is.
Mijn keuze in alles is: ik kies voor vrijheid.

Warmte, Licht en Liefde
Namasté



Patrick :idea:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 13:58 
Offline
Beheerder
Gebruikersavatar

Lid geworden op: wo 30 nov 2005 14:25
Berichten: 6077
Lieverd neen.
Nu lees je even niet precies wat er gezegt wordt.
Daar komt bij dat er helemaal nog geen keuzes gemaakt zijn grote schat.
Want daar gáát het hier om.
Hoe gaan we om met vrijheid.
Klinkt makkelijk, is in de praktijk iets moeilijker denk ik?



:wink:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di 21 mar 2006 14:51 
Lieve Patrick,

Volgens mij is de Arena ontstaan uit het idee om i.p.v. p.m's elkaar openlijk heen en weer te kunnen schrijven. Als er dan toch mensen zijn die zich in de discussie willen mengen is dat naar mijn idee niet netjes t.o. van degene die zo moedig zijn om dit te doen. Natuurlijk blijft alles je eigen verantwoordelijkheid en kunnen de "strijders" dit ook zelf aangeven.

Wij stellen alleen maar de ruimte beschikbaar, maar het speelveld is van iedereen.

Liefs en warmte, Bigbear


Omhoog
   
Toon berichten van afgelopen:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 0 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© 2007 - 2019 XsBB
ThinCab - Gratis weblog? - Gratis forum?
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.